Månedens mor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.034 visninger
0 svar
0 synes godt om
27. september 2011

Kraginden-vb

http://voresborn.dk/images/fbfiles/images/PICT0201.JPG Navn og alder på mor: Mette, 34 år Barnets navn: Magne Født i termins uge: 40+5 Tid på fødsel: ca. 4,5 time. Barnet vejede og målte: 4050 g. og 55 cm. Hvordan startede fødsel: Jeg havde om natten haft noget jeg ville betegne som hårde pluk veer, 4 gange, hvor jeg hver gang måtte op for at gå på toilet. Men ikke noget der gjorde ondt som veer. Tidlig morgen var der ikke noget videre, men hen på formiddagen kunne jeg engang i timen få lidt ondt i maven. (Så jeg smurte madpakker til mine 3 andre børn, så var de klar hvis det skulle udvikle sig til mere) Da vi havde planlagt hjemmefødsel havde jeg lovet jordmor Sus at jeg ville skrive hvis jeg mærkede noget. Så det fik jeg gjort, og vi aftalte at hun skulle komme forbi for at konstatere om jeg var i fødsel. Kort efter kom der tegnblødning og slimproppen gik. Jordmor Sus og kollega Kristina kom kl.12.00, de havde aftalt at følges ad til vores hjemmefødsel. Sus undersøgte mig og konstaterede at jeg var 5 cm. åben....og jeg var endnu ikke begyndt at have ondt. Efter et par timer prak Sus hul på vandet da mine veer ikke rigtigt ville blive til noget, og så startede de lige så stille op med at blive hårdere og hårdere.(Min mand har fødselsdag dagen efter, så vi skulle jo gerne se om vi kunne nå det inden) Vi sad og sludrede, og fik kaffe og kage, og min mand bestilte pizza lidt over 16, da de var begyndt at føle lidt sult. Men nu begyndte det at stramme til hos mig. Jeg fik mig rejst, og kunne mærke at det begyndte at presse. Og nu hjalp min mand mig på badeværelset hvor vi havde rettet an til fødsel. Min mand havde fået tændt levende lys :cheer: Det havde jeg bedt om et par dage før, fordi han fik fødslen til at lyde som om det var i et slagterhus....'han ville brede en presenning ud under mig så jeg kunne grise på den'... Men Sus havde jo heldigvis det med der skulle bruges, så jeg blev fri for presseningen....jeg blev placeret, og min mand satte sig stille og roligt i position....Han havde fået lov at agere jordmor, og skulle tage imod vores barn. Jeg husker at Kristina sagde 'Nu konsentrerer i jer bare om det der, så tager jeg imod pizzaerne når de kommer' :cheer: ....syrealistisk. Nå men nu kom barnet, og det gik stærkt. Det havde navlestrængen om halsen, men Sus vejledte min mand, og var totalt rolig, så det hele gik super godt. Vi fik en søn, som blev lagt op til mig. Han var helt perfekt. Født kl. 16.40...og 5 min efter var var jeg klar til at gå på sofaen. Jeg fik min søn i armene, og han blev lagt til.... og så kom der pizza, som vi nød sammen med vores fantastiske jordmødre inden de drog afsted.....det var ikke at se at der havde været en fødsel.....FANTASTISK oplevelse som klart kan anbefales. Hvilke overvejelser havde du gjort dig om smærtelindring: Jeg skulle ikke have noget, og ja det holdt stik. Hvad overraskede dig mest ved fødslen: At det ikke gik hurtigere igang med at gøre ondt. (Den sidste fødsel jeg var igennem i 2007 varede 30 min. fra 1. ve) Så havde nok ikke regnet med at det ville trække sådan ud. Hvordan var din mand under fødslen: Han var helt perfekt. Omsorgsfuld, opserverende, og en perfekt jordmor/far....til vores søn. Hvad oplevede du som det håreste: At komme fra køkken til badeværelse med presseveer, var klart det håreste, og dernest at holde op med at presse da de lige skulle have navlestrengen viklet af Magnes hals inden han kunne presses ud. Er der noget du ville have gjort anderledes: Nej ikke den mindste ting....Det var den største oplevelse man kan tænke sig. Mine 3 større børn er født på sygehuset, og det er jo hver en stor oplevelse. Men det at føde hjemme er noget for sig. Min søn havde en helt anden ro over sig da han kom til verden. Om det er pga. min ro ved fødslen, eller om det er hans sind ved jeg ikke, men det var perfekt!!!!
Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.