Tørsvømning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.243 visninger
8 svar
0 synes godt om
29. september 2011

nikkeneje1-vb

Læste lige andet steds en artikel om det her famøse tørsvømning der nu indføres i mange skoler istedet for reguler svømning. Det er dog det mest latterlige efter min mening. Tror ingen reelt lærer at svømme på den måde. Men det er da vigtigt at lære at svømme og børnene kan vel også godt bruge den motion. Afskaffes almindelig svømning fordi at timerne mangler til andre fag ? I så fald, hvad så med istedet at afskaffe det at lære at skrive formskrift. Dét er der jo alligevel ingen under 40år der bruger idag. Eller afskaffer man svømning for at spare penge ? I så fald, hvad så med at tilbyd det som ”valgfag”, hvor forældre der ønsker det selv kan betale en lille andel for at barnet kan gå til. Det ville jeg da med glæde gøre. Hvad er jers holdning til tørsvømning, og mener i der er andre ting i skolen man kunne undlade at undervise i ?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. september 2011

kongster-vb

Tørsvømning er helt til grin. Men jeg vil også sige at de almindelige svømmetimer virker lidt fjollet. Ungerne skal jo i en bus, køres til en svømmehal, klæde om etc i løbet af 90 minutter, så de har i bedste fald 30 minutter i vandet. Langt bedre ville det være at svømme fx hver anden uge og så bruge 3 eller 4 lektioner på det, så de fik lidt mere tid i vandet. Eller helt droppe det. Jeg synes ikke nødvendigvis svømning er en kompetence som skolen skal give mine unger. Motion kunne de jo godt få på anden vis, fx ved at inddrage bevægelse mere i undervisningen eller have flere idrætstimer. På min søns skole har alle klasser 5 idrætstimer om ugen, bevægelse tænkes ind i alle fag og de har ofte projekter hvor de fx løber hver morgen i 3 uger. Dét er godt for mindre børn, som har svært ved at sidde stille en hel dag. Og sikkert også for teens, som ellers ikke ville røre sig.

Anmeld

29. september 2011

Spunk-vb

Ja, tørsvømning er da for latterligt - så hellere undvære. Jeg har forstået det sådan, at det indføres fordi skolerne har for dårlig adgang til svømmehallerne. Og som Kongster skriver så er det jo hul i hovedet hvis man skal køre i bus i f.eks. 2 x 30 min (som jeg gjorde til min barndoms svømmeundervisning). Ideen om at gøre det til en slags valgfag evt. med betaling er egentlig udmærket, men bryder jo med princippet om at folkeskolen er gratis og lige for alle. Men måske kunne det være en slags 'valgfag' med betaling i sfo'en - den betaler man jo forvejen for. Kongsters løsning virker endnu bedre! Men svømning er måske ikke så vigtig i mange kommuner. Her hvor vi bor synes jeg at det er vigtigt at børnene lærer at svømme, da her er meget strand. Men jeg bor så også i en kommune hvor der er 3 svømmehaller, så de fleste skoler her har ret nem/kort adgang til svømmehal.

Anmeld

29. september 2011

Pia S-vb

Tørsvømning er komplet latterligt. Hos os har de svømning i halvdelen af tredje og halvdelen af fjerde. De har en god time i vandet selvom de bliver hentet og bragt i busser. Derudover har de i min søns område løbestund hver mandag morgen, hvor de løber i små tre kvarter. Så har de naturligvis også idræt. På hans skole inddrager de tit udenomsarealerne i undervisningen, så de ikke sidder stille hele dagen.

Anmeld

29. september 2011

Johannamor-vb

Jeg har aldrig hørt om tørsvømning - og kan overhovedet ikke forstå, at det kan give mening. Man kan jo heller ikke lære balancen på en cykel uden at cykle - det er er bjerg af muskler i kroppen, der skal lære at arbejde sammen - og det kan man altså kun, når kroppen prøver det af.

Anmeld

29. september 2011

Laurie-vb

Jeg fatter det heller ikke... skal man lære at ride, uden at komme i nærheden af en hest?

Anmeld

30. september 2011

nikkeneje1-vb

HEHE, total god pointe Laurie :-).

Anmeld

30. september 2011

Laurie-vb

tak, nikkeneje :) Man skal jo lære miljøet at kende. Man kan måske lære at stå på ski i stuen med en bog... men det er begrænset, hvor god man er. Det er bare SÅ vigtigt, at børnene lærer at være i vandet. Men det kan forældrene jo også lære dem...

Anmeld

1. oktober 2011

MetteNB-vb

Forstår ganske enkelt heller ikke konceptet med tørsvømning. Så hellere sige helt nej og finde andre måder for motionsundervisning...... Min søn har morgenmotion hver morgen - og derudover har de 2 x gymnastiktimer ugentligt. Han er jo så 'kun' i O. Hvordan motion m.m. fortsætter ved vi endnu ikke. Synes godt om ideen med, at samle svømmetimerne - der hvor der så altså overhovedet er mulighed for det - og så tage flere timer af sted en gang hver 3. eller 4. uge. Er ikke tilhænger af betalingssvømning. Hvis det ikke er en del af undervisningen og fælles for alle, synes jeg, det er noget, vi som forældre kan betale os til i fritiden.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.