Jeg har set nogle af programmerne, og samtidigt med at der er temmelig meget styr på vores økonomi herhjemme, så jeg generelt ikke har noget at have ondt i maven over, så synes jeg faktisk, at det er programmer, man kan blive klogere af. For de mennesker, man kigger ind til, er faktisk meget forskellige. Der er alt lige fra det totalt uansvarlige unge par, der ikke kan forestille sig et liv uden alt det køkkenudstyr og teknik, som man kan se i reklamerne, til mennesker, der ikke har formået at omstille deres økonomi, da krisen ramte - i form af sygdom.
Det som jeg godt kan lide ved programmerne, er at de forholder sig individuelt til de mennesker, der er i klemme - hjælper med skånejob / ekstrajob, massage til at løsne spændingerne efter års spændinger, hjælp til at rydde op i papirerne; man begynder at se, hvad økonomisk uføre kan føre med sig i livet som sådan. Det er ikke kun anvisninger til at sælge en bil og få gældssanering.
Mon ikke vi alle kender situationer, hvor det ene problem hænger sammen med det andet, der hænger sammen med det tredje... og hvor man ikke aner, hvor man skal starte og slutte for at komme ud af problemerne og videre med livet? Der synes jeg faktisk at programmet viser en vej videre og simpelthen starter med problemerne fra en ende af. Deltagerne konfronteres med det uholdbare i situationen, og de begynder at tage ansvar. Selv kunne jeg nu ret godt tænke mig at kigge indenfor igen et år senere, for fortsættelsen er ikke nem. Det er fint nok at leve på en pind i en måned eller to, men derefter er køkkenskabene tømt for mad, der er ikke flere stearinlys i skuffen, strømpebukserne er i laser, man skal købe en gave til en fin fødselsdag, man kan se frem til tre ugers sommerferie hjemme i den toværelses... og pludselig er det ikke mere sjovt at vende hver femkrone.
Og så den med 'fælden': Jeg fatter ikke, hvordan man kan låne penge uden at have overvejet nøje, hvordan man kommer ud af gælden. Fint nok at låne til et hus eller en bil eller for den sags skyld en rejse jorden rundt. Men kun hvis man har regnet på, hvad det koster bagefter og kan forudse, at man har råd til det. Flere af parrene i udsendelsen er jo netop fanget i den fælde, at de låner penge, fordi de ikke har råd til at betale af på den gæld, de har i forvejen, og gælden bare stiger og stiger - uden at forbruget som sådan reelt er for højt. Jo, de har bragt sig selv i den situation, men det er samtidigt også synd for dem, for det er ikke nemt at komme ud af situationen - det drejer sig ikke bare om at undlade at købe bøffer, nyt tøj og ny mobiltelefon til hverdag.
Anmeld