Ja, ved Barns første sygedag og ved Anden, kan arbejdsgiver forlange, at du kommer efter 3 timer, hvis man f.eks ringer fra morgenstunden.
Og Barns Anden sygedag skal, så vidt muligt, planlægges med arbejdspladsen, hvilket også gælder for Første sygedag.
Man har altså hverken krav på halve eller hele dage. Hvis man har brug for det, skal man jo så bruge omsorgsdage, som kan varsles med dags varighed.
Nu arbejder jeg jo kun hver anden uge, så det har passet ok med børnens sygdom. Manden kan tage en enkelt dag, når der er behov. Ellers har vi svigerfoældrene - men det skal planlægges lidt, da de bor lidt herfra. Bedstefar er også blevt hjemmegående, så ham kan vi også ringe til - han vil dog helst have de store.
Jeg havde den store hjemme, selvom jeg havde været på arbejde - men så sad han i stuen, med drikke og mad og så TV, imens jeg lå i soveværelset og sov. Da han var syg, havde han alligevel ikke lyst til andet - så det gik helt fint, men ville ikke gå med de andre.
Og nu er vi også så heldige, så drengene næsten aldrig er syge - det kan tælles på én hånd, med dem alle 4.
Anmeld