Det famøse hud mod hud

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.707 visninger
9 svar
12 synes godt om
1. marts 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm

jeg fødte i onsdags, amningen går super, mælken løb til fredag aften og han sutter lystigt ca hver 2.time. Når han er færdig og bøvset af, er der kun ca 1-1,5 time førend det starter igen - helt normalt.

Jeg blev jo ligesom sidst tudet ørerne fulde af "hud mod hud" men kan til dels ikke se hvad det skal gøre godt for (når nu amningen bare kører på skinner), og kan heller ikke se hvornår jeg skulle få tid til det, jeg skal jo også sove, spise, tisse og have bare 5 min med min store pige af og til.

Jeg sover indtil videre kun meget begrænset om natten (mellem 1,5 - 4 timer er det blevet til indtil videre. Så tør egentlig heller ikke lægge mig med ham, af frygt for at falde i søvn imens. Jeg kunne selvfølgelig nok gøre det ifm en amning mens jeg sidder op, men så kommer jeg vel til at fryse - er lidt kuldskær pga manglende søvn.

så mine spørgsmål er:

- er det kun noget der skal til for at forbedre amningen?

- hvor længe skal man blive ved (er det kun i nyfødt stadiet)?

- hvordan får I andre det passet ind?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. marts 2015

jenny4

Nu er det godt nok et par år siden jeg sidst ammede men der fik jeg indtryk af at hud mod hud har meget at sige ift amning og ift tryghed. 

Hvis det er noget du gerne vil praktisere så tror jeg at jeg ville gøre det ift amning. Du behøver jo ikke andet end at løfte op i blusen der hvor han ligger og så lade ham være i ble med et tæppe udover.

Ellers kan din mand også sagtens stå for den del. Det fik vi i hvert fald at vide at det var lige godt med mor og far ift hud mod hud.

Men derudover så tror jeg det gælder mest som helt spæd. Dog ikke noget jeg har undersøgt.

Anmeld

1. marts 2015

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Så vidt jeg husker er det også noget ifht at hjælpe baby med at regulere sin kropsvarme. Mors temperatur stiger automastisk ca 1 grad når hun ligger hud mod hud med baby, for at holde baby varm.

Anmeld

1. marts 2015

Nystart

det er pga flere ting.. først og fremmest er det pga tryghed.... 

min SP er meget efter min kæreste om han nu selv gør det nok med den lille..

mht mor har det noget at gøre med at den lille har nemmere ved naturligt at markere og komme til når der er sult.. samt tryghed.. pga dufte og varme...

min sp kimer ørene fulde med hendes hud mod hud...grrrr

Anmeld

1. marts 2015

SandraXOXO

Herhjemme stod manden for det med hud mod hud. Både ham og baby har været nogle værre puttegrise han har altid synes det var hyggeligt og dejlig nemt lige at smide trøjen og så bare putte og have kvalitetstid på den måde, hvor jeg altså fandt det lidt upraktisk. Måske er det en ide? 

Anmeld

1. marts 2015

modesty

Lomm skriver:

jeg fødte i onsdags, amningen går super, mælken løb til fredag aften og han sutter lystigt ca hver 2.time. Når han er færdig og bøvset af, er der kun ca 1-1,5 time førend det starter igen - helt normalt.

Jeg blev jo ligesom sidst tudet ørerne fulde af "hud mod hud" men kan til dels ikke se hvad det skal gøre godt for (når nu amningen bare kører på skinner), og kan heller ikke se hvornår jeg skulle få tid til det, jeg skal jo også sove, spise, tisse og have bare 5 min med min store pige af og til.

Jeg sover indtil videre kun meget begrænset om natten (mellem 1,5 - 4 timer er det blevet til indtil videre. Så tør egentlig heller ikke lægge mig med ham, af frygt for at falde i søvn imens. Jeg kunne selvfølgelig nok gøre det ifm en amning mens jeg sidder op, men så kommer jeg vel til at fryse - er lidt kuldskær pga manglende søvn.

så mine spørgsmål er:

- er det kun noget der skal til for at forbedre amningen?

- hvor længe skal man blive ved (er det kun i nyfødt stadiet)?

- hvordan får I andre det passet ind?

Det er jo ikke på nogen måde et must, som du selv siger handler det ofte om at få en amning der ikke fungerer til at fungere.

Men hvorfor er det et problem hvis du falder i søvn? Det kunne da være en fin måde at indhente lidt søvn på. Hvis du f.eks ligger på ryggen med baby på din mave, så vågner du jo hvis baby dratter ned. 

Anmeld

1. marts 2015

Signe-bine

Jeg sov tit med min datter på brystet da hun var spæd (som Modesty foreslår man kan). Og for at indhente lidt søvn kan man jo amme liggende om natten og sove imens :-D

Hud mod hud har været et godt hjælpemiddel herhjemme indimellem. Jeg tænker på det som at så længe babyen stadig har været længere inde i ens mave end ude i verden, er det at ligge mod mors hud det tryggeste i verden, da det er dét der kommer tættest på det sikre sted inde i maven. 

Hvis min datter havde en urolig periode (en periode sov hun feks højest 1 time ad gangen døgnet rundt) kunne jeg "nulstille" hende ved at ligge med hende hud mod hud på mit bryst. Og med tæppe over da det var vinter. Vi lå der bare til hun ikke gad mere, og det virkede for os, selvom det lyder banalt. Hun sov meget bedre fra samme øjeblik :-)

Anmeld

1. marts 2015

lineog4

Jeg har aldrig bevidst valgt noget som helst hud til hud. Men havde bebs kun en ble på og jeg havde taget en af de besværlige bluser på der skal trækkes godt op for at kunne amme, ja så blev det vel hud mod hud 

Min datter sov forfærdeligt så hende lærte jeg hurtigt at amme mens jeg sov og da brysterne skulle være frie så var jeg da i det mindste bar hud, hun havde jo nok noget på - kan jeg ikke huske.

Tænker det med baby og være mor hurtigt bliver store eller små projekter, i stedet for bare at gøre det som føles naturligt. Så skal de ligge x antal minutter hud mod hud hver dag, de skal have babymassage i x antal minutter, øves med det i x antal minutter osv. Det sjove er vi jo nok alle sammen har hud til hud uden at tænke over det, der hvor det bare sker, er naturligt eller.... 

Jeg har fået så mange råd i de 12 år jeg har haft børn, og endda råd der var direkte modstridende. Og jeg er glad for jeg havde en mand med mere selvtillid end mig, for han var helt ligeglad med rådene (altså de som er meningsråd) og gjorde det han følte for og viste mig vejen til at stole på min intuition. 

Kan faktisk ikke huske om alle mine børn har været hud til hud, men tror da de har det. 

Anmeld

1. marts 2015

Signe-bine

lineog4 skriver:

Jeg har aldrig bevidst valgt noget som helst hud til hud. Men havde bebs kun en ble på og jeg havde taget en af de besværlige bluser på der skal trækkes godt op for at kunne amme, ja så blev det vel hud mod hud 

Min datter sov forfærdeligt så hende lærte jeg hurtigt at amme mens jeg sov og da brysterne skulle være frie så var jeg da i det mindste bar hud, hun havde jo nok noget på - kan jeg ikke huske.

Tænker det med baby og være mor hurtigt bliver store eller små projekter, i stedet for bare at gøre det som føles naturligt. Så skal de ligge x antal minutter hud mod hud hver dag, de skal have babymassage i x antal minutter, øves med det i x antal minutter osv. Det sjove er vi jo nok alle sammen har hud til hud uden at tænke over det, der hvor det bare sker, er naturligt eller.... 

Jeg har fået så mange råd i de 12 år jeg har haft børn, og endda råd der var direkte modstridende. Og jeg er glad for jeg havde en mand med mere selvtillid end mig, for han var helt ligeglad med rådene (altså de som er meningsråd) og gjorde det han følte for og viste mig vejen til at stole på min intuition. 

Kan faktisk ikke huske om alle mine børn har været hud til hud, men tror da de har det. 

Jeg synes bestemt også at ens egen intuition er guld værd i forholdet med baby! Man får SÅ mange gode råd som nybagt mor og kommende - og sikkert også som "erfaren" mor. Men faktum er bare, at ingen børn er ens, og det der virker for den enes unge, ikke nødvendigvis virker for den andens. 

Godt du har en mand der kunne lukke de velmente, men ikke altid brugbare, råd ude :-) Jeg har også arbejdet på at stole mere på min egen mavefornemmelse og intuition, end på andres (dog velmente) råd.

Anmeld

1. marts 2015

Hmmm

Hud mod hud handler om tryghed og ik amning så vidt jeg fik af vide på sygehuset .... Har ik ammet men har nydt hud til hud  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.