Kim71 skriver:
Mine tvillinge drenge på 5 år, skal starte i skole i år, hvilet vi fornemmer bliver en udfordring, men den ene af drengene.
Den ene er mht intelligent rigtig godt med, mens det halter en del med den anden, men de er begge dømt skoleparate af deres Børnehave. Vores udfordring ligger i at den ene af mine drenge er meget knyttet til sin bror da han er ret usikker og ikke vil være alene, mens dette ikke er lige så meget gengældt fra hans bror side, som godt kan være alene uden sin bror i perioder. Det har nærmest været en udfordring lige siden de blev født, at den ene ikke ville undvære den anden. Specielt her i børnehaven, når den ene var syg og skulle være hjemme, så ville den anden ikke afleveres, men blive hjemme sammen med sin bror. Hvis feks min "usikre" søn har været inviteret til fødselsdag eller hjem til nogle legekammerater, har han ikke ville afsted, hvis ikke hans bror kunne komme med, osv.
I børnehaven har de gået på hver sin stue, hvilket vi gerne ville have, men har ellers kunne lege hele dagen sammen. Nu da de skal starte i skole har vi fået dem i hver deres klasse, af flere grunde. Vi mener det er bedst på den måde at lærer min søn at undvære sin bror i nogle timer om dagen, og så også med den baggrund, at hans bror, med stor sandsynlighed vil ligge i den bedre ende af klassen og have let til sine skoleopgaver. Så for ikke at min "usikre" søn, skal føle at hans bror altid er bedre en han selv er og at håbe det kan opbygge selvtillid hos ham, har vi valgt at dele dem i skolen.
Men når den dag kommer, hvor de skal afleveres i hver deres klasselokale, ved vi at det bliver et kæmpe problem med den ene. Vi har snakket meget om det, og de er begge klar over det, men er der mere man kan gøre, udover at snakke med børnene om det ?
De tvillingeforældre vi selv kender, lader deres børn gå i samme klasse - men vi tror som sagt ikke på det er det bedste hos os på lang sigt.
Er der andre der har stået i samme situation og hvilke valg tog i ?
jeg ved ikke om du kan bruge vores historie da vi ikke har tvillinger men en dreng på 8 og en datter på 7.
min dreng er skole udsat da han er letter mental rataderet.
lucas og freja har også været tæt knyttet til hinanden. hvor hun stort set altid har passet på sin bror da hun er normal fungerne og længer i sin udvikling end sin bror, han har heller aldrig leget med andre end hende nå han har været i børnehave, skole.
vi har (både pædagogerne og os som forældre) brugt meget tid og energi på at hjælpe freja med at lære at hun ikke skal passe på sin bror at det skal de voksne gøre, fordi hun tilside satte sig selv for at lege med sin bror da hun syntes det var syndt at han ikke havde nogen at lege med. og det har hun lært nu, hun kan dog stadig godt hjælpe ham feks da han skulle i frugt boden for første gang og sådan nogen ting.
vi gjorde det at vi tog en snak både med læren og sfo for at fortælle hvordan lucas var (han var stadig ikke skole parat selv om han var udsat et år).
de startede i hver deres klasse på samme skole og det er gået super godt. hvis han driller sin søster i frikvateret så snakker vi med læren om det også har de et ekstra øje på ham, i starten var han meget efter hende men det er han ikke så meget mere
hun ligger middel i klassen og lucas ligger under klasse niveau men har taget rigtige store fremskridt
han kan lege lidt med andre og ellers er han glad for at lege selv.
hvis du kan bruge det til noget er du velkommen til at skrive hvis du har nogen spørgsmål