Mine børn taler pænt... i hvert fald, når jeg er i nærhedenB) Men jeg er da ikke i tvivl om, at sproget er lidt mere løssluppent, når de er sammen med kammerater.
Herhjemme stopper vi den allerede dér, hvor vi hører de mere eller mindre harmløse ord som 'skid','røv' mv. Efter min mening er det i det små, det begynder, og udviklingen er svær at stoppe, når først, den har taget fart. Jeg kan jo høre, hvordan bare 0. klasserne taler på min skole. Der var nok mange forældre, hvis ører ville stå og blafre, hvis de hørte, hvordan deres poder nogengange taler i skolen.
Jeg er som lærer også blevet kaldt fucking luder et par gange, men ikke om jeg skal have sendt nogle børn hjem... man kommer til at bruge alt for meget tid på stødte forældres telefonopkald. De er altid på deres børns side og mener ikke, at vi lærer kan tillade os at blande os i deres opdragelse af deres børn. Ja, beklager, men det er ofte sådan, man tænker.
Ofte tænker jeg, at børnene er rigtigt meget i klemme mht. deres sprog. I skolen forlanger vi, at de bruger et ordentligt sprog og fra tv bliver de bombarderet med nogen gange et rigtigt grimt ordvalg. Her den anden morgen fx, hvor mine børn sad og så Gnotterne, som jo er en børneudsendelse, lød de fra én af figurerne: "Hvad i hede hule helvede er det, du laver?"... så kan jeg ét eller andet sted bedre forstå, hvorfor allerede helt små børn nogen gange taler grimt.
Anmeld