Annemette07 skriver:
jeg har brug for hjælp. Vi skal have en ny autostol i vægtklassen 9-18 kg. Vi har ikke isofix i vores bil, så derfor skal den kunne bruges uden.
vi har nu en recaro 9-36 kg, men sønnemand kan skubbe puden alt for langt ud, til at jeg er tryg ved at han bruger den. Og ja, han er spændt rigtig, men er ikke ret glad for længere køreture en 15 min, så derfor er det et problem. Vi har også spændt den stramt og en smule løsere for at se om det var problemet, men det hjælper ikke, så kom med gode råd til hvad i vil anbefale.
Den skal have en god siddekomfort til ham, og må gerne kunne ligges lidt til hvilestilling, hvis i forstår :-)
Først og fremmest så er bagudvendte autostole de mest sikre. Stole med pude foran kan ikke måle sig med disse - heller ikke på nakkebelastninger i den øvre del af nakken, som godt kan måles i testdukker.
der ud over vil jeg råde dig til ikke at lade hverken barn eller autostol være spændt løst fast. Så laver du autostolen om til et katapultsæde.
Autostole er lavet af strækbart materiale hele vejen igennem. det er de fordi de skal både stoppe barnet effektivt OG så "blødt" som muligt. Alt giver efter/strækker sig i en kollision: Plastikken, sikkerhedsselen, puden foran eller 5-punktsselen. Når det har strukket sig ud i fuld længde, barnet er korrekt spændt fast i stolen (dvs stramt, ret selehøjde eller pudehøjde, og selen sidder helt tind til kroppen og dermed intet tykt overtøj) og stolen er korrekt monteret, så taler vi om en fremad rotation af barnet på op til 55 cm målt fra panden. Er barnet løst spændt fast, vil rotationen blive større og barnet måske endda blive slynget helt eller delvist ud af stolen. Det ønsker ingen.
dernæst vil jeg sige at jeg ikke er så vild med de pudestole. Der er dog laaaaangt bedre end ingenting. men de kan ikke testes ordenligt. der findes ikke testdukker der kan måle på de kropsdele som er vigtige at måle på: maven, ned del af rygsøjlen og nedre del af nakken. men sådanne testdukker er på vej. Man er desuden meget i tvivl om hvor godt de kan holde barnet i stolen i en roll-over ulykke - altså hvor bilen triller ud over en mark eller i grøften.
Det nye regelsæt for autostole UN R129 indeholder indeholder en roll-over test hvor autostolen sættes på en slæde i et stort hjul og roterer langsom rundt. Når det hele hænger på hovedet stopper slæden og man ser hvor langt ud dukken kommer. man har i den forbindelse bestemt at lægge ekstra vægt på testdukkerne.
Endnu er kun første fase indført. Denne type stol vil være at finde i fase 3 og altså den sidste fase. Der går nogle år endnu inden den træder i kraft. Om disse stole kan bestå til den tid er selvfølgelig uvidst.