Hej Trine
Først og fremmest er jeg ikke sikker på om det er dig der kan give mig svar på vores spørgsmål omkring min kærestes 2 årige dreng, men det håber vi.
Min kæreste Daniel har en søn (Liam) som fylder 2 år her til april, og jeg har været en del af Daniel og Liams liv i 1 år nu. Vi snakker desuden rigtig godt med Liams mor, som Liam bor hos. Vi har Liam fra tors- man. hver 2. uge.
Grunden til at vi skriver er at vi har rigtig svært ved at finde ud af Liam. Vi har svært ved at finde ud af hans forskellige reaktioner og hvorfor han opføre sig som han gør.
Indtil for nyelig, var han rigtig sur og tvær hver dag, han var sur på sit lejetøj og smed og råbte og skreg af det. Tit bed og slog han både os og de andre børn i dagplejen (også sin mor). Dette sker heldigvis ikke så tit mere, og vi tænker det har været fordi han havde svært ved at sætte ord på sine frustationer og følelser.
Nu er der så andre ting der stiller sig som et stort spørgsmålstegn hos os.
1. Liam har næsten altid sovet igennem, undtaget når han har været syg. Nu er han begyndt at vågne rigtig tit om natten gerne 3-4 gange og skriger, eller græder. Vi har fast senge tid, mellem 19-19.30, faste sove ritualer, og han sover i det værelse og seng som han altid har sovet i. Heller ikke middags lurerne sover han igennem mere. i Dag vågende han til middag og græd som en sindsyg, men han ville ikke have at Daniel trøstede ham, han ville ikke have at han rørte ham, så skreg han bare endnu mere. (Heller ikke hjemme ved hans mor fungere det) Heller ikke jeg kunne få lov.
Vi forstår ikke hvad der sker, og der skær os dybt i hjertet når han græder på den måde.
2. Når jeg lejer med Liam så kan han stadig finde på at bide eller nippe mig. Han gør det ikke på Daniel, og heller ikke Liams mors kæreste, kun mig og hans mor.
3. Hvis vi siger nej til ham, Smider han sig på gulvet eller jorden og græder til han får sin vilje. Vi prøver at aflede, men tit og ofte bliver han ved ind til han får det han vil have.
4. Han kan i dagplejen ikke finde ud af at leje med de andre børn, han råber og skriger, og vil ikke sove til middag, og derfor vækker han alle de andre børn. Hver gang vi henter ham fra dagplejen får vi at vide han ikke har opført sig ordenligt. Det lyder på dagplejemoren som om at Moren til Liam ikke tager sig af tingene. Vi prøver at konfrontere Liams Mor med tingene, men der sker ingenting.
5. Liam er syg hele tiden, og har i det år jeg har været en del af familien, været syg rigtig rigtig tit. Han er altid snottet og forkølet og hoster. Dagplejemoren syntes også det er mærkeligt at han er syg hele tiden. Men Liams mor siger at det er børn jo. Men vi tænker bare at det kan ikke være rigtigt. Han er næsten syg hver gang vi har ham. og hvis ikke han er syg er han som sagt snottet og hoster, som altid. Hver gang vi får ham, får vi at vide at der er et eller andet i vejen med ham. Vi sørger for han har godt med tøj på, og hvis vi kan mærke han har det varmt på ryggen, tager vi self noget af det af.
Så for at komme til de konkrete spørgsmål.
Gør vi noget forkert? med hensyn til det med at sige nej? og med hensyn til putning eller nattesøvnen. Er der nogle gode råd?
Er det normalt at børn er syge hele tiden?, for det er virkelig hele tide. Vi tager ham self til læge og hver gang er der et eller andet.
Hvorfor pryler han de yngre børn i dagplejen? Det virker på dagplejemoren som om det ikke er normalt at være så voldsom som liam er?
Er der noget jeg som Bonus mor gør forkert, eftersom Liam bider og niver mig ligepludselig ud af det blå?. Jeg vil jo rigtig gerne have et godt forhold til Liam. Jeg vil rigtig gerne være en legekammerart og en han kan have det sjovt med, og en som underholder. Vi har selv haft på fornemmelsen at han ikke bryder sig om at Daniel bruger tid på mig. Når Daniel og jeg holder om hinanden, så skaber han sig. Kan han ikke lide mig, er der noget vi overser, noget vi gør helt forkert?.
Håber virkelig du kan hjælpe os med nogle råd omkring Liam.
Hilsen Friis
Trines svar
Hej Friis
Tak for dit spørgsmål. Hvor er det dejligt at du engagere dig så meget i den bonussøns liv og velbefindende.
I den alder sker der jo en masse inde i det lille barn. De fleste børn begynder at kunne gøre sig rimelige forståelige og de begynder at mærke deres egen vilje. Mange børn i denne alder oplever også at det er en svær tid hvor de ved hvad de gerne vil men deres sproglige formåen er der ikke. Dette skaber en stor frustration som ofte kan komme til udtryk ved aggressiv adfærd.
Når jeg læser dit brev får jeg en fornemmelse af en dreng der ikke føler sig forstået og derfor reagere som han gør. Det skal jeg nok komme mere ind på, prøver dog at tage dine spørgsmål fra en ende af:
Det er normalt at børn kan opleve perioder med ændret søvnrytmen dog virker det som om at Liam er inde i en periode med mange mareridt og det er derfor han vågner og er ked af det. Mareridt kan jo netop skyldes at han oplever en del frustration i hverdagen og af den grund får en adfærd der ender med at han får skæld ud. Børn i den alder er ved at opbygge deres indre kognitive funktioner og derfor sker der det at hver gang de oplever noget nyt bliver det lageret og hvis de oplever det samme flere gange begynder de at forvente at det er sådan det er. Det kan godt lyde som om at Liam har oplevet at vågne så mange gange at det nu ”ligger” i ham og derfor vågner han også selvom han ikke har mareridt. Det er vigtigt at I holder fast i rutinen men prøv at tale give ham en bamse eller drømmefanger og fortæl ham at den hjælper ham med at sove godt.
At han bider og kradser dig kan være en måde at få din opmærksomhed på men det det virker mere som om at han kan ”slippe” af sted med det overfor dig, hvorimod han har lært at det kan han ikke overfor far. Jeg tænker at du må prøve at være meget konsekvent og sige fra lige med det samme. Sig” jeg vil ikke have du bider” og flyt så hans hoved væk. Gentag hvis han han gør det igen og rejs dig så hvis han fortsætter og sig”jeg vil ikke lege med dig når du bider”
Det er vigtigt at du holder fast i dit nej også selvom han begynder at ”skabe” sig. Men husk at vælge dine kampe. Vi kan, som voksne, ikke altid overskue at tage de store konflikter med børnene. Derfor er det vigtigt at du kun vælger at gå ind i de konflikter du kan stå igennem og lade andre mindre betydningsfulde passere indtil overskuet er større. Sig tydeligt nej og men det. Hvis du siger nej og synes det er synd for ham vil han mærke det og presse på indtil han får sin vilje. Hold fast i nejet men sæt rammer for ham. F.eks. han skal rydde sit legetøj op. Han vil ikke og begynder at skabe sig. Du siger at det skal han og hjælper ham med at rydde op.
Lad vær med at prøve at aflede ham, så lærer han jo ikke at det er jer der bestemmer. Tværtimod lærer han at hvis jeg brokker mig så kommer der noget nyt og spændende.
Og husk så at det tager tid at lærer ham at det er jer der bestemmer og derfor kommer i til at opleve at han ikke vil acceptere et nej, men hold fast for det er den eneste måde hvorpå I kan hjælpe ham.
Det er svært at sige om det er ”normalt” et være så meget syg. Nogle børn er mere skrøbelige ind andre og nogle børn fanger alt hvad andre børn har af sygedomme. Jeg synes I gør det rigtige ved at få ham tjekket når han er syg og så synes jeg det er vigtigt evt. at bede lægen om en ordentlige undersøgelse for at se om der er noget der gør at han er så ofte syg. Der er flere der taler for at nogle børn ikke tåler komælk så godt og derfor bliver de snottet og får ondt i ørerne.....Jeg ved desværre ikke nok om dette men det gør en god læge.
Jeg synes det er vigtigt at du i stedet for at fokusere på at være en god legekammerat for Liam, fokusere på at være en god bonusmor. En god bonusmor er en der kan sætte rammer og grænser for ham og som kan holde af ham og rumme ham også selvom han ikke opfører sig ordentligt. Prøv næste gang du og din kæreste krammer og Liam ”skaber sig” at sige høj, ”det virker som om at Liam også gerne vil kramme. Liam vil du også gerne have en krammer?” Måske handler det ikke om, om han kan lide dig eller ej men mere om at han også gerne vil være med og have den nærhed med enten dig eller din kæreste.
Til sidst vil jeg sige at hvis han sover dårligt og han oplever at han måske ikke bliver forstået så er det meget normal at børn reagere ved at være aggressive over for andre børn. Særlig hvis han er den største. Tag en snak med dagplejemoderen og hør hvornår det er at han er efter de andre børn, måske er det når de andre får opmærksomhed og han bare ikke kan finde ud af at bede om det samme.
Sikke et langt svar. Jeg håber du kan bruge mit råd ellers er du velkommen til at skrive igen.
Hilsen Trine
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk