Dagpenge...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

91 visninger
1 svar
0 synes godt om
23. april 2009

ano-vb

Jeg har et spørgsmål i forbindelse med min kommende barsel, håber nogen kan være behjælplige. Jeg er studerende og får i forbindelse med fødslen 12 ekstra SU klip. Jeg er dog blevet opmærksom på, at jeg har ret til barselsdagpenge fra kommunen grundet fravær fra mit studiejob. Er der nogle der kender disse satser? Jeg har søgt uden held på nettet. Jeg arbejder ca. 20 timer om ugen til 100 kr i timen. Har jeg krav på det fulde beløb af mit løntab eller er det kun en vis procentdel som bliver godtgjort? På forhånd tak!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. april 2009

Johannamor-vb

Jeg kan huske forkert, og reglerne kan være blevet ændret siden jeg selv var på barsel, så inden du tror alt for meget på mig, synes jeg, du skal ringe til din kommune. Kommunen vil kunne fortælle dig de præcise regler, og det kan være, du kan bruge dem til at tilrettelægge dit job nu, så du får mest muligt ud af det økonomisk under barslen. Under alle omstændigheder skal du jo have fat i dem, så de kan vejlede dig i at udfylde de rigtige papirer, når du skal på barsel, så du kan lige så godt komme i gang nu. Hvis du er på en større arbejdsplads, hvor de har prøvet det før med studerende på barsel, kan de sikkert også fortælle dig noget på personalekontoret. Jeg mener det er sådan, at man har ret til barselsdagpenge, hvis man har arbejdet et bestemt antal timer i løbet af de sidste 13 uger inden barslen - og hvis du har arbejdet 20t/uge i lang tid, er du helt sikkert over den grænse. Du behøver altså ikke have haft fuldtidsarbejde for at få fulde dagpenge. Kommunen er ligeglad med, om din løn er 100 kr/t, 200 eller 1000 - dagpengene er de samme. Men spørg nu på kommunen... Jeg har som chef været vant til at tage hensyn til de særlige behov mine gravide studentermedhjælpere havde for at arbejde et bestemt antal timer lige op til deres barsel, og jeg kan huske, at deres planlægning meget nøje tog hensyn til præcis hvornår deres termin lå. Synd hvis du går glip af en masse penge, fordi du lige mangler 10 timers arbejde på det rigtige tidspunkt, ikke?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.