Spørgsmål om bodeling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.529 visninger
11 svar
16 synes godt om
20. februar 2015

Anonym trådstarter

Jeg skal forsøge at gøre det kort. MIn x og jeg gik fra hinanden i november og jeg fraflyttede vores fælles hus midt december. Vi gik fra hinanden med en aftale om at hus og fælles bil skulle sælges, pengene fra bilen skulle være med til at betale mit indskud, hvilket han var helt med på (sagde endda at jeg skulle have det meste af de penge vi fik for bilen) Jeg skulle forsætte med at betale halvdelen af de lån vi har, indtil huset bliver solgt.

Dog sker der det, at den samme weekend jeg flytter ud, flytter hans nye dame ind, og det aftales at hun nu betaler min del af lånet, da de hurtigt har planer om at vil overtage huset sammen. Fair nok, under alle omstændigheder skal hun jo betale husleje for at bo der, så det er en aftale der er fint med mig, men jeg presser nu stadig på at få en afgørelse, da jeg ikke gider at have penge mellem os!

Her 2 måneder efter har de så stadig ikke få gjort en skid, og han begynder nu at snakke om at jeg skylder ham penge for boliglånet osv. De har fundet ud af at tinglysningen på at få skiftet mit navn ud med hendes koster 8.000 kr og mener at det er mig der skal betale det. Hvilket jeg ikke helt er enig i. Det er ikke mig der vil blive boende, men dem, så jeg synes jo det er deres udgift? Ydmere er han blevet enig med sig selv om at jeg ikke skal have noget for bilen, som de også har besluttet at beholde, igen, det var en fælles bil, så jeg synes heller ikke dette er helt fair?

Jeg finder også ud af at vores fælles bankrådgiver, bliver ved med at dele min økonomi med min X-mand, hvilket jeg ikke kan forstå at hun må? Specielt da de oplysninger hun deler ikke er reelle... Fx har hun fortalt ham at jeg har en månedligt fradrag på 7000+, og det er i realiteten kun på 5300... Hvilket jeg får min økonomi til at fremstå væsentlig bedre end den er! De fælles børn vi har bor hos mig, men manden betaler ikke børnebidrag, for det har hun også sagt til ham at det har han ikke råd til ? Og vi har så lavet en aftale om at det første år er han fritaget, men så har jeg jo også behov for at de penge der kommer i børne- og ungeydelser går til børnene (jeg er på dagpenge og har derfor ikke alverden at gøre med) jeg ved godt at han rent lovgivningsmæssigt skal betale, men jeg forsøger vidt muligt at overholde vores aftaler, selvom han pisser på dem...

Nogle der gider at komme med deres syn på sagen?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. februar 2015

merethe

Profilbillede for merethe
Anonym skriver:

Jeg skal forsøge at gøre det kort. MIn x og jeg gik fra hinanden i november og jeg fraflyttede vores fælles hus midt december. Vi gik fra hinanden med en aftale om at hus og fælles bil skulle sælges, pengene fra bilen skulle være med til at betale mit indskud, hvilket han var helt med på (sagde endda at jeg skulle have det meste af de penge vi fik for bilen) Jeg skulle forsætte med at betale halvdelen af de lån vi har, indtil huset bliver solgt.

Dog sker der det, at den samme weekend jeg flytter ud, flytter hans nye dame ind, og det aftales at hun nu betaler min del af lånet, da de hurtigt har planer om at vil overtage huset sammen. Fair nok, under alle omstændigheder skal hun jo betale husleje for at bo der, så det er en aftale der er fint med mig, men jeg presser nu stadig på at få en afgørelse, da jeg ikke gider at have penge mellem os!

Her 2 måneder efter har de så stadig ikke få gjort en skid, og han begynder nu at snakke om at jeg skylder ham penge for boliglånet osv. De har fundet ud af at tinglysningen på at få skiftet mit navn ud med hendes koster 8.000 kr og mener at det er mig der skal betale det. Hvilket jeg ikke helt er enig i. Det er ikke mig der vil blive boende, men dem, så jeg synes jo det er deres udgift? Ydmere er han blevet enig med sig selv om at jeg ikke skal have noget for bilen, som de også har besluttet at beholde, igen, det var en fælles bil, så jeg synes heller ikke dette er helt fair?

Jeg finder også ud af at vores fælles bankrådgiver, bliver ved med at dele min økonomi med min X-mand, hvilket jeg ikke kan forstå at hun må? Specielt da de oplysninger hun deler ikke er reelle... Fx har hun fortalt ham at jeg har en månedligt fradrag på 7000+, og det er i realiteten kun på 5300... Hvilket jeg får min økonomi til at fremstå væsentlig bedre end den er! De fælles børn vi har bor hos mig, men manden betaler ikke børnebidrag, for det har hun også sagt til ham at det har han ikke råd til ? Og vi har så lavet en aftale om at det første år er han fritaget, men så har jeg jo også behov for at de penge der kommer i børne- og ungeydelser går til børnene (jeg er på dagpenge og har derfor ikke alverden at gøre med) jeg ved godt at han rent lovgivningsmæssigt skal betale, men jeg forsøger vidt muligt at overholde vores aftaler, selvom han pisser på dem...

Jeg tror du skal snakke med en advokat

Anmeld

20. februar 2015

Chevro

Anonym skriver:

En advokat! Du hverken kan eller skal stå alene med alt det, når du har dine børn! Og hvis du kan slippe med 8.000,- for at de får lån osv på huset - så ville jeg se at få det ordnet! Fordi du så ikke hænger på mere med ham!!

men klart få en advokat på og så lige få det ordnet hurtigt, så du også kan få et liv igen! :-)

Anmeld

20. februar 2015

Mulle0802

Du ha der er en masse i klemme, han skal betale dig for halvdelen af huset, bilen osv.

Du bliver nødt til at have advokathjælp og så flyt bank (sikke en øv bankdame - kender hun ikke jeres situation?

Du har ret til børnepenge!

Selvom en advokat er dyr - så lyder det ikke til han er til at få på rette spor.

Og forstår ikke at man ikke har mere respekt for hinanden at man lader en ny flytte ind i jeres hus og så bare mene det er hans det hele fordi du valgte at flytte.

Lige et kram til dig 

Anmeld

20. februar 2015

Anonym trådstarter

Mulle0802 skriver:

Du ha der er en masse i klemme, han skal betale dig for halvdelen af huset, bilen osv.

Du bliver nødt til at have advokathjælp og så flyt bank (sikke en øv bankdame - kender hun ikke jeres situation?

Du har ret til børnepenge!

Selvom en advokat er dyr - så lyder det ikke til han er til at få på rette spor.

Og forstår ikke at man ikke har mere respekt for hinanden at man lader en ny flytte ind i jeres hus og så bare mene det er hans det hele fordi du valgte at flytte.

Lige et kram til dig 

Jeg har forsøgt at skifte afdeling, da jeg så kunne få en ny rådgiver, men det kunne jeg ikke, så længe der ikke er en afklaring på huset. Men synes stadigvæk ikke det kan passe at hun bare må indvie ham i min privatøkonomi, vi er jo ikke sammen længere!

Jeg ville bare så gerne løse det uden advokat, da jeg ikke ved hvor jeg skal få pengene til det :-( og vi havde jo også fundet en løsning, men den er han jo så bare gået tilbage på... men ja, er nok desværre nød til at gå til en advokat...

Anmeld

20. februar 2015

Mulle0802

Anonym skriver:

Jeg har forsøgt at skifte afdeling, da jeg så kunne få en ny rådgiver, men det kunne jeg ikke, så længe der ikke er en afklaring på huset. Men synes stadigvæk ikke det kan passe at hun bare må indvie ham i min privatøkonomi, vi er jo ikke sammen længere!

Jeg ville bare så gerne løse det uden advokat, da jeg ikke ved hvor jeg skal få pengene til det :-( og vi havde jo også fundet en løsning, men den er han jo så bare gået tilbage på... men ja, er nok desværre nød til at gå til en advokat...

Jeg er bange for du i sidste ende kan miste flere penge ved ikke at bruge en advokat. 

I nogle større byer er der gratis retshjælp på nogle bestemte dage hvor man blot skal sætte sig i kø. De må ikke køre sager men må vejlede måske du kunne starte der blot søg gratis retshjælp og så en by.

Gem alt korrespondance om aftaler. 

Anmeld

20. februar 2015

Jj1709

Anonym skriver:

Jeres bankrådgiver må på ingen måde nævne noget med din økonomi overfor din Eks, det kan hun blive fyret for i værstefald.. Jeg synes i den grad du skal klage til banken over det.. 

Og mht til resten, så få en advokat sat på, det vil være til din fordel i sidste ende.. 

Anmeld

20. februar 2015

female

Din bankdame må naturligvis ikke dele dine personfølsomme oplysninger med ham. Det må hun heller ikke selv, om I stadig havde været sammen. Det er i strid med persondataloven, som banker også er underlagt. Skriv en skriftlig klage til banken, så det ikke gentages.

Har I friværdi i huset? Hvis ikke, synes jeg, at I skal indgå aftale om at dele de 8.000 kr., der jo trods alt er langt under salgsomkostningerne.

I forhold til bilen: står du som registreret medejer? I så fald burde det jo ikke være et problem at få halvdelen af værdien. Det lyder dog til at din ex ikke vil lytte til fornuft. I så fald bliver det nok svært at undgå inddragelse af advokat.

Anmeld

20. februar 2015

Janey

Profilbillede for Janey

Jeg vil som andre skriver tilslutte mig, at du desværre er nødt til at få en advokat på. Det er nemt nok at gennemgå, hvad reglerne er, men det ser ikke ud til, at din eks vil overholde dem.

Når I har været gift, skal I ved opløsningen af jeres samliv dele alle jeres værdier, så det er svært at tage 2 dele og give en korrekt juridisk vurdering af de to dele alene, da der er mange ting, der har betydning for, om du skal have penge af din eks.

Hvis jeg antager, at I ikke ejer andre værdier eller har anden gæld, så har du krav på halvdelen af værdien af bilen og halvdelen af friværdien i huset medmindre I har ægtepagt om f.eks. særeje. I praksis er det jo så ikke bare ligetil at få værdierne, da de jo er bundet i henholdsvis bilen og huset, og ingen af jer kan sælge uden den andens medvirken, hvis I begge står tinglyst som ejere af tingene.

Omkring huset så kan jeg ikke lige gennemskue, om der er nogen friværdi, og hvad det er for en tinglysning, du taler om, da der er to forskellige i forbindelse med en bolig og boliglån. Tinglysning 1 er en tinglysning af skødet, hvor der står på, hvem der ejer huset. Herudover er der tinglysning af lånedokumenter for, at långiver får pant i huset. Der er så 1 til banken og 1 til realkreditten, hvis I har lånt penge begge steder. Omkring boliglånet, så er det helt op til banken og realkreditten, om de vil acceptere, at din eks nye dame overtager din del af lånet, men siger de ok til det, skal lånedokumenterne laves om og tinglyses igen af både banken og realkreditinstituttet. Hvis den tinglysning, du taler om, i stedet er, at den nye dames navn kommer på skødet, så skal du bestemt ikke gå med til dette, før du har dokumentation for, at der er lavet om på lånene, da hun så er den reelle ejer af huset, mens du stadig hæfter for lånene (hvis de ikke er lavet om).

Hvis der er friværdi i huset, skal hun vel også betale for din del af denne og ikke kun overtage lånet, da du jo så ellers forærer hende din friværdi.

Det blev noget langt, men det viser også, hvor rodet en skilsmisse kan være, når man ikke kan enes om det, så jeg ville helt sikkert få fat i en advokat.

Anmeld

20. februar 2015

Mor1986

Anonym skriver:

Skift bank. Din rådgiver skal overhovedet ikke oplyse din x om dine private ting. 

Og så få fat i en advokat. For det foregår meget underligt. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.