"Midlertidig" kontanthjælp...nogen der har prøvet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.479 visninger
14 svar
3 synes godt om
26. marts 2015

Wimmie

Sagen er den at jeg er nødt til at søge kontanthjælp her de næste 5 måneder, da jeg står mellem afsluttet HGS-grundforløb og elevplads der starter 1/9.

Elevpladsen er i hus, og fordi der går så lang tid før jeg kan starte, så er jeg berettiget til KH i mellemtiden. Jeg søger også job, men det er ikke let at finde noget, når det kun er 5 mdr.

Jeg har aldrig været på KH før - hvordan kommer det til at foregå i hverdagene?

Skal man møde på jobcentret hver dag eller kun nogle dage?

Og hvordan med at stå til rådighed? I hvilket tidsrum skal man være til rådighed og er der en frist for hvornår man senest skal have besked hvis man bliver sendt ud?

Og skal man stadig søge x-antal jobs? Det er jo meget begrænset hvor mange af de opslåede jobs jeg kan søge når det er for så kort en periode...

Arg, jeg synes det er en jungle 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. marts 2015

Happiness

Nu er det 10 år siden jeg var i den situation, og her var det kun én måned. 

Men jeg skulle søge de 3 jobs om ugen, på trods af at jeg kunne bevise jeg havde job måneden efter. Virkelig spild af tid! Både for de arbejdsgivere jeg var tvunget til at søge til, men også jobcentret.

Håber for din skyld at systemet er lavet om. Jeg skulle sidde på jobcentret og søge dem og give dem kopier af ansøgningerne. 

Anmeld Citér

26. marts 2015

Wimmie

Happiness skriver:

Nu er det 10 år siden jeg var i den situation, og her var det kun én måned. 

Men jeg skulle søge de 3 jobs om ugen, på trods af at jeg kunne bevise jeg havde job måneden efter. Virkelig spild af tid! Både for de arbejdsgivere jeg var tvunget til at søge til, men også jobcentret.

Håber for din skyld at systemet er lavet om. Jeg skulle sidde på jobcentret og søge dem og give dem kopier af ansøgningerne. 

Ja det er lidt fjollet - det er jo virkelig dumt hvis man er tvunget til at søge de jobs hvor de søger nogen til faste stillinger... 
Jeg søger i forvejen de vikar-jobs og midlertidige stillinger der passer ind - alt andet er jo bare dumt og spild af alles tid.

Men ok, 3 om ugen er da til at overkomme.

Anmeld Citér

26. marts 2015

l.kjoeller

du skal desværre stå fuldt til rådighed. afhængig af din alder og hvilken kommune vil man nok være meget hurtig til at "aktivere" dig . i nyttejob.  ligeledes fuldtid godt det kun er den periode så du har noget at se frem til trods alt. 

Anmeld Citér

26. marts 2015

Wimmie

l.kjoeller skriver:

du skal desværre stå fuldt til rådighed. afhængig af din alder og hvilken kommune vil man nok være meget hurtig til at "aktivere" dig . i nyttejob.  ligeledes fuldtid godt det kun er den periode så du har noget at se frem til trods alt. 

Beklager hvis jeg spørger dumt; men hvad betyder "fuldt til rådighed"?
Altså er det inden for visse tidspunkter i døgnet? Er det kun hverdage? Hvad med helligdage?

Tager de hensyn til at man har børn der skal hentes og bringes?

Anmeld Citér

26. marts 2015

l.kjoeller

Wimmie skriver:

Altså er det inden for visse tidspunkter i døgnet? Er det kun hverdage? Hvad med helligdage?

tilsvarende et almindeligt fuldtidsjob. 8-4 ca. men tror bestemt man vil tilpasse så det kan lade sig gøre. sådan var det hvertfald hvor jeg var ansat og hvor vi havde kontanthjælpsmodtagere 

Anmeld Citér

26. marts 2015

MorTilN

Wimmie skriver:

Fuldt til rådighed fik jeg af vide at i teorien skal de kunne få fat i dig alle døgnets 24 timer man-fre og du skal komme til møde de dage de siger du skal og lave den aktivering de sætter dig til. Er selv dagpengemodtager.

Ved ikke om de tager hensyn til børn men det tror jeg de gør, de fleste på kommunen har jo nok selv børn og ved de skal hentes bringes

Anmeld Citér

26. marts 2015

Bshizzle

Mener osse det er mellem 8-16.. 

Du skal stå aktiv på Jobnet/markedet, samt tjekke Jobforslag hver 7 dag, eller blir du afmeldt og mister penge de dage du glemmer at tjekke Jobforslag (der er en boks på jobnet.dk du skal trykke på) 

- Du kan heldigvis få en SMS dagen før 

Men Jobcenteret kan sende dig til møder div steder hvor man har mødepligt ellers stopper de din KH.

De kan sende dig ud i i job / Kursus. 

Jeg er pt på KH, og været i en del mdr nu 

Men jeg har simpelhen sendt ansøgninger til div opslag, og efterfølgende blevet ringet op at de pt ik mangler.. MEN.. De kunne ta mig ind som Vikar med henblik på Job  

Så jeg er Vikar igennem flere steder nu  

(Undskyld stavefejl, men kan ikke rette dem.. - Ved ikke om jeg er den eneste der døjer med at den ikke vil "sætte markøren" der hvor jeg vil ha.. Men hellere hoppe væk?! - sker kun her på Baby i skrivefeltet. - både fra IPad og mobil). 

Anmeld Citér

26. marts 2015

Wimmie

Ok, tak for svar - det lyder jo ikke så slemt - og noget jeg godt kan holde ud når jeg ved at det er midlertidigt. Det ville være rart hvis man bare kunne få et job i de fem måneder, så man ikke behøvede at skulle igennem hele møllen.

Er der nogen der kan sige ,med hvor lang/kort tids frist de kan kalde én ind?

Anmeld Citér

26. marts 2015

MorTilN

Wimmie skriver:

Ok, tak for svar - det lyder jo ikke så slemt - og noget jeg godt kan holde ud når jeg ved at det er midlertidigt. Det ville være rart hvis man bare kunne få et job i de fem måneder, så man ikke behøvede at skulle igennem hele møllen.

Er der nogen der kan sige ,med hvor lang/kort tids frist de kan kalde én ind?

Jeg får somregelt 14 dage til 1 måneds varsel på møde indkaldelse med ca 3 måneders mellemrum

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.