Jeg vil som andre skriver tilslutte mig, at du desværre er nødt til at få en advokat på. Det er nemt nok at gennemgå, hvad reglerne er, men det ser ikke ud til, at din eks vil overholde dem.
Når I har været gift, skal I ved opløsningen af jeres samliv dele alle jeres værdier, så det er svært at tage 2 dele og give en korrekt juridisk vurdering af de to dele alene, da der er mange ting, der har betydning for, om du skal have penge af din eks.
Hvis jeg antager, at I ikke ejer andre værdier eller har anden gæld, så har du krav på halvdelen af værdien af bilen og halvdelen af friværdien i huset medmindre I har ægtepagt om f.eks. særeje. I praksis er det jo så ikke bare ligetil at få værdierne, da de jo er bundet i henholdsvis bilen og huset, og ingen af jer kan sælge uden den andens medvirken, hvis I begge står tinglyst som ejere af tingene.
Omkring huset så kan jeg ikke lige gennemskue, om der er nogen friværdi, og hvad det er for en tinglysning, du taler om, da der er to forskellige i forbindelse med en bolig og boliglån. Tinglysning 1 er en tinglysning af skødet, hvor der står på, hvem der ejer huset. Herudover er der tinglysning af lånedokumenter for, at långiver får pant i huset. Der er så 1 til banken og 1 til realkreditten, hvis I har lånt penge begge steder. Omkring boliglånet, så er det helt op til banken og realkreditten, om de vil acceptere, at din eks nye dame overtager din del af lånet, men siger de ok til det, skal lånedokumenterne laves om og tinglyses igen af både banken og realkreditinstituttet. Hvis den tinglysning, du taler om, i stedet er, at den nye dames navn kommer på skødet, så skal du bestemt ikke gå med til dette, før du har dokumentation for, at der er lavet om på lånene, da hun så er den reelle ejer af huset, mens du stadig hæfter for lånene (hvis de ikke er lavet om).
Hvis der er friværdi i huset, skal hun vel også betale for din del af denne og ikke kun overtage lånet, da du jo så ellers forærer hende din friværdi.
Det blev noget langt, men det viser også, hvor rodet en skilsmisse kan være, når man ikke kan enes om det, så jeg ville helt sikkert få fat i en advokat.