Jeg ved godt, at alle jer gode mennesker herinde selvfølgelig godt kan styre, både jer selv og jeres børn på en all inclusive ferie.
Men så læste jeg i Børsen, at der er andre, der ligesom jeg, har lidt svært ved at styre det.
Her er et lille sammendrag af artiklen.
”Preben Vestergaard Hansen, der er kandidat i human ernæring fra Suhrs Videnscenter for fødevarer og sundhed, advarer mod det orgie af kalorier, som konceptet frister gæsterne med. Kalorier, der unægtelig vil sætte sig på sidebenene, og som mange vil få rigtigt svært ved at smide igen.
En del af hans bekymring går på, at rejserne især kan friste til et meget højt kalorieindtag for de mennesker, som i forvejen har svært ved at styre vægten.
»For dem vil all inclusive være som at kaste benzin på et bål,« siger han.
Sisse Fagt, der forsker i ernæring på DTU Fødevareinstituttet, understreger, at folk selv vælger at tage på all inclusive-ferie. Hun pointerer dog, at jo flere madmuligheder, der er, jo mere vil folk spise.
»Der er videnskabeligt belæg for at sige, at valgmuligheder får folk til at spise mere. Vi vil gerne smage det hele jo. Så hvis man tager på sådan en ferie, skal man lægge en klar strategi for, hvordan man håndterer alle fristelserne. Som voksen kommer man på en stor opgave med at sætte nogle grænser og strategier for børnene, men også for sig selv,« siger hun.”
Ok, det blev lidt langt.
Men jeg må jo konkludere, at jeg må lave nogle grænser og strategier, både for mig selv og for junior.
Men hvordan?
Hvad vil du gøre?
WebDebattør jeANNE
Anmeld