Hmmmmm tjaaaaa, nu hvor det ikke er en sen nattetime, synes jeg alligevel den er svær at svare på....
Udgangspunktet for denne udmelding for Statsministerens side, bunder helt sikkert i, at der gennem de sidste par år er lavet en insider undersøgelse der tydeligt beviser, at mange benytter sig af kriminelle metoder netop FORDI de er under 15. Der er også et et stort antal eksembler på, at ældre brøder, får de yngere brødere til at begår 'deres' ulovligheder, NETOP fordi disse ikke kan staffes.....
Med andre ord, så bliver mange mindre årige tvunget ud i kriminalitet af de ældre. Og jeg har gennem mit erhverv mødt rigtig mange mindre årige der fortæller, at de vil slutte når de bliver 15. Nogle slutter, og andre fortsætter og bliver dem der tvinger de yngre. Det er kedelig spiral, som jeg TROR den nye nedsættelse KAN få indflydelse på....med mindre de 15 årige så ikke hverver 11 årige til at gøre deres beskidte arbejde. For udfaldet kan absolut også gå dén vej!!
Det er også provokerende når jeg selv har hørt en 14-årig sige, at han er pisse ligeglad, fordi han ved han ikke kan blive busted. Der føler man jo lidt at han burde kunne få straffen.
Omvendt, så laver ellers søde drenge, ret ofte drengestreger i 12 års alderen - og kan nu risikere at få den vekslet om til en reelt straf ved kasse et. Og det kan jeg ikke stå indenfor. Og pakken lægger jo op til at man skal skære ALLE over én kam, hvilket jeg tror er uhensigtsmæssigt. Og i virkeligheden er det en pakke der er baseret på indvandrere, som desværre er dem der oftest benytter sig af den kriminelle lavalder som smuthul. Så jeg ser også pakken som endnu en langen ud efter udlændinge, hvor de i deres iver, får skudt med spredhagl der også rammer dem der kun begår drengestreger....eller én gangs forseelser.
Så jeg er ikke glad for det tiltag. Og slet ikke fordi jeg véd, at de lukkede insitutioner vi har, ikke lever op til den aller bedste standart. Så jeg tror såmænd man får gjort en i forvejen uheldig situation, endnu værre....den varme hånd Løkke henviser til, har de jo ikke engang råd til!!
Men bliver det en realitet, så håber jeg da inderligt, at mange unge får tænkt sig godt og grundigt om INDEN de begynder at lave lort for sig selv.
Og så håber jeg at Statsministeren i en fart får bygget nogle børnevenlige insitutioner med veluddannede pædagoger og psykologer, der kan aggerer dén varme hånd han taler så meget om....
Og politiet må skoles til at kunne tage sig af de mindre børn der kommer ind som 10-11 årige, fordi nogle har presset dem til at begå kriminalitet fordi de ikke kan straffes. For den tendens vil vi selvfølgelig se meget mere af....så pointen kan være lidt svær at få øje på.
Anmeld