Fødslen var en euforisk oplevelse - MÅNEDENS MOR september

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.133 visninger
0 svar
0 synes godt om
6. september 2011

Webredaktøren-vb

Tanja Petersen blev MÅNEDENS MOR i september - her er hendes oplevelse af fødslen:

FAKTA OM FØDSLEN:

Navn: Tanja Petersen

Alder: 27 år

Mor til: Malou Mia Petersen

I hvilken terminsuge fødte du? Jeg fødte 40+0 på terminsdato.

Hvor lang tid tog fødslen? Fra den første ve, til hun var født, gik der fire timer.

Hvad vejede og målte baby? Hun var 49 cm lang og vejede 3170 gram.

Ved midnatstid vågnede Tanja med veer. Fire timer senere havde hun sin datter, Malou, i armene efter en drømmefødsel.

Hvordan startede din fødsel? 

Klokken 24.00 præcis på min terminsdato, vågnede jeg ved, at min mand vækkede mig og spurgte, hvad der var galt. Jeg lå og ømmede mig og havde drømt, at der var en, der stødte ind i min mave.  Vi lagde os ned, men kort efter fik jeg virkeligt ondt i maven igen. Der var kun to minutter imellem, at jeg vågnede og sagde av.

Brian ringede til fødegangen, og det var vores søde jordemor, der var på vagt, og hun bad os komme, så min krop kunne få noget hvile. Da vi ankom spurgte hun, om ikke vi skulle få en læge til at lægge en epidural, så jeg kunne sove og blive der weekenden over.

Jeg ville under ingen omstændigheder have smertelindrende, og spurgte om hun ville tjekke, om jeg var ved at føde.  Hun blev noget overrasket, da hun konstarede, at jeg var seks cm åben og i fuld gang med fødslen.

Klokken 1.30 kom jeg i badekar, og efter halvanden time kom jeg på briksen. 30 minutter senere lå den smukketse pige i mine arme.

Hvilke tanker havde du gjort dig om smertelindring?

Jeg havde fra starten af sagt, at jeg ingenting ville have udover et varmt bad. Fødslen forløb helt roligt med min mand og jordemoren tilstede, mens jeg tog dybe vejrtrækninger og bevægede mig lidt rundt i vandet.

Hvad overraskede dig mest ved fødslen? 

At jeg var så stærk - tænk at kunne føde et barn. Alle de følelser og glæden over min guldklump.  Jeg var nærmest euforisk hele vejen igennem, og fik fortalt min mand, hvor højt jeg elskede ham midt i presseveerne.

Hvad oplevede du som det hårdeste?

Jeg sprang, og det gjorde ondt. Det var dog kun små flænger, men jeg skulle alligevel sys en del bagefter.  Det var faktisk det værste, for der ville jeg bare nyde min datter, og orkede ikke mere 'dernede'.

Hvordan var din mand under fødslen? 

Han var fantastisk og støttede mig. Vi var begge rolige, og det havde jeg brug for.

Er der noget, du ville have gjort anderledes? 

Nej slet ikke. Det var en drømmefødsel, og jeg gjorde det gerne igen og igen.

Redaktionen ønsker Tanja tillykke som MÅNEDENS MOR!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.