Night terror

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

996 visninger
7 svar
4 synes godt om
25. februar 2015

Cassiopeia

De sidste 2 nætter har min datter på 17 mdr. vågnet grædende til tider med skrig og er indimellem utrøstelig, ligger uroligt. Det skete ca. 20 gange i nat og ligeledes forrige nat. Min frygt er - Kan det værre Night terror?? 

Jeg har prøvet at tage hende op og skifte hendes ble, give hende noget vand. I nat fik hun en halv banan, da jeg tænkte om hun måske var lidt sulten, men intet af det hjalp.

Først tænkte jeg om det kunne være mellemørebetændelse, men når hun ligger i sin barnevogn og sover til middag så er der intet i vejen, hun tager gerne 3 timer i rap, uden nogen problemer eller tegn på at noget skulle gøre ondt.

Er det noget i kender til?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. februar 2015

BinaMor

Min har døjet med night terror. det var dog over et halvt år. ligger din i et tigerspring? hård mave? få tjekket ørene alligevel. min ene sov også fint til middag men det viste sig at hun havde vand i ørene og måtte have dræn.

Anmeld

25. februar 2015

Cassiopeia

BinaMor skriver:

Min har døjet med night terror. det var dog over et halvt år. ligger din i et tigerspring? hård mave? få tjekket ørene alligevel. min ene sov også fint til middag men det viste sig at hun havde vand i ørene og måtte have dræn.

Det kan selvfølgelig godt være et tigerspring, det har jeg slet ikke tænkt på. Jeg håber det er det.

Så må hun hellere komme til lægen og få tjekket hendes ører. 

Anmeld

25. februar 2015

God-mor

Cassiopeia skriver:

De sidste 2 nætter har min datter på 17 mdr. vågnet grædende til tider med skrig og er indimellem utrøstelig, ligger uroligt. Det skete ca. 20 gange i nat og ligeledes forrige nat. Min frygt er - Kan det værre Night terror?? 

Jeg har prøvet at tage hende op og skifte hendes ble, give hende noget vand. I nat fik hun en halv banan, da jeg tænkte om hun måske var lidt sulten, men intet af det hjalp.

Først tænkte jeg om det kunne være mellemørebetændelse, men når hun ligger i sin barnevogn og sover til middag så er der intet i vejen, hun tager gerne 3 timer i rap, uden nogen problemer eller tegn på at noget skulle gøre ondt.

Det er det helt sikkert. Min datter havde en periode på er par måneder, hvor hun også vågnede skrigene og helt utrøstelig. Jeg har lært at man skal tænde alt lys og vække dem helt, fordi ellers kommer de ikke ud af søvnen. 

Anmeld

25. februar 2015

Tin

Profilbillede for Tin
Cassiopeia skriver:

Vil mene det er lidt tidligt at kalde det night terror efter 2 nætter.

Har en dreng på 7 år, der har døjet med det siden han blev født. En af de ret tydelige symptomer på det, er at anfaldene kommer på ret ens tidspunkter HVER NAT. Og det gør de fordi anfaldene følger deres almindelige søvn rytme (REM, let søvn dyb søvn osv) Denne rytme kan så ændres lidt tidsmæssigt fordi de jo vokser.

Min dreng vågner nu KUN en gang om natten og altid kl 2- 2:15......gab... Og eftersom jeg ikke har sovet en fuld nat i 7 år, kan jeg ikke længere sove om natten og har taget konsekvensen og arbejder nu om natten... 

Omkring da han var knap 4, blev vi henvist til en sp med speciale på dette område og netop fordi vi kunne sætte ret præcise tidspunkt på opvågningerne, blev vi rådet til at vække ham let 20 min før han selv plejede at vågne. For at rykke hans indre søvnrytme og derved kunne vi måske nedskrive nogle af opvågningerne.  Og på 3 uger gik vi fra Mange til KUN 4 opvågningerne.  Og er nu nede på 1. Så vi håber at det ebber ud inden for de næste år.

Desuden er de ikke vågen under anfaldet,men befinder sig nærmest i en bevistløshedstilstand. Og kan ofte ikke hverken spise og drikke eller sætte ord på hvad de vil,men udefra kan det ligne et hysterisk anfald af karakter. Ofte er de her børn også yderst sensitive. Vores søn er sensitiv og har adhd.

Bare lige lidt info

Vil også mene du skal få tjekket ørene, det er jo netop sæson for væske lige nu   pøj pøj med det....

Anmeld

25. februar 2015

Cassiopeia

Tin skriver:

Vil mene det er lidt tidligt at kalde det night terror efter 2 nætter.

Har en dreng på 7 år, der har døjet med det siden han blev født. En af de ret tydelige symptomer på det, er at anfaldene kommer på ret ens tidspunkter HVER NAT. Og det gør de fordi anfaldene følger deres almindelige søvn rytme (REM, let søvn dyb søvn osv) Denne rytme kan så ændres lidt tidsmæssigt fordi de jo vokser.

Min dreng vågner nu KUN en gang om natten og altid kl 2- 2:15......gab... Og eftersom jeg ikke har sovet en fuld nat i 7 år, kan jeg ikke længere sove om natten og har taget konsekvensen og arbejder nu om natten... 

Omkring da han var knap 4, blev vi henvist til en sp med speciale på dette område og netop fordi vi kunne sætte ret præcise tidspunkt på opvågningerne, blev vi rådet til at vække ham let 20 min før han selv plejede at vågne. For at rykke hans indre søvnrytme og derved kunne vi måske nedskrive nogle af opvågningerne.  Og på 3 uger gik vi fra Mange til KUN 4 opvågningerne.  Og er nu nede på 1. Så vi håber at det ebber ud inden for de næste år.

Desuden er de ikke vågen under anfaldet,men befinder sig nærmest i en bevistløshedstilstand. Og kan ofte ikke hverken spise og drikke eller sætte ord på hvad de vil,men udefra kan det ligne et hysterisk anfald af karakter. Ofte er de her børn også yderst sensitive. Vores søn er sensitiv og har adhd.

Bare lige lidt info

Vil også mene du skal få tjekket ørene, det er jo netop sæson for væske lige nu   pøj pøj med det....

Okay så er det nok ikke Night terror. For hvis de hverken kan spise og drikke i den tilstand, så kan det jo ikke helt passe på min datter. Og om det var samme tidspunkter hun vågnede på aner jeg ikke.

jeg kan godt se at det du beskriver er et noget anderledes forløb end hvad jeg lige har oplevet de forrige nætter.

men hun har fået en tid ved lægen i dag 12.15, jeg kan også se at hun har fået noget udslæt bag ørene, ned langs halsen og om i nakken. Dog ingen feber. Så må jeg se hvad lægen mener det kan være.

Anmeld

25. februar 2015

lineog4

Nej nok ikke night terror da du så ikke vil kunne komme i kontakt med hende... Men hun kan jo sagtens vågne af et mareridt, hun kan have noget med tænder, noget med øre, fået mange indtryk som skal bearbejdes osv.

Min søn på 4 har i et års tid haft de opvågninger som kunne ligne night terror dog ikke hver nat og ikke på samme tidspunkt (næsten men...). Han vågner skrigene, kigger på mig som jeg ville slå ham ihjel, slår ud med hænderne efter ting, siger en mærkelig lyd igen og igen og igen - hans øjne stråler af panik. Jeg skal få vækket ham helt, gerne gå rundt og finde lys. Og selv det hjælper ikke altid, nogen gange er det bare tiden og han går fra total panik til bare at ligge sig og sove videre. Der er så stor forskel på vågne utilfreds om natten og så de "anfald". Forresten husker han aldrig næste dag han har været vågen, det gør han de dage hvor det har været en opvågning som du beskriver.

Anmeld

25. februar 2015

Cassiopeia

Hun har fået en omgang 3 dags feber. Så jeg kan godt tage det helt roligt 

Og hun har ikke Night terror. Hun har ikke været på samme måde som i beskriver jeres børn, når de har haft det. Blev bare enormt skræmt da jeg læste om det, og kunne ikke rigtig finde noget om helt små børn under 2 år, så derfor ville jeg spørge jer.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.