Blefri - hvad kan jeg forvente af vuggestuen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. marts 2015

Småbørnsmor

Tak for alle de meget brugbare svar - og så lige en kort opdatering.

Jeg fik en snak med min søns kontaktpædagog i dag. Jeg fortalte at jeg var ærgerlig over medhjælperens måde at svare mig på i forgårs. Kontaktpædagogen var meget uforstående overfor reaktionen, da både hun og en anden pædagog sætter min søn på toilettet dagligt. Hun mente at det var en misforståelse, af medhjælperen ikke vidste at han skulle det.

Så det var faktisk en rigtig god snak og jeg er fortrøstningsfuld omkring resten af 'projekt blefri' - også i vuggestuen. 

Igen, tak for jeres svar.

God aften.. :-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. marts 2015

Småbørnsmor

LilleMie skriver:

Min erfaring (dog i dagpleje-regi)

Min datter blev blefri i sommers, og havde gået uden ble i dagtimerne i 1,5 uge, inden hun kom i dagpleje, hun havde da selvfølgelig uheld ind i mellem og nogle dage flere end andre, men vi så hele tiden fremskridt.

I dagplejen sagde hun slet ikke til i starten og havde de første dage en del uheld og dagplejemoren "gav op". Indtil hun startede i børnehave 3 måneder senere, var hun stort set ikke på potte derhenne, men hjemme gik hun altid uden ble. Dog synes vores datter, at det var lidt svært, at der var forskel, og kom kommentaren "har jeg ble på nu?", så vidste vi, at nu skulle der bare løbes stærkt ud på toilettet!

Fra første dag i børnehaven har hun været blefri og har på 4 måneder haft i alt 3 uheld. Så jeg tror problemet i dagplejen var, at det var blevet skabt en følelse af at være "til besvær" og at der var blevet skabt en negativitet omkring pottetræningen. For i børnehaven er det så naturligt for dem, bare at gå på toilettet og der har som sagt ingen problemer været fra dag 1. Og her har de 2 toiletter pr. stue, så der er væsentligt flere børn i kø end i jeres vuggestue, men mit indtryk er, at der ingen problemer er med det der 

I bagklogskabens klare lys burde vi have taget snakken med dagplejemoren endnu en gang og have fundet en løsning. Men vi troede jo dengang, at der var forskel på hjemme og ude, og da dagplejemoren havde 5 børn fast til sidst, at der bare skete for meget for vores datter, så hun glemte at mærke efter. Men når der intet problem var i børnehaven (med mange flere børn og færre pædagoger), var det nok ikke de mange indtryk, men rammerne den var gal med!

Det jeg egentlig ville med min historie var egentlig at sige, at det lyder til at jeres dreng er ved at være klar til at smide bleen, og at I bliver nødt til at finde en løsning med vuggestuen. Og jeg ville forvente, at de i en vuggestue så vigtigheden i at støtte op om jeres drengs udvikling og sætte ham løbende på toilettet/potten, og gerne på faste tidspunkter, f.eks. inden mad osv.!

Held og lykke med det

Tusind tak for dit svar.

Det lyder meget som vores situation, og det var præcis min bekymring, at vuggestuen ville bremse min søns udvikling omkring det. 

Men det er super godt at høre at det gik din datter så godt i børnehaven. Min tanke omkring det var nemlig, at det ville blive endnu mere bøvlet i børnehaven. Men du har da helt ret i, at det bare er en del af hverdagen derovre. Så tak for det input.

:-)

Anmeld

4. marts 2015

Småbørnsmor

Yurie skriver:

Jeg har også arbejdet i en vuggestue, og det var altså skønt når børnene begyndt at bruge toilet. Og det er ikke svære at lige tage bleen/bukserne af, og så få dem på toilettet, hvor de får lov til at sidde lidt, og man kan have to siddende på samme tid, og så snakker de sammen, mens man lige skifter en ble og så tager man sig af dem. Det er skønt, når de begynder blestop, mindre bleer at holde styr på.
Og når de er ved at lære det, tager man barnet ind, måske en gang i timen, for at prøve, og hver gang bleerne bliver skiftet.

Så jeg synes du skal snakke med dem.

Tak for dit svar.

Jeg fik heldigvis en god snak med dem i dag. Men det er præcis de ting du skriver, som jeg synes man sagtens kan forvente.

Det som jeg måske også blev lidt harm over var, at jeg ved at der er i hvert fald 2 andre som sidder på toilettet og at jeg så følte at der ikke var plads til at min søn også fik lov.

Men igen, tak for svaret.. :-)

Anmeld

4. marts 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

da min dreng gik i vuggestue havde de en rutine som så sådan ud:

skiftes efter frokost, tilbud om at prøve toilet til de børn der viser interesse for toilet. Når de vågner fra lur så var det bleskift og tilbud om at komme på toilet igen.

Men jeg forstår det som at din søn ikke rigtig har smidt bleen endnu. Så er det måske meget arbejde hvis han ikke siger til at tage bleen af og på og han måske slet ikke skulle tisse og så prøve igen efter en halv time osv. Jeg tænker I kan prøve at tage et par dage hjemme hvor han ikke har den på hele dagen (udover lur) så han vænner sig til ikke at have den på og måske begynder at sige til i vuggestue også?

Anmeld

4. marts 2015

Småbørnsmor

årgang84 skriver:

Vores blev ene og alene blefri pga.  en virkelig skøn dagpleje som elskede sig job. Hun begyndte et par måneder før han blev to når de alle blev skiftet til at komme ind til middagslur så der 4 unger på potte og råhygget sig. Fra han var 2 blev alt stort lavet på potten 2.5 tog vi bleen helt om dagen da det var dyrt med alle de tørre bleer vi smed ud. Det var i sep. Og nytårsaften tog vi den om natten. Nuvel der er lidt uheld om natten. Men dette er pga et godt samarbejde mellem dagpleje og forældre. 

Fatter ikke hvorfor der ikke er en pot i vuggestuen de kan tage frem. Hvis det er fordi de ikke mener han skal sidde og balancere. Der må være en lille gruppe de kan pottetræne og toilet træne samtidig. De kommer ikke altid i starten og fortæller det er en lille guidning. 

Tusind tak for dit svar.

Jeg bliver helt glad af at høre om den gode dagplejer I har haft. Hvor er det bare skønt når nogen elsker (og gider) sit job.

Du har helt ret i, at det virkelig ikke burde være et problem. De har to toiletter på stuens 'badeværelse', men kunne da snildt investere i nogle potter, hvis pladsmanglen var et problem. Det vil jeg faktisk foreslå. Jeg sidder heldigvis i bestyrelsen, så det skulle nok kunne lade sig gøre.

Igen, tak for dit svar. Dejligt at høre om sådan en god historie.. :-)

Anmeld

4. marts 2015

Småbørnsmor

mor:) skriver:

da min dreng gik i vuggestue havde de en rutine som så sådan ud:

skiftes efter frokost, tilbud om at prøve toilet til de børn der viser interesse for toilet. Når de vågner fra lur så var det bleskift og tilbud om at komme på toilet igen.

Men jeg forstår det som at din søn ikke rigtig har smidt bleen endnu. Så er det måske meget arbejde hvis han ikke siger til at tage bleen af og på og han måske slet ikke skulle tisse og så prøve igen efter en halv time osv. Jeg tænker I kan prøve at tage et par dage hjemme hvor han ikke har den på hele dagen (udover lur) så han vænner sig til ikke at have den på og måske begynder at sige til i vuggestue også?

Tusind tak for dit svar.

Det lyder som en rigtig fin rutine de har i vuggestuen. Jeg forestiller mig lidt at det er nogenlunde det samme i min søns vuggestue, men jeg må undersøge det nærmere.

Min søn siger ikke til i vuggestuen, når han skal tisse og stort laver han 1-2 gange om dagen herhjemme på potte, så det gør han nærmest aldrig dernede. Han siger til herhjemme når han skal lave stort og når han harbleen af (det har han ofte) siger han også til når han skal tisse. Men har han bleen på, siger han ingenting. Omvendt så tisser han stort set altid når vi så tilbyder ham at sidde på potten. Det er en jungle.. :-)

Jeg tror at jeg vil tage dit forslag til mig og lade ham gå uden ble allerede i weekenden og så tilbyde ham potten på bestemte tidspunkter. 

Anmeld

4. marts 2015

årgang84

Profilbillede for årgang84

Foreslå selv at medbringe 1-2 potte og se deres reaktion. Hvis de er det mindste positive så medbring et par stykker. Potte kan købes brugt for ca 20 kr i diverse genbrug. 

Herhjemme var det et hit med en god bog = potte træne et par stykker 

Anmeld

4. marts 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
2012_2014 skriver:

Tusind tak for dit svar.

Det lyder som en rigtig fin rutine de har i vuggestuen. Jeg forestiller mig lidt at det er nogenlunde det samme i min søns vuggestue, men jeg må undersøge det nærmere.

Min søn siger ikke til i vuggestuen, når han skal tisse og stort laver han 1-2 gange om dagen herhjemme på potte, så det gør han nærmest aldrig dernede. Han siger til herhjemme når han skal lave stort og når han harbleen af (det har han ofte) siger han også til når han skal tisse. Men har han bleen på, siger han ingenting. Omvendt så tisser han stort set altid når vi så tilbyder ham at sidde på potten. Det er en jungle.. :-)

Jeg tror at jeg vil tage dit forslag til mig og lade ham gå uden ble allerede i weekenden og så tilbyde ham potten på bestemte tidspunkter. 

Jeg læste lige din opdatering. Dejligt at I fandt ud af det og godt du talte med dem 

Vores dreng spurgte også om han har ble på og vi fandt ud af det blev forvirrende for ham og når han havde vænnet sig til at den var af (et par dage) var der ingen uheld

held og lykke med projektet. 

Anmeld

4. marts 2015

årgang84

Profilbillede for årgang84
2012_2014 skriver:

Tusind tak for dit svar.

PS vores hvis vi giver ble på hjemme så tisser han deri. For i hans hoved NU er :::: "mor når mig har ble på må mig gerne tisse deri "  tror også der sker noget ubevidst for dem når de går med ble og faktisk er renlige. 

Anmeld

4. marts 2015

TNBC

2012_2014 skriver:

Tak for dit svar.

Jeg fik heldigvis en god snak med dem i dag. Men det er præcis de ting du skriver, som jeg synes man sagtens kan forvente.

Det som jeg måske også blev lidt harm over var, at jeg ved at der er i hvert fald 2 andre som sidder på toilettet og at jeg så følte at der ikke var plads til at min søn også fik lov.

Men igen, tak for svaret.. :-)

Selv tak

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.