Ammeteknik ved fyldte bryster

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.990 visninger
10 svar
4 synes godt om
9. marts 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm

Min søn er 12 dage, amningen går rigtig godt, jeg har fin produktion og han tager fint på. Jeg lod ham fra start tage 1 bryst af gangen så det blev helt tømt, for på den måde at undgå mælkeknuder. Om natten sover han 3-4 timer i streg, dvs at der kan gå 7 timer mellem en amning på et bryst, og så er især det ene bryst totalt fyldt, og han kan slet ikke få ordentlig fat (det hjælper ikke det er nat og mørkt).

Jeg er derfor fra igår aftes begyndt at "blande" brysterne - altså han tømmer først det ene, og får så lidt fra det "nye" bryst. Gangen efter er det "nye" bryst knapt så fyldt, så det fungerer fint på den måde.

Jeg tænker så bare på om det har noget at sige i forhold til tynd og fed mælk - får han stadig samme mængde fed mælk på den måde...?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. marts 2015

Stimap

Lomm skriver:

Min søn er 12 dage, amningen går rigtig godt, jeg har fin produktion og han tager fint på. Jeg lod ham fra start tage 1 bryst af gangen så det blev helt tømt, for på den måde at undgå mælkeknuder. Om natten sover han 3-4 timer i streg, dvs at der kan gå 7 timer mellem en amning på et bryst, og så er især det ene bryst totalt fyldt, og han kan slet ikke få ordentlig fat (det hjælper ikke det er nat og mørkt).

Jeg er derfor fra igår aftes begyndt at "blande" brysterne - altså han tømmer først det ene, og får så lidt fra det "nye" bryst. Gangen efter er det "nye" bryst knapt så fyldt, så det fungerer fint på den måde.

Jeg tænker så bare på om det har noget at sige i forhold til tynd og fed mælk - får han stadig samme mængde fed mælk på den måde...?

Jeg kan ikke lige svare dig på dit sidste spørgsmål... :-)

Men min jordemoder snakker om at man kan trykke lidt forsigtigt på brystet og derved få lidt mælk til at løbe, så brystet ikke længere er så spændt og derefter lægge ham til... 

Anmeld

9. marts 2015

Linkaa

Dejligt at amningen kører godt, det er skønt at høre

Da jeg ammede min datter, blev jeg rådet til at amme først det ene tømt og lade hende få lidt fra det andet. Når jeg så lagde hende til igen, startede jeg med det der ikke blev helt tømt, så det sidste kom ud. Og sådan frem og tilbage, så det der ikke bliver helt tømt, er det der tømmes først

Håber det var til at forstå

Anmeld

9. marts 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm
Stimap skriver:

Jeg kan ikke lige svare dig på dit sidste spørgsmål... :-)

Men min jordemoder snakker om at man kan trykke lidt forsigtigt på brystet og derved få lidt mælk til at løbe, så brystet ikke længere er så spændt og derefter lægge ham til... 

Mjaah - så skulle det vist løbe længe, vi snakker spændt som i hårdt pumpet silikone 

Anmeld

9. marts 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm
Linkaa skriver:

Da jeg ammede min datter, blev jeg rådet til at amme først det ene tømt og lade hende få lidt fra det andet. Når jeg så lagde hende til igen, startede jeg med det der ikke blev helt tømt, så det sidste kom ud. Og sådan frem og tilbage, så det der ikke bliver helt tømt, er det der tømmes først

Jo, det er præcis sådan jeg gjorde igår aftes / i nat, og det bliver nok metoden fremadrettet.

Anmeld

9. marts 2015

L&V

Tænker du må ta trykket med hånden for at lette lidt det er stadig så nyt og ska finde sit naturlige leje. Tænker det er rigtig fint at kømme et bryst af gangen da det går fra vandet til tykmælk i løbet af amningen 

Anmeld

9. marts 2015

jenny4

Jeg oplevede nøjagtig det samme med min søn og løste det ligesom du er gået igang med. Hvis du kan holde det ud, så lad ham få de spændte bryster for efter kort tid vil produktionen tilpasse sig - og du vil ikke opleve "silikonestørrelse" længere. Hvis du begynder at malke ud inden du ammer for at de skal være blødere vil du opretholde produktionen og dermed fortsætte med at de overfyldes. Til gengæld synes jeg det hjalp at ligge på siden med en stofble under og så amme liggende. Så kan det overskydende mælk løbe ud af siden på din søns mund og han vil ikke kløjs i det på samme måde. Hvis du orker det (som jeg forstår er problemet mest om natten) så kan du også lægge dig på ryggen (halvsiddende op af nogle puder) og så lægge ham på din mave (mave mod mave) og lade ham amme sådan. Det kræver lige lidt tilvænning men det er faktisk en super god stilling og vil føles naturligt for ham da han er tæt på dig og rent instinktivt vil "knappe sig på brystet".

pøj pøj 

Anmeld

9. marts 2015

Frk_Louise

Linkaa skriver:

Hvordan ved man så, at første bryst er "tomt"? 

Anmeld

10. marts 2015

Linkaa

Frk_Louise skriver:

Hvordan ved man så, at første bryst er "tomt"? 

Når den lille er mere sulten, men der ikke kommer mere ud Man mærker det ret hurtigt

Anmeld

10. marts 2015

Frk_Louise

Linkaa skriver:

Når den lille er mere sulten, men der ikke kommer mere ud Man mærker det ret hurtigt

Så tømmer hun dem aldrig herhjemme 

For der kan blive ved med at komme mælk ud, når hun slipper.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.