Lomm skriver:
jeg ammer min dreng på 5 uger, men er af forskellige årsager kørt SÅ sur i det, og vi overvejer derfor om flaske er vejen frem for os. Vi har testet at han gerne vil tage flaske, men jeg føler mig lidt usikker omkring hvordan man egentlig gør med flaske - altså med amning bliver han jo bare lagt til når han vil - der kan man vel ikke på samme måde med en flaske. Så lige et par spørgsmål:
1) kan man regne med de mængder der står på erstatningspakkerne - ved de "tests" vi har lavet har han da taget 120-150ml - hvor der på pakken for hans alder stod 90ml...? (Det skal dog siges det var et max af min mælk og erstatning)
2) hvad gør man reelt hvis barnet er sultent selvom det HAR fået sin dosis - jeg tænker især på om natten - der kan man jo ikke lige distrahere og trække tiden med et bad osv?
3) kører flaskerne regelmæssigt allerede når de er helt små, eller er det lidt som vinden blæser (som jeg oplever amningen)? Hvis ikke, hvornår bliver det så regelmæssigt? Med regelmæssigt mener jeg at man giver flasken på mere eller samme klokkeslæt hver dag/hver 4.time
4) er det rigtigt forstået at han på erstatning SKAL have afføring hver dag? Og det noget med at man bør give 1 flaske grøn Alomin dagligt for mavens skyld?
5) hvor mange flasker & suttehoveder bør man have for at det er nemmest mht rengøring/klargøring
6) hvordan trøster man bedst ? - jeg har jo så en sutteglad dreng, hvilket er en del af problematikken - han hænger i mine bryster KONSTANT, og tager af den grund faktisk for meget på 
men hvis amningen stopper, kan jeg jo ikke bruge brystet som trøst/tryghed, og så ved jeg faktisk ikke lige hvad jeg skal (ja det lyder åndssvagt når jeg skriver det ned, men brystet er den nemme løsning)
7) er der nogen der har erfaring med at malke ud over længere tid og give (jeg har det egentlig selv fra min pige, men orker ikke at leje sådan en malkemaskine igen - tænker mere bare at bruge den der manuelle hånd-pumpe): kan det lade sig gøre uden bryst betændelse? Og hvor lang tid går der førend produktionen dør ud?
8) nogen andre ting jeg bør tænke på?
Min datter har fået flaske fra hun var en uge (Er nu knapt 7 måneder), så vil svare så godt jeg kan, idfra hvad vi gjorde 
1) Lav 90 som udgangspunkt, tømmer han flasken helt, så lav mere.. Barnet skal have til det er mæt. En tommelfingerregel er, at der altid skal være en bundsjat tilbage når baby stopper selv, så ved man at baby har spist til det blev mæt.
Du kan måske regne med de tabeller der står på pakkerne, men alle børn er forskellige.. Min datter slugte 180 ml ad gangen frem til hun var 3 måneder, og kom derfor et godt stykke over sit døgnbehov, men det har fint udlignet sig, og de sidste 3 måneder har hun kun spist det halve af sit døgnbehov, dog uden at tabe sig eller knække sin kurve.. Stol på at baby ved hvor meget de vil have. De vokser i rryk og spiser således efter om de er i 'vokse' eller 'stille' periode 
2) Så giver man mælk.. Det siges at de skal have en sjettedel af deres kropsvægt, så vejer h*n f.eks 4000 gram er det: 4000 divideret med 6 = 666 ml. Så kan du evt didividere med 6 eller 8, alt efter hvor mamge flasker der spises, så har du ca antal ml pr. flaske 
3) Det kommer vist an på barnet.. Her har der aldrig været rutine, dog kender jeg flere hvor deres barn nærmest fra start selv har lavet sig en 2-3 timers rutine 
4) Afføring hver dag på MME ja.. Grøn allomin (altså den der er syrnet) er lavet sådan at barnets mave ikke skal arbejde ligeså meget for at nedbryde det, derfor forstopper det ikke mave-tarm systemet lige så let. Men prøv dig frem først uden den grønne. De fleste klarer det fint på Blå Allomin eller Nan Pro. Her startede vi på Nan Pro uden problemer, efter et par måneder skiftede vi så over til Blå Allomin, da hun pludselig ikke ville spise. Efter skiftet spiste hun fint igen, så hun var nok bare træt af smagen, den ændrer sig jo ikke som modermælk
Og der er forskel i smagen på de forskellige MME.
5) Vi har 8 flasker, det virker meget passende. Vi steriliserer en gang om dagen.
6) Forsøg med et par forskellige sutter, jo hurtige den introduceres, des lettere er det har jeg hørt. For os virkede det i starten af bruge en Avent sut, den gled dog altid ud ad munden, så vi gik over til de gammeldags runde, de er perfekte her. Men det er op til baby. Jeg er lykkelig over at hun vil tage sut, det gør trøst så meget lettere. Læg jer evt som ved amning, heeelt tæt og så sutten istedet for brystet.
7) Ingen erfaring
8) Vandet til MME skal koges de første 4 måneder pga eventuelle bakterier i vandet. Vi kogte om aftenen, og satte en kande med det i køleskabet, så var det altod klart. Det kan holde sig 24 timer i køleskab. Ved spisning skulle der bare koldt vand i flasken, 25 sek i mikroen, pulver i og ryste, så var den klar. Hvis I ikke har mikroovn, så hav kogt vand i en termokande, så skal der bare koldt vand fra køleskabet (ca to tredjedele) og varmt vand fra termoen (en tredjedel) så er temperaturen nogenlunde passende. Så skal man ikke stå med kogt vand som først skal afkøles og en grædende sulten baby imens 
Håber det var til hjælp