Jeg er lige kommet hjem fra at aflevere min søn på 4 år i børnehaven og har brug for at læse af, jeg er nemlig sur!
Min søn cykler næsten hverdag i til og fra børnehaven der ligger ca. en kilometer herfra og det har han faktisk næsten altid gjort siden han startede der. Han kan nu cykler hele vejen i begge retningen uden at stå ad, selv om der er både lange og stejle bakker på vejen.
På vej derhen idag fik han øje på en af pædagogerne, en ældre dame, der er har taget cyklen frem fra vinter opholdet. Normalt cykler han en lidt af en omvej mens jeg skyder genvej. Denne gang blev omvejen meget længere da han ihærdigt prøvede at indhente pædagogen der ikke havde set ham cyklende efter hende. Det var fint med mig da han nogle gange havde cyklede den vej på vej hjem - altsammen på fortovet.
Da jeg kom opad bakken kunne jeg se at afstanden imellem de to var det samme og pædagogen havde stadigvæk ikke opdaget ham - kun mig. Min søn var stadigvæk optaget af at hilse på hende inden hun nåede at komme ind og cyklede langt foran mig. Da de mødte ind under cykelhalvtaget kunne jeg se at hun var ikke glæde for at se ham og det undrede jeg mig over. Jeg begyndt at tænke om det var fordi hun misbilligede at min søn cyklede alene. Men da jeg kom indenfor hørerækkeviden hørte jeg at han blev afvist fra cykelhalvtaget da det kun var for de voksne. Han har ellers altid brugt den, lærte at kom cyklen op/ned i stativet og låse/aflåse den fast med kombinationslås, sådan at jeg ikke komme i nærheden.
Jeg kunne se at han var skuffet over velkomsten og jeg kom over for at få en nærmere forklaring. Pædagogen var lettere irriteret og spurgt om ikke jeg havde læst en ny opslag om at børnecykler skal stå udenfor halvtaget eller indenfor i kælderen. Det havde jeg ikke.
Pædagogen er på en anden stue og børnehaven er meget opdelt. Efter hun var gået og imens jeg prøvede at forklare til min søn at han ikke måtte parkere som han plejede kom hans god legekammerat cyklende ind under halvtaget. Samme tid kom en anden pædagog kørende ind i parkeringspladsen. Jeg kunne ikke holde mig og fortalt i en høj stemme til legekammeratens mor at det nu var forbudt for børnene at bruge cykelhalvtaget, det var kun for de voksne.
Jo mere jeg tænker på det jo mere sure bliver jeg! Hvorfor skal børnecyklerne enten står ude i regnen eller ned i kælderen hvor det er meget besværlig at komme til? - lån af nøglen osv., noget børnene ikke kan ordne selv. Jeg synes det står dårlig overens med indsatsen for at opmuntre børn at cykle i sted for at blive kørt. Hvis man kan dele med forældre om parkeringspladser hvorfor skulle man ikke kunne deler cykelparkering med børnene?
Nu tror jeg jeg vil lave et stort skilt til cyklen med "børnecykler kræver ligeret"! Det bliver ingen sag at lave en cykelkæde protest hvis det komme til det!
Hvad mener I?
Anmeld