Lade ven bo hos os - skatteregler?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.778 visninger
9 svar
3 synes godt om
11. marts 2015

klmf

Vi har en god ven, der pga. et forlist forhold lige er flyttet hjem til sine forældre indtil han finder en lejlighed. Han har to måneder tilbage, hvor han betaler på den fælles gamle lejlighed og så skal han have til et indskud til noget nyt. 

Vi overvejer at spørge, om han vil flytte ind ved os i stedet for. Han har en del gæld (bl.a. billån). Vi nyder meget hans selskab og vi kunne sagtens finde ud af det - og ungerne ELSKER ham  Det skulle kun være for en periode, men så kunne han få banket noget gæld af. Han ville ikke skulle betale husleje, men kunne hjælpe lidt med at få huset ordnet og købe maden engang i mellem. 

Nu til mit spørgsmål: kan vi på nogen måde blive beskattet i forhold til det, selvom vi ikke får penge af ham? Vi ville jo reelt kunne kræve en husleje af ham og dermed have en indtægt af det. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. marts 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Kender ikke svaret på dit spørgsmål. Vil blot skrive at jeg synes det er rigtig sødt I vil hjælpe jeres ven. Håber det kan lade sig gøre

Anmeld

11. marts 2015

TNBC

lotchen skriver:

Vi har en god ven, der pga. et forlist forhold lige er flyttet hjem til sine forældre indtil han finder en lejlighed. Han har to måneder tilbage, hvor han betaler på den fælles gamle lejlighed og så skal han have til et indskud til noget nyt. 

Vi overvejer at spørge, om han vil flytte ind ved os i stedet for. Han har en del gæld (bl.a. billån). Vi nyder meget hans selskab og vi kunne sagtens finde ud af det - og ungerne ELSKER ham  Det skulle kun være for en periode, men så kunne han få banket noget gæld af. Han ville ikke skulle betale husleje, men kunne hjælpe lidt med at få huset ordnet og købe maden engang i mellem. 

Nu til mit spørgsmål: kan vi på nogen måde blive beskattet i forhold til det, selvom vi ikke får penge af ham? Vi ville jo reelt kunne kræve en husleje af ham og dermed have en indtægt af det. 

Tror jeg ikke.. kan ikke se hvorfor. Man hører jo tit om folk der overnatter på familie og venners sofa når de er hjemløse. 

Men spørg kommunen bare for at være på den sikre side.

Anmeld

11. marts 2015

Sprit25

Det kunne jeg på ingen måde forestille mig Overhovedet, men prøv at se om du kan komme igennem til skat

Anmeld

11. marts 2015

aarhusmor

I vil blive beskattet af den leje I kunne have fået.

Jeg husker ikke hvad fradrag for udlejninger af værelser er, men så vidt jeg husker kunne jeg selv leje ud til 3000 om måneden, uden at skulle af med skat i 2002

Hvis skat mener at den del han optager er mere værd end fx. de 3000 kr. (Altså hvis markedslejen er 5000 kr.) så beskattes du af 2000 kr. (typisk beholder du 2/3 af de 2000)

Men det er nok nødvendigt at finde ud af hvad fradraget er for værelsesudlejning anno 2015

Anmeld

11. marts 2015

aarhusmor

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1615284

Bundfradraget er så 2000 om måneden nu. Men lav hele beregningen, som linket viser

Anmeld

11. marts 2015

Olaf

Vi havde em kammerat boende ved os i et års tid, vi snakkede med skat.. I skal kun betale skat af alt husleje i modtager der er over 24.000 de sagde de hvertfald til os  

Anmeld

11. marts 2015

klmf

Tak for svar allesammen, jeg prøver at snakke med skat. Det vil blive et værelse uden bad og køkken i en provinsby, mon dog det kan overstige 24000 i værdi årligt? Så håber vi slipper for at blande skat ind i den vennetjeneste 

Anmeld

11. marts 2015

modesty

lotchen skriver:

Det kan I bare gøre. 

Anmeld

11. marts 2015

Chellie

lotchen skriver:

Jeg tvivler på, at I skal betale skat af en indkomst, som I ikke har. Man betaler jo heller ikke skat for frivilligt arbejde 

Hvis I vil være helt sikre, kan I jo prøve at skrive til SKAT, så I også tilsvarende får et skriftligt svar retur, til senere dokumentation 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.