Har dit barn fulgt det danske vaccinationsprogram? Har du oplevet følgende:
Tilbagevendende udslæt ved vaccinationsområdet?
En bule lige under huden ved vaccinationsstedet, selvom det længe siden dit barn er blevet vaccineret?
Små ujævnheder under eller omkring vaccinationsstedet, selvom det er længe siden dit barn er blevet vaccineret?
Får dit barn uforklarlig eksem af solcreme?
Så har dit barn muligvis fået uønskede bivirkninger af det danske vaccinationsprogram.
Vores søn på nu 3 år og 8 mdr har gennem de sidste par år haft buler under huden ved vaccinationsstedet, vi spurgte vores læge hvorfor de var der, han sagde det var helt normalt! At han ville vokse fra det. Pludselig begyndte han at få nældefeber ud af ingenting og om sommeren fik han hele tiden eksem, vi lagde mærke til at hans knuder (som de kalder granulomer i fagsprog) nogensinde blev hævede, dette så vi især hvis hans immunforsvar var belastet pga. Sygdom eller op til. Han havde pludselig også hævede lymfekirtler hele tiden, til trods for han ikke var syg.
Det blev for meget for os! Da han blev 2 1/2 år tog vi sagen i egne hænder, da lægen hele tiden sagde det ikke var noget! Vi ringede til Sundhedsstyrelsen, som sagde at det var kendte bivirkninger, vedkommende henviste os til at lave en sag igennem patienterstatningen, for vores søn.
Denne sag har kørt i lidt under 3 måneder, hvor vi har afleveret mange billeder og erklæringer og udfyldte skemaer, den 29. Januar kom det endelige resultat! Der blev tilkendt vores søn en (pæn) erstatning, her er begrundelsen:
"Vi vurdere, at jeres søns udvikling af kløende granulomer på låret med overvejende sandsynlighed skyldes Di-Te-Ki-Pol-Hib-vaccinen.
Efter KEL paragraf 43 ydes der erstatning, hvis der som følge af egenskaber ved et lægemiddel opstår en fysisk skade, som går ud over, hvad patienten med rimelighed bør acceptere.
Der skal tages hensyn til skadens omfang, den sygdom, der blev behandlet, patientens generelle helbredstilstand og til mulighederne i øvrigt for at tage risikoen for skadens indtræden i betragtning.
Denne regel betyder, at der kun ydes erstatning, hvis bivirkningerne er værre, end hvad man med rimelighed bør acceptere set i forhold til alvoren af den sygdom, som behandles med lægemidlet.
Vi vurdere, at jeres søns udvikling af kløende granulom både er en tilstrækkelig sjælden og alvorlig bivirkning til vaccinen.
Vi har lagt vægt på, at:
Udvikling af knudedannelse er en kendt, men sjælden bivirkning til Di-Te-Ki-Pol-Hib-vaccinen
Jeres søn var rask på det tidspunkt, hvor vaccinenblev givet som led i børnevaccinationsprogrammet for at forebygge mulige sygdomme.
Skaden har medført, at jeres søn har fået kløende granulom på låret, og dette går efter vores vurdering udover, hvad han bør tåle ved vaccinationen.
Jeres søn er derfor berettiget til erstatning."
Denne afgørelse er sendt videre til patientombuddet, Sundhedsstyrelsen, statens serum institut og ministeriet for sundhed og forebyggelse af patienterstatningen.
Det jeg vil med denne lange tekst, er at skabe opmærksomhed på det her, så dem der ikke ved det eller som ikke har fået svar gennem sundhedssystemet kan se at disse bivirkninger ikke er acceptable og der skal gøres opmærksomhed på dem, også for jeres børns skyld, så de ikke udsættes for noget de ikke kan tåle i fremtiden.
Pengene hjælper selvfølgelig ikke på granulomet, men vi har gjort hvad vi kunne for vores søn og han skal her til marts udredes for aluminiumsallergi forårsaget af det danske vaccinationsprogram, har han stadig gener som 5 årig har vi gennem patienterstatningen fået at vide vi skal genoptage sagen.
Får han konstateret aluminiumsallergi til marts er der en masse ting vi kan gøre for ikke at provokere allergien, men det en lang proces.
Håber nogen kan bruge vores histore....
Jeg har udeladt beløbet af erstatningen, da det ikke er relevant, vi søgte svar og vi fik dem. Jeg har udeladt min søns navn, da jeg ikke synes det er relevant.
God dag og del gerne budskabet så i kan hjælpe andre familier med børn der har været udsat for et lignende forløb.
til sidst vil jeg lige sige at jeg ikke på nogen måde vil gå ind for ikke at vaccinere! vi søger lige nu i muligheder for at kunne få vores søn vaccineret med en vaccine med mindre aluminium i eller slet ingen.