økonomi; at holde den store hjemme

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.460 visninger
11 svar
32 synes godt om
11. marts 2015

Anonym trådstarter

Hvis jeg vælger at holde den store hjemme  (8 mdr) mens jeg er gravid, har jeg så nogle ret til dagpenge? Jeg står uden job p.t. og baby skulle starte i dp den 1/5 men nu er vi begybdt projekt baby og ovrvejer at beholde den store hjemme i stedet for, men kan man så stadig få dp? Eller i så fald hvis jeg bliver sygemeldt, og ha den store hjemme er jeg så berettiget til dp? Jeg havde slem bækkenløsning sidst og tænker at jdg måske går det igen 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. marts 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm

Som udgangspunkt nej, hvis du får dagpenge skal du stå til rådighed for arbejdsmarkedet, og det gør du ikke hvis du har et barn hjemme. Du skal altså have en pasningsmulighed for ham (fx DP-plads), medmindre du fx har et familiemedlem der går hjemme og som ville kunne tage ham hvis du pludselig bliver sendt i aktivering. 

Kender ikke reglerne for sygemelding, men altså hvis du med bækkenløsning kan passe og løfte et 8 mdr barn hele dagen, så er du nu altså heller ikke voldsomt syg - sorry to say! 

Der findes i nogle kommuner muligheden for at passe eget barn derhjemme, det giver naturligvis ikke så meget som dagpenge, men så snyder du ihvertfald ingen.

Anmeld

11. marts 2015

Louise H.

Jeg kender ikke til det økonomiske perspektiv, da jeg ikke er sat ind i det med dagpenge. Men hvis du får bækkenløsning og bliver sygemeldt, er det da bedst den lille kommer i pasning, så du kan skåne dit bækken.

Anmeld

11. marts 2015

Mor1986

Vælger du at passe dit barn hjemme må du ikke have nogen form for indkomst. Det betyder du får noget tilskud for at have barnet hjemme. Mener det vist er omkring 5000 kr om måneden. Men dette lader sig kun gøre hvis du ikke får feks dp.

går du sygemeldt pga bækkenløsning, så vil jeg ikke mene du kan passe barnet en hel dag. Der er mange tunge løft osv. 

Anmeld

11. marts 2015

Carina:-)

Hvis der er pasningsgaranti i din kommune må du gerne have barnet hjemme da de skal give dig en plads med det samme -

En fra rollingernes vuggestue har taget hendes datter ud da hun ville have hende hjemme under ledighed - hun fortalte at hun havde skrevet en erklæring under ved 3f om at hun havde pasningmulighed til hendes datter sådan at hun kunne træde til med det samme. Og så var der ingen prob.

Og kan sagtens forstå at du gerne vil have dit barn hjemme - der er jo ingen logik i at andre skal passe ens barn hvis man selv kan

Anmeld

11. marts 2015

Elgaard73

Carina:-) skriver:

Hvis der er pasningsgaranti i din kommune må du gerne have barnet hjemme da de skal give dig en plads med det samme -

En fra rollingernes vuggestue har taget hendes datter ud da hun ville have hende hjemme under ledighed - hun fortalte at hun havde skrevet en erklæring under ved 3f om at hun havde pasningmulighed til hendes datter sådan at hun kunne træde til med det samme. Og så var der ingen prob.

Og kan sagtens forstå at du gerne vil have dit barn hjemme - der er jo ingen logik i at andre skal passe ens barn hvis man selv kan

I vores kommune har vi også pasningsgaranti, men det er kun i forbindelse med at man har en fast behovsdato. Vi kan ikke bare komme fra dag til dag og sige at vi skal bruge en plads. Dog får tilflyttere dispensation.

Hvis jeg f.eks kom på dagpenge, vil jeg i vores kommune være nød til at sige ja tak til en plads og så betale den hver måned, uanset om jeg bruger den eller ej.

Er du sikker på at din veninde er garanteret en institutions plads? At hun ikke blot har skrevet under på at hun har privat pasning linet up, i tilfælde af at hun bliver sendt i job?

Jeg syntes at det er vildt at en kommune kan garantere institutionsplads fra dag til dag til alle dens børnefamilier. Det er da voldsomt mange pladser at de skal holde ledige og ikke tjene noget på.

Anmeld

11. marts 2015

Carina:-)

Elgaard73 skriver:

I vores kommune har vi også pasningsgaranti, men det er kun i forbindelse med at man har en fast behovsdato. Vi kan ikke bare komme fra dag til dag og sige at vi skal bruge en plads. Dog får tilflyttere dispensation.

Hvis jeg f.eks kom på dagpenge, vil jeg i vores kommune være nød til at sige ja tak til en plads og så betale den hver måned, uanset om jeg bruger den eller ej.

Er du sikker på at din veninde er garanteret en institutions plads? At hun ikke blot har skrevet under på at hun har privat pasning linet up, i tilfælde af at hun bliver sendt i job?

Jeg syntes at det er vildt at en kommune kan garantere institutionsplads fra dag til dag til alle dens børnefamilier. Det er da voldsomt mange pladser at de skal holde ledige og ikke tjene noget på.

De holder dem jo ikke åbne- hvis man feks har et barn under 2,9 får man en dpplads eller vuggestueplads et eller andet sted i kommunen og det samme med en børnehave plads - Man er ikke garanteret en plads i nærområdet men i kommunen så er det op til en selv om man vil have det godt med at det er en tilfældig en eller et andet sted man får  

Anmeld

11. marts 2015

Fremad

Du vil blive erklæret ikke på arbejdsmarkedet eller til rådighed hvis du selv passer ham og derfor vil du ikke kunne få dagpenge....eller kh hvis det skulle ende der :-)

Der er pasnings garanti, men det er indenfor 3 mdr og siger du nej så ryger din plads og garantien.... Også selvom stedet bliver takket nej til hvis den ligger langt væk fra dig mm...

Håber du slipper for den slemme bækkenløsning... Det er virkelig noget fanden har skabt i vrede 

Anmeld

11. marts 2015

Elgaard73

De holder dem jo ikke åbne- hvis man feks har et barn under 2,9 får man en dpplads eller vuggestueplads et eller andet sted i kommunen og det samme med en børnehave plads - Man er ikke garanteret en plads i nærområdet men i kommunen så er det op til en selv om man vil have det godt med at det er en tilfældig en eller et andet sted man får  

Okay, det er sgu da lidt luksus.

Sådan er det bestemt ikke i vores kommune. Der er godt booket op, rundt omkring og det sker ofte at man kun kan få en plads langt væk. Og kun hvis man oplyser en behovsdato.

Anmeld

11. marts 2015

Mettefpigen

Luksus, jeg har begge gange skulle vente i flere måneder.... 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.