Eksperthjælp: Flyttet fra kæreste og måske fortrudt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.495 visninger
0 svar
0 synes godt om
13. marts 2015

Gitte Sander

Hej Gitte.
Jeg er en pige på snart 22 år, som sidder i den hårde situation at min kæreste og jeg har valgt at flytte fra hinanden Efter 5 1/2 års forhold. Jeg har tidligere i forholdet haft lyst til at prøve at bo selv, da jeg aldrig har prøvet før. Vores mening med dette er, at prøve at skabe gnisten igen. Jeg har aldrig i mit liv haft det så svært ved at være selv, jeg savner ham og har brug for at snakke eller skrive med ham I løbet af dagen. Jeg er begyndt at tænke meget over hvad der gik galt, og prøver ihærdigt at finde løsninger, så vi kan få det godt. Jeg sidder dog med denne tanke, hvad er kærlighed og hvad er tryghed? I min verden hører disse to sammen. Jeg ville aldrig være i tvivl hvis vi blev gravide, at han blev en fantastisk far, dog har vi ikke før for 1 års tid siden begyndt at tale om det, men vi holder lidt igen, da vi nok altid har frygtet forholdet ikke holdte.

Lige nu, har jeg efter kun en uges tid i lejligheden allermest lyst til at komme hjem, altså hjem til min kæreste. Jeg kan ikke finde ro, har kvalme og har brug for at se ham.

Hvad er din mening om tryghed og hvor meget tryghed bør eller skal der være i kærlighed?

Og der er ingen tvivl om, at jeg elsker ham.

Hilsen den meget fortvivlede.

Gittes svar

Kære fortvivlede,

Desværre skaber man sjældent gnisten af at flytte fra hinanden, som regel sker snarere det modsatte. Tænk på, at når folk forelsker sig I hinanden gør de alt muligt for at score den anden og være tæt, lave sjove, overraskende ting sammen, lægge planer, gøre noget for at møde den anden osv. Hele tiden genskaber et nyforelsket par gnisten ved positivt nærvær overfor hinanden. De færreste bliver forelsket af, at den anden gerne vil flytte og være sig selv.

Men det giver mening, at du gerne ville flytte og prøve at bo for dig selv, når du aldrig har prøvet det, og så er det måske meget godt at prøve det. Det kan for rigtig mange føles utrygt at bo alene for første gang. Måske er det godt at give det noget tid, måske er det sværest for dig i starten og at vil blive lettere og give dig selvtillid at kunne lykkes med at skabe dig et liv for dig selv – om ikke andet så i en periode. Og derfor kan I vel godt være kærester stadigvæk.

Jeg synes imidlertid ikke, at du skal være bange for, om det nu bare er trygheden du søger, hvis du søger tilbage til dit forhold. Der er jo heller intet “galt” i at søge tryghed, det er fuldstændigt menneskeligt. Og hvis du ikke elskede ham, ville du ikke have de tanker og følelser.

Nogle gange gør vi ting i livet, som vi først forstår betydningen af, når vi har udført dem i praksis. Hvis du ikke længere har lyst til at bo alene, synes jeg ikke der er nogen grund til at sidde og pine sig selv med det. Lyt til dit hjerte – og hvis det siger, at du har fortrudt – så flyt hjem igen. Tag det ikke som et nederlag, men som en erkendelse, at du er blevet en erfaring rigere. Eller tag en beslutning om at blive boende (sæt eventuelt en tidsramme for en prøvetid) og gør alt hvad du kan for at skabe trivsel for dig selv i dit nye hjem.

Jeg mener som du at kærlighed og tryghed hører sammen. Tryghed skaber fundamentet for ægte kærlighed. Der findes naturligvis undtagelser, der bekræfter denne regel, hvis man har haft en meget utryg opvækst kan man godt blive tiltrukket af utryghed. Men stadig skal der et vis mål af tryghed til, før et menneske kan åbne hjertet op. Hvis et menneske bliver tiltrukket af det utrygge i en relation er det som regel mere fordi det føles velkendt end fordi det åbner hjertet på et dybere plan.

Måske kunne I arbejde med forholdet ved at opsøge en god parterapeut for at få hjælp til at udrede, hvad der skete, og eventuelt skabe en ny start, uanset om du flytter hjem til ham igen eller I vælger at bo hver for sig i en periode.

Held og lykke med det,
Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.