hoved vokser måske ikke som det skal.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.124 visninger
9 svar
1 synes godt om
21. marts 2015

helle85

jeg var på børne ambulatoriet i går med min dreng, og de nævnte at hans hoved måske ikke voksede som det skulle 

vi var der for et ½ år siden og der målte de det til 50 cm og igår startede de også med at måle det til 50 cm men jo mere hun målte jo flere cm fik hun (jeg målte det da jeg kom hjem og fik det til 49 og 50 cm på det største sted) 

vi har fået en tid til om et ½ år igen for at se om det har vokset.

vi fik af vide at hvis hoved ikke voksede som det skulle var det højst sandsynligt fordi at hjernen heller ikke gør det, og det kan være grunden til at han er letter mental rataderet.

hvis det viser sig at det ikke er voksede så skal han MFR scannes også ville der ikke være mere i det, sagde de. 

et eller andet sted er jeg glad for at der måske kommer en forklaring på hvorfor for han er letter mental rataderet.

men jeg frygter også det værste selvom de siger at det ikke er noget alvorligt  og jeg syntes at der er rigtig langt tid til vi skal der op igen, med den frygt (også selvom jeg ved at de måske kan have målt forkert sidste gang)

og jeg frygter også alt det med at han skal i gennem sådan en scanning hvis det er, for han vil gå fuldstændig i panik, og i forvejen render vi til en masse ting

nogen af jer der har et barn hvor hoved og hjerne ikke vokser som det skal, eller hvor lægen har haft en mistanke om det???

det blev lidt langt men havde lige brug for luft. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. marts 2015

Meyer

Profilbillede for Meyer

Da min fik foretaget en mfr scanning, hun var 7 år blev hun bedøvet fordi vi viste at hun ikke ville kunne ligge stille.

Anmeld Citér

21. marts 2015

helle85

Meyer skriver:

Da min fik foretaget en mfr scanning, hun var 7 år blev hun bedøvet fordi vi viste at hun ikke ville kunne ligge stille.

var det fuld narkose eller var det bare for at få hende til at slappe af???

Anmeld Citér

21. marts 2015

4kløver

De ligger børn i fuld narkose og ikke mere ind at de er friske med det sammen. 

Anmeld Citér

21. marts 2015

helle85

4kløver skriver:

De ligger børn i fuld narkose og ikke mere ind at de er friske med det sammen. 

ok mange tak for svar

Anmeld Citér

21. marts 2015

Tip!

Profilbillede for Tip!
Altid med dig min skat
helle85 skriver:

jeg var på børne ambulatoriet i går med min dreng, og de nævnte at hans hoved måske ikke voksede som det skulle 

vi var der for et ½ år siden og der målte de det til 50 cm og igår startede de også med at måle det til 50 cm men jo mere hun målte jo flere cm fik hun (jeg målte det da jeg kom hjem og fik det til 49 og 50 cm på det største sted) 

vi har fået en tid til om et ½ år igen for at se om det har vokset.

vi fik af vide at hvis hoved ikke voksede som det skulle var det højst sandsynligt fordi at hjernen heller ikke gør det, og det kan være grunden til at han er letter mental rataderet.

hvis det viser sig at det ikke er voksede så skal han MFR scannes også ville der ikke være mere i det, sagde de. 

et eller andet sted er jeg glad for at der måske kommer en forklaring på hvorfor for han er letter mental rataderet.

men jeg frygter også det værste selvom de siger at det ikke er noget alvorligt  og jeg syntes at der er rigtig langt tid til vi skal der op igen, med den frygt (også selvom jeg ved at de måske kan have målt forkert sidste gang)

og jeg frygter også alt det med at han skal i gennem sådan en scanning hvis det er, for han vil gå fuldstændig i panik, og i forvejen render vi til en masse ting

nogen af jer der har et barn hvor hoved og hjerne ikke vokser som det skal, eller hvor lægen har haft en mistanke om det???

det blev lidt langt men havde lige brug for luft. 

Hvordan er han med sprogmæssigt og kognitiv udviklet? 

Der findes intet bedre end min familie 

Anmeld Citér

22. marts 2015

helle85

Twinkle little star skriver:

Hvordan er han med sprogmæssigt og kognitiv udviklet? 

han har svært ved at snakke () vi kan godt forstå det meste af hvad han siger, men det er ikke altid andre kan forstå det.

han forstå storset alt hvad man siger.

udvikling er han på nogen områder   meget langt tilbage ( han kan feks ikke lege gemmeleg)

andre områder er han lidt længere fremme.

psykologen testede ham sidste år før han skulle i første kl.

( jeg kan ikke huske de helt præcis tal men ca)

igennemsnit lå han ca på 4,3 år (han er 8 år men var 7 da testen blev tager)

lille søster på 7 har over halet ham på alle punkter

da jeg ikke er helt sikker på hvad den kognitive udvikling er en del af. Så håber jeg at jeg har ramt det meste

Anmeld Citér

22. marts 2015

Tip!

Profilbillede for Tip!
Altid med dig min skat

Det er meget godt beskrevet.. 

Jeg kiggede din profil og billedet af ham, da jeg har arbejdet med mennesker med det der hedder mikrocefali, som er mennesker der er født med en lille hjerne. 

Men det kom jeg heldigvis hurtigt fra igen, da han jo ser ganske fin ud. 

Håber at i finder ud af hvad der er med din søn 

Der findes intet bedre end min familie 

Anmeld Citér

22. marts 2015

helle85

Twinkle little star skriver:

Jeg kiggede din profil og billedet af ham, da jeg har arbejdet med mennesker med det der hedder mikrocefali, som er mennesker der er født med en lille hjerne. 

ok det er et gammel billede.

ja uden på ligner han en helt normal dreng  men han har fladt baghoved men det kommer af at han lå meget på ryggen og at han næsten hele tiden lå i vores arme da han græd hvergang vi lagde ham.

tænker også at hvis hoved ikke vokse helt som det skal, burde sundhedsplejersken jo have fundet ud af det da han var lille, der måler de jo også hovedet.

det er ikke fordi vi forsøger  at finde ud af hvad han fejler, det eneste jeg ville vide var om det var arveligt og det er det ikke.

men det kunne være meget ret  at vi på et tidspunkt kunne få en forklaring, da jeg indimellem tænker om jeg har gjort noget galt, i forhold til da jeg var gravid osv. men har altid fået af vide at det ikke er noget vi har gjort, da han højst sandsynligt er født sådan.

jeg har vedhæftet et nyere billede godt nok ikke så kønt  men de sad og hyggede med modelervoks

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

13. oktober 2018

Bella&Lina

Tip! skriver:

Faldt over dit svar her.. og ved godt det er en gammel tråd og du behøver ikke svare hvis du ikke lyster.. Men i forgårs fik min pige i maven stort set, konstateret microcefeli.. Jeg er 23 uger henne så det rimelig tidligt de konstatere det. Alt på hende er perfekt undtaget hovedomfang som stikker en del under og helt udenfor tabellen.... Hun er også 21% for lille men det har mine andre børn også været så det er jeg ikke bekymret for , flow og alt er perfekt....

Ved du noget om de helt små/spæde med microcefeli? Eller bare i det hele taget hvad er dine erfaringer ifm. Dit arbejde med disse mennesker? Hvor gamle bliver de ? Ved godt mange også har kromosomfejl eller har fået det af en virus som giver dem andre skavanker også, men umiddelbart er det ikke tilfældet med min datter.. min verden er virkelig væltet , alt har set fint ud mht mål indtil nu... Vi kan kun forberede os på et mentalt handikap, intet andet kan vi stille op  skal mr scannes mandag for og se hvordan hendes hjerne ser ud, umiddelbart via ultralyd ser den ellers helt iorden ud og lillehjernen svarer til hendes foster alder....

Og undskyld hvis du ikke lige er i stødet til sådanne spørgsmål så det helt iorden  

Mvh Kamilla 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.