LilleMie skriver:
Min erfaring (dog i dagpleje-regi) 
Min datter blev blefri i sommers, og havde gået uden ble i dagtimerne i 1,5 uge, inden hun kom i dagpleje, hun havde da selvfølgelig uheld ind i mellem og nogle dage flere end andre, men vi så hele tiden fremskridt.
I dagplejen sagde hun slet ikke til i starten og havde de første dage en del uheld og dagplejemoren "gav op". Indtil hun startede i børnehave 3 måneder senere, var hun stort set ikke på potte derhenne, men hjemme gik hun altid uden ble. Dog synes vores datter, at det var lidt svært, at der var forskel, og kom kommentaren "har jeg ble på nu?", så vidste vi, at nu skulle der bare løbes stærkt ud på toilettet!
Fra første dag i børnehaven har hun været blefri og har på 4 måneder haft i alt 3 uheld. Så jeg tror problemet i dagplejen var, at det var blevet skabt en følelse af at være "til besvær" og at der var blevet skabt en negativitet omkring pottetræningen. For i børnehaven er det så naturligt for dem, bare at gå på toilettet og der har som sagt ingen problemer været fra dag 1. Og her har de 2 toiletter pr. stue, så der er væsentligt flere børn i kø end i jeres vuggestue, men mit indtryk er, at der ingen problemer er med det der 
I bagklogskabens klare lys burde vi have taget snakken med dagplejemoren endnu en gang og have fundet en løsning. Men vi troede jo dengang, at der var forskel på hjemme og ude, og da dagplejemoren havde 5 børn fast til sidst, at der bare skete for meget for vores datter, så hun glemte at mærke efter. Men når der intet problem var i børnehaven (med mange flere børn og færre pædagoger), var det nok ikke de mange indtryk, men rammerne den var gal med!
Det jeg egentlig ville med min historie var egentlig at sige, at det lyder til at jeres dreng er ved at være klar til at smide bleen, og at I bliver nødt til at finde en løsning med vuggestuen. Og jeg ville forvente, at de i en vuggestue så vigtigheden i at støtte op om jeres drengs udvikling og sætte ham løbende på toilettet/potten, og gerne på faste tidspunkter, f.eks. inden mad osv.!
Held og lykke med det 
Tusind tak for dit svar.
Det lyder meget som vores situation, og det var præcis min bekymring, at vuggestuen ville bremse min søns udvikling omkring det.
Men det er super godt at høre at det gik din datter så godt i børnehaven. Min tanke omkring det var nemlig, at det ville blive endnu mere bøvlet i børnehaven. Men du har da helt ret i, at det bare er en del af hverdagen derovre. Så tak for det input.