Kan han få kontanthjælp???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

757 visninger
5 svar
0 synes godt om
24. februar 2015

migxher

Måske nogen her inde kan hjælpe, det er sgu lidt svært at hitte rundt i alt det med kontanthjælp, eller uddannelseshjælp som det jo hedder når man er under 30.
Min kæreste er 24 og går lige nu på en uddannelse som han gerne vil droppe ud af, han ved allerede hvad han vil istedet, men den uddannelse starter jo ikke før til sommer.
Så enten skal han jo forsætte hvor han er nu til sommer, dette er han dog ikke helt vild efter da uddannelsen absolut ikke er ham så han er ikke super motiveret for at forsætte. Ved at droppe ud nu kan han jo også spare de SU klip, han er nemlig lidt i tvivl om han har nok klip til at gøre det færdig han gerne vil ind på. 

Og ellers skal han jo søge arbejde og håbe på at finde noget, men hvem gider ansætte en fuld tid for sådan en kort periode?
Og ellers skal han melde sig ledig og gå på kontanthjælp, men kan han overhoved få kontanthjælp hvis han er uddannelses parat og allerede har søgt ind på en uddannelse(han søger ind nu her)??
Og så er det jo noget ned at Su er forudbetalt og KH bagud, så han vil vel stå en måned uden indtægt? Det er jo ikke super smart for os, især ikke når vi har baby på vej om et par uger, vi kan jo ikke klare os med kun min su...

Sååå, hvad er lige den bedste mulighed i en situation som denne??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. februar 2015

sne190810

Nej, jeg mener ikke han kan få kontanthjælp i den periode. 

Så umiddelbart vilæe jeg enten råde ham til at bide i det sure æble og fortsætte indtal nu opstart, eller først stoppe der når han har et fast arbejde for den periode.

Anmeld

24. februar 2015

Steffecph

Hvad har han ellers af uddannelse?:-) 

Anmeld

24. februar 2015

April-baby

Tag til jobcentret og få en tid til en samtale, så kan i stille alle de spørgsmål i har. Jeg er selv på kontanthjælp. 

Anmeld

24. februar 2015

Steffecph

Og jeg ville helt klart også foreslå at i fik en samtale med jobcenteret.  Reglerne er simpelthen  så indviklede, at de ikke selv kan finde ud af det til tider :-) vi gav selv op da min kæreste skulle søge efter endt uddannelse.. 

Anmeld

24. februar 2015

migxher

Vi har snakket lidt frem og tilbage og han tager ned på jobcenter imorgen og snakker med dem. Men det bliver nok til at han forsætter på den uddannelse han er på nu indtil sommer. Der er ikke mødepligt så hans plan er vist at skippe undervisning og så kun deltage i arbejdet med hans studiegruppe.
Jeg har også foreslået ham at søge et arbejde, og det vil han også gerne have.
Problemet er bare lidt at han sgu(hvis du spørger mig) er lidt for sløset til det der med at søge job. Jeg har i længe presset ham lidt på jobfronten da jeg jo er stoppet på det job jeg havde ved siden af mit studie, jeg er jo på barsel, og det ville virkelig give lidt mere overskud i økonomien hvis han så istedet for mig fik et studiejob. Men han kommer bare aldrig ud med de skide ansøgninger, og søger kun lige de interessante job han han sidde her hjemme og søge fra computeren. Jeg har sagt til ham at han skal tage en håndfuld ansøgninger med ud og så gå rundt de forskellige steder, være lidt frisk og vise at han virkelig vil have et job, det var sådan jeg selv fandt mit studiejob. Han får som sagt bare aldrig gjort det. 

Så det bliver nok at han forsætter og så skifter studie til sommer (:

Lige nu har han ikke anden uddannelse end en HF og så er han jo igang på uni med der er han jo ikke færdig endnu. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.