Selvfølgelig skal din dreng sove - og hvis du arbejder med hans sovevaner lykkes det også.
Du skal vide, at rigtigt mange spædbørn faktisk bliver overtrætte i løbet af eftermiddagen / aftnen, så de har svært ved at falde i søvn. Sådan har begge mine børn haft det - og sådan er det måske også hos dig.
Hvad skal du så gøre? Hvis ikke du har et godnatritual, så er det en god ide at starte på nu. Brug 1-2 dage på at tænke igennem, hvad der ville passe hos jer, for du skal give det lidt tid - og ikke opgive, hvis det ikke virker efter 2 dage. Godnatritualer kunne fx være bad - amning i et mørkt soveværelse - baby i seng - godnatsang. Du kan også give din dreng en sovebamse, som han altid får med i seng (min søn på 5 år knuselsker stadig sin sovebamse, min datter på 3 år har sovet med rigtigt mange bamser og dukker på skift, så man kan ikke vide, hvad der virker, men man kan prøve). Et godt råd, hvis drengen skal ligge for sig selv og sove er at han har noget hos sig, der lugter af dig - fx en uvasket t-shirt i sengen. Ellers kunne du prøve at få ham til at sove, hvis du ligger ved siden af ham i det mørke soveværelse - det holder ikke i længden, men måske kan det lære ham at falde i søvn, så han senere kan det på en nemmere måde.
Iøvrigt vil jeg anbefale bogen "Sov igennem uden gråd".
Jeg kan præcist huske, hvor frustreret jeg var, når jeg bare desperat havde brug for lidt tid til mig selv og pigen bare ikke kunne falde i søvn... Så: Held og lykke!
Anmeld