barnestol 9-36kg eller bare 9-18kg?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.713 visninger
6 svar
0 synes godt om
6. august 2009

poulsenpigen-vb

Kære medmødre...og evt. fædre. Vi står i den situation at vores lille guldklump er ved at nærme sig de 9 måneder og vi er derfor begyndt at tænke i barnestol i stedet for den autostol (0-13kg) han sidder i nu... Men markedet er jo kæmpestort og ligeså uoverskueligt som dengang man skulle anskaffe barnevogn :laugh: Hvad er godt? Jeg kunne jo godt blive fristet af at købe en brugt? Og gerne én der kan holde fra 9-36 kg...men hvad er erfaringerne med det? Er der nogle specielle mærker man skal undgå/eje? Et råb om hjælp... :(

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. august 2009

Bellis-vb

Vi købte en Recaro young profile plus 9-36 kg. Vi fortrød. Han sad slet ikke godt i den og den passede ikke til vores bil. Men ved der er andre, der er super glade for den. Generealt siger man, at dem der kan holde i lang vægtklasse, er de dårligste. Man kan godt købe brugt - bare vær sikker på, at stolen ikke har været i uheld, så køb fra nogen der er til at stole på. Prøv stolen i bilen og med barnet i, før du køber - for der er stor forskel på barn og bilen stolen skal være i.

Anmeld

6. august 2009

Heidi Nielsen-vb

Vi har en der hedder 9-36 kg og vi er utrolig glade for den. Vores dreng sidder godt i den og den er nem at tage ud hvis f.eks. dagplejen har brug for den en dag de skal ud og køre. Kan ikke lige huske navnet på den så det vender jeg lige tilbage med. Der var slet ingen tvivl da vi skulle købe barnestol...det var 9-36 kg og som sagt så har vi ikke fortrudt det. Den er også blevet testet og kåret som en af de bedste på markedet rent sikkerhedsmæssigt.

Anmeld

6. august 2009

Johannamor-vb

Vi har to Acta Graco stole, der kan anvendes både bagudvendt (indtil barnet er 3-4 år gammelt og ikke kan få plads til benene mere) og senere fremadvendt. Præcis hvor længe barnet sidder komfortabelt i stolen kan jeg ikke sige: Vores dreng "hoppede videre" til barnesæde som 4-årig (ca. 18 kg), fordi vi fik to biler og lillesøster overtog begge autostole. Om du skal købe en brugt stol? Tja, jeg ville ikke gøre det, medmindre det var en stol, som kun har været brugt fx under sjældne ture med bedstemor. Vores stole (når jeg tænker på dem)har været brugt dagligt (korte ture til vuggestue/børnehave, lange ferierejser ned gennem Europa og op nordpå, småture til mormor, Tivoli osv.) i 3 år nu. Og det sætter sine spor! Måske ser de fine ud på overfladen, men skumgummiet smuldrer indeni, og der har både været tisset og kastet op i dem. Og nogen af de bløde beskyttelsespuder, der var dejlige at bruge til baby, er væk. Når vi er færdige med at bruge stolene tror jeg ikke engang, jeg vil bryde mig om at forære dem videre. Man kan jo ikke smide dem i vaskemaskinen! Jeg vil anbefale dig at kigge på sikkerheden og komforten først og fremmest. Og at tænke på, at børneudstyr - i modsætning til babyudstyr - holder relativt længere og derfor også bliver slidt på en helt anden måde.

Anmeld

6. august 2009

Spunk-vb

Hvis du tænker meget på sikkerheden, så kig på Tænks (forbrugerrådets blad) tests. De laver vistnok en ny test af autostole hver år, fordi de synes at EUs mærkning er for lempelig. Kig på taenk.dk. Du har brug for et password for at få adgang - men dit lokale bibliotek har sandsynligvis adgang. Ellers står der vistnok en kode på indersiden af hver nummer af bladet - så kan du jo enten købe det eller aflure koden på biblio.

Anmeld

10. august 2009

mortil4-vb

poulsenpigen skrev:
Kære medmødre...og evt. fædre. Vi står i den situation at vores lille guldklump er ved at nærme sig de 9 måneder og vi er derfor begyndt at tænke i barnestol i stedet for den autostol (0-13kg) han sidder i nu... Men markedet er jo kæmpestort og ligeså uoverskueligt som dengang man skulle anskaffe barnevogn :laugh: Hvad er godt? Jeg kunne jo godt blive fristet af at købe en brugt? Og gerne én der kan holde fra 9-36 kg...men hvad er erfaringerne med det? Er der nogle specielle mærker man skal undgå/eje? Et råb om hjælp... :(
Først vil jeg lige give jer det gyldne råd, I skal IKKE kun tænke på vægten når i snakker autostol, men højde, det er faktisk utrolig vigtigt at barnet hoved ikke kommer ind over kanten på autostolen, og det er uanset om barnet vejer mindre eller mere end de anførte kg som står på stolen. Tjek altid at barnet hoved ikke er over kanten på stolen, for er det det og politiet stopper jer gir det et klip i kørekortet. Jeg har selv valgt recaro autostolen fra kære børn, til min dreng på 4 år og til min datter valgte jeg efter den autostol man kan bære, mærket Römer king autostolen, fordi den kan ligges ned i ryggen så barnet stadig ligesom kan ligge ned på turen. - den sidder hun stadig i og nu er hun 2 år. Knus

Anmeld

11. august 2009

matvic-vb

Hej Hej :) Som hvoedregel siger man 9 mdr+9 kg+ at de skal kunne sidde selv uden støtte.Dvs at de skal være rigtig stive i ryggen i tilfælde af en hård opbremsning,hvor hovede og nakke som regel vil blive trykket frem og tilbage igen. Hvis man ønsker den optilmale sikkerhed for sit barn,skal man faktisk invistere i 3 stole gennem deres autostole-tid.0-12(15) kg, 9-18 kg og igen 18-36 kg. Kan ikke huske præcis de nøjagtige vægtklasser,men det er der omkring og vist også lidt forskelligt fra producent tilproducent. Man kan jo næsten sige sig selv,at den stol fra 9-36 kg måske nok ikke er det optimale.(Som at komme en baby i et par bukser i str 104)Nej pjat,selvfølgelig er det ikke så slemt. De er jo selvfølgelig testet til at være lovlige osv.Men personligt ville jeg være næsten lige så utryg ved at sætte mit barn i den,som at sende hende ind til naboens kamphund :( (Har lige fundet ud af de har sådan en :angry: Vi har haft Rømer King til hende som er 3 år nu,har ærget mig sådan over den stol.Synes den er træls og den endte med at gå i stykker i begge de låse hvor 3 punktselen skal låses fast. Så til vores mindste datter har vi købt bebeconfort axiss.Den er godt nok dobbelt så dyr og kun 2 bedst i test,men den er smart og nem at ha med at gøre.Når først den er spændt fast i 3 punktselen kan den umuligt rykkes nogen steder.Når barnet er spændt fast drejer du selve stolen rundt til den klikker fast og lyser grøn,så ved man det er iorden. Men det er en smagssag og ja en stor stor jungle. FDM har også lavet mange teste.Den brugte jeg sidst vi skulle købe stol,nr 3 til vores store datter og valgte Cybex :P Kh Tina.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.