?Spinat?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.556 visninger
9 svar
0 synes godt om
29. august 2009

Sweet1978

Er det noget med at spinat ikke må genvarmes, ligesom retter med persille i??? Jeg lavde flødestuvat spinat igår (til 2 dage) havde ikke tænkt på det men så sagde min kæreste at han troede vi kunne blive syge af at spise det idag....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. august 2009

MetteT

Jo, det har jeg også hørt..

Anmeld

29. august 2009

Mira0911

Sweet1978 skriver:

Er det noget med at spinat ikke må genvarmes, ligesom retter med persille i??? Jeg lavde flødestuvat spinat igår (til 2 dage) havde ikke tænkt på det men så sagde min kæreste at han troede vi kunne blive syge af at spise det idag....

Fandt det her....

Grønkål og spinat
I nogle grønsager, særlig grønkål og spinat, findes nitrat fra dyrkningen, som bakterier kan omdanne til nitrit. Det kan fx ske i tilberedt spinat og grønkål, der afkøles for langsomt og ikke opbevares koldt nok. Nitrit er et giftstof som især er farligt for spædbørn. Nitrit fjernes ikke ved opvarmning. Rester af tilberedt spinat og grønkål må derfor ikke serveres for børn under 1 år.

Anmeld

29. august 2009

Mira0911

Jeg prøvede og google det, nogen steder på nettet står der at hvis det er tilberedt rigtigt, må det genvarmes og nogen steder står der, at det ikke kan genvarmes igen...

Ikke til at finde ud af...

Anmeld

29. august 2009

6800

jeg har gjort det flere gange uden der er sket noget....

Anmeld

29. august 2009

Diana...

Jeg har os hørt at man ikke må gøre det.

Anmeld

29. august 2009

Sweet1978

Tak alle sammen jeg holder mig til at man ikke må for jeg kan jo ikke vide om jeg har tilberedt det rigtigt, vil ikke risikere noget tak.

Anmeld

29. august 2009

Jordbærpigen

Sweet1978 skriver:

Spises eller afkøles en sådan ret ikke tilstrækkeligt ned indenfor 2-3 timer, vil der være risiko for, at overlevende bakteriesporer spirer og fremvokser til nye vegetative bakterier, der "worst case" kan danne sygdomsfremkaldende toxiner (giftstoffer). Disse toxiner er i reglen varmestabile, og vil derfor ikke denatureres (destrueres) ved genopvarmning, hvorfor der vil kunne udløses sygdom efter indtag af den genopvarmede ret.
Det skal pointeres, at alle disse problemer undgås ved almindelig god køkkenhygiejne, dvs. skylle/rense råvarerne godt og iøvrigt afkøle eventuelle rester relativt hurtigt, dvs. anbringes i køleskab indenfor et par timer.

Anmeld

29. august 2009

Sweet1978

Jane84 skriver:

Spises eller afkøles en sådan ret ikke tilstrækkeligt ned indenfor 2-3 timer, vil der være risiko for, at overlevende bakteriesporer spirer og fremvokser til nye vegetative bakterier, der "worst case" kan danne sygdomsfremkaldende toxiner (giftstoffer). Disse toxiner er i reglen varmestabile, og vil derfor ikke denatureres (destrueres) ved genopvarmning, hvorfor der vil kunne udløses sygdom efter indtag af den genopvarmede ret.
Det skal pointeres, at alle disse problemer undgås ved almindelig god køkkenhygiejne, dvs. skylle/rense råvarerne godt og iøvrigt afkøle eventuelle rester relativt hurtigt, dvs. anbringes i køleskab indenfor et par timer.

Det stod ude længe fordi min kæreste kom sent hjem og skulle have af det senere igår kom først på køl da han var færdig. Jeg tør ikke spise det

Anmeld

29. august 2009

Jordbærpigen

Sweet1978 skriver:

Det stod ude længe fordi min kæreste kom sent hjem og skulle have af det senere igår kom først på køl da han var færdig. Jeg tør ikke spise det

Nej så ville jeg smide det ud, hvis det var mig. Ville ik tage den chance..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.