Hej Sarah
Jeg kan fortælle om, hvordan vi har gjort her, og så kan du jo se om du kan bruge noget af det.
Signe sov i to måneder sammen med mig dvs. med patten i munden det meste af natten. Hun har altid grædt meget, når hun blev lagt om aftene, og der var bare ikke noget, der hjalp ud over brystet. Så det blev den nemme løsning, hvor hun først kom i seng, når jeg gik i seng (ikke særlig holdbart for nogen af os, og en meget dårlig vane). Det var i nov.-dec. Lige pludselig fik jeg nok - jeg fik simpelthen spat af, at hun skulle ligge der og tygge i mig, og jeg fik ikke sovet ordentligt.
Så fandt jeg ud af, at jeg kunne vugge hende i søvn. Ikke ligeså stille, jo vildere jo bedre. Jeg skulle faktisk nærmest danse hoppende fra ben til ben, så faldt hun i søvn. Så galdt det bare om at lægge hende uden hun vågnede, ellers var det forfra.
Efter en måned havde jeg fået nok af det, og mine arme var ved at falde af. Jeg læste inde på sovecoach.dk om en metode, der kaldes op/ned. Den korte version: man lægger barnet i seng. Så snart det græder, tager man det op og trøster det. Lige så snart hun holder op med at græde, lægger man hende igen. Begynder hun at græde på vej ned i seng, lægges hun, men tages op igen med det samme. Sådan bliver man ved, indtil hun sover. Det tog mig en halv time den første aften, hvilket var en succes, da jeg havde læst om andre, der brugte halvanden time. Efter et par dage blev det nemmere. Prøv at læse derinde.
Siden har hun så været syg, hvilket har ødelagt det noget, og det er gået skidt i lang tid nu. Jeg har et ønske om at stoppe amning, da hun også forbinder det med at sove, men pt. ammer jeg inde i stuen om aftenen, så det ikke bliver direkte forbundet med sengen. Hun begynder desværre at græde, ligeså snart jeg går ind til sengen med hende - det er rigtig træls, og en dårlig slutning på dagen. Hun er meget svær at trøste i mine arme, men kan blive ved med at græde i en halv time, uanset hvad jeg gør - med mindre jeg går ud af rummet med hende.
Jeg er lige gået igang med et nyt forsøg, hvor hun bliver lagt, og hver gang hun rejser sig, lægger jeg hende roligt ned og siger godnat. Så sidder jeg ved siden af sengen imens hun kæmper sig op igen. Det er hårdt for hun græder, men jeg kan høre at hun er arrig og gal, og jeg ved hun ikke mangler noget. Hun får jævnligt vand, som hun slubrer i sig. Efter noget tid sover hun, men det er hårdt at stå model til.
Nå, det blev lagt og måske lidt ude af kurs, men måske kan du bruge lidt. Jeg vil i hvert fald anbefale dig at læse inde på
www.sovecoach.dk. Det hjalp mig (i første omgang i hvert fald).
Håber det allerede går bedre.
Knus Line