Kære alle.
Vi er herhjemme i et dilemma angående vores datter og hendes spisevaner.
Info: Hun er 2,5 år og går til daglig i vuggestue.
Hun får på madpakken som regel følgende med:
2 skiver rugbrød, med sildepostej, spegepølse og kødpølse
1 snack pølse
1 ostehaps
Agurk
Evt majs eller rosiner
Og 3 slags frugt (banan, melon, druer, æble ell)
En kiks eller et stykke fuldkorns knækbrød
Til morgenmad spiser hun altid pære/banan youghurt med havregryn.
Nu vores dilemma..
Ovenstående ting ryger altid ned, og er ting hun godt kan lide at spise. Men når vi kommer til aftensmaden er det en anden snak...
Som regel er det kun pasta, bådkartofler, brød, agurk, majs og ærter der kan bruges..
Hun spiser stort set aldrig kød (med undtagelse af når vi laver kyllingelår, så spiser hun 3 lår)
Og grøntsager er heller ingen succes...
Vi er bestemt ikke enige herhjemme om hvordan man tackler situationen til aftensmaden hvor vi gang på gang ikke får noget særligt i hende...
Jeg mener at hun selv skal have lov at vælge det hun vil have (blandt det der bliver serveret) og at vi skal acceptere at hun vælger det samme... Og laver vi noget jeg VED hun ikke er til, så sørger jeg for at der er noget på bordet som hun gerne vil have, så hun ikke opdager at der er lavet "særkost" ..
Manden mener at der ikke skal laves noget som helst andet bare fordi hun ikke spiser det vi har tænkt at servere, og gør i øvrigt et stort nummer ud af at få hende til at smage på maden, selvom hun ikke har lyst.... Og som regel smager hun det ikke.. Men vi snakker enormt meget om det..
Hvis hun kommer en time efter og er sulten bliver hun tilbudt et stykke rugbrød med smør.. Her er vi enige...
Hvad gør i andre ?? SKAL de død og pine smage på maden?? Og laver i kun den mad i har planlagt, og så er det bare ærgerligt hvis ikke de små er til det???
Håber på lidt input!
Manden er død angst for at hun ender med at blive kræsen og ikke kan spise almindelig mad (og at vi bare gør det værre ved ikke at kræve mere af hende...)
Hilsen herfra!