Hmmm jeg køber helst mine æg hos bondemanden. Både fordi de er billigere og fordi hønsene har det godt. Desværre har min bondemand ikke ret mange høns, og derfor heller ikke ret mange æg at sælge af. Så jeg må oftest købe i butikken.
Jeg køber så ikke øko, men jeg går helst uden om de bakker hvor der desideret står 'fra burhøns'.
Jeg køber hellere skrabeæg eller hvad de nu hedder, fra fritgående høns... også selvom de koster et par kroner ekstra. men hvis der er 10 kroner til forskel, så tvinger min økonomi mig altså til at tage dem der nu engang er billigere, og det er jo oftest æg fra burhøns. Men det sker nu altså sjældent at jeg tager dem, jeg vil gerne give et par ekstra kroner hvis jeg tror at hønsene har haft det bare lidt bedre...
Men når min kæreste køber æg i butikken, så ender vi ofte med buræg, fordi jeg nægter at lave en økonomisk/etisk relateret scene midt i Føtex. Og kæresten mener ikke at jeg behøver vise hensyn til hønsene, det er jo bare høns :blink: og alle de andre køber jo også fra burhøns, så at jeg ikke gør det, ender ikke ud i at burhønsene slippes fri. og når diskutionen rigtig går igang om samme emne herhjemme, så forsvarer han sig oftest med at man skam HAR prøvet at slippe hønsene fir, men at de ikke kunne lide det.... jow jow det kaldes indavl, men det skal vi ikke diskutere jo...
i øvrigt så køber jeg ikke noget som helst økologisk, for det har jeg ganske enkelt ikke råd til, og det er endda sket at jeg har fået fat i noget øko-et-eller-andet, og jeg så blev så skuffet over smagen, så jeg straks har valgt at gå tilbage til ikke-øko...
Anmeld