Jeg kan huske forkert, og reglerne kan være blevet ændret siden jeg selv var på barsel, så inden du tror alt for meget på mig, synes jeg, du skal ringe til din kommune. Kommunen vil kunne fortælle dig de præcise regler, og det kan være, du kan bruge dem til at tilrettelægge dit job nu, så du får mest muligt ud af det økonomisk under barslen. Under alle omstændigheder skal du jo have fat i dem, så de kan vejlede dig i at udfylde de rigtige papirer, når du skal på barsel, så du kan lige så godt komme i gang nu. Hvis du er på en større arbejdsplads, hvor de har prøvet det før med studerende på barsel, kan de sikkert også fortælle dig noget på personalekontoret.
Jeg mener det er sådan, at man har ret til barselsdagpenge, hvis man har arbejdet et bestemt antal timer i løbet af de sidste 13 uger inden barslen - og hvis du har arbejdet 20t/uge i lang tid, er du helt sikkert over den grænse. Du behøver altså ikke have haft fuldtidsarbejde for at få fulde dagpenge. Kommunen er ligeglad med, om din løn er 100 kr/t, 200 eller 1000 - dagpengene er de samme.
Men spørg nu på kommunen... Jeg har som chef været vant til at tage hensyn til de særlige behov mine gravide studentermedhjælpere havde for at arbejde et bestemt antal timer lige op til deres barsel, og jeg kan huske, at deres planlægning meget nøje tog hensyn til præcis hvornår deres termin lå. Synd hvis du går glip af en masse penge, fordi du lige mangler 10 timers arbejde på det rigtige tidspunkt, ikke?
Anmeld