Har brug for gode råd....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

781 visninger
7 svar
0 synes godt om
8. februar 2015

Anonym trådstarter

Sagen er den, at min datter på 2,5 år de sidste 4 uger har været ked, sur og indelukket hver dag efter hun har været i vuggestue.. Hun bliver ked af det hver dag når vi kommer hjem og hun selv skal tage jakken af, og hun sidder som regel bRe på gulvet i 20 minutter indtil hun overgiver sig og tager jakken af, men næsten altid med gråd og protest.. Efter hendes lur, græder hun ofte i en halv time, for derefter at være sur og trist.. Siger at jeg skal gå og hun vil ikke , jeg har forsøgt at tage hende med udenfor for om frisk luft hjalp, leget i højt tempo og i lavt, men alle tingene uden held Hun er stadig let til tårer og utilpas.. Nu har vi så haft ferie i 5 dage, og hun har været sig selv! Glad, tilpas, grinende, aktiv og generelt opført sig pænt (i forhold til alder og selvstændigshedsfasen osv).. Det hr været SÅ dejligt! 

Det jeg så tænker er, st mit barn nok ikke trives i vuggestuen? Jeg har forsøgt at nævnT, e at hun reagerede ret voldsomt hjemme, hvortil de svarede at de troede hun savnede sin bedste veninde, som startede i børnehave for 4 uger siden.. Til trods for de har vidst savnet, føles det ikke som om de har hjulpet hende.. Derudover snakker min datter meget, og af hvad hun fortæller, stiller pædagogerne store krav til hende i ,vuggestuen og det lyder til at det er nej nej nej til alting.. Spørgsmålet er så, om i ville tage jeres barn hjem indtil børnehave start d 1/4? For når hun ikke trives? Jeg har ingen muligheder for at lære mit barn færdigheder de dage hun har været i vuggestue, og det due jo heller ikke rigtig jeg har muligheden for at tage hende ud af vuggestue indtil bh start og vi går til forældre/barn gymnastik og ses ofte med hendes bedste veninde og hun har en jævnaldrende fætter og i vores fridage er vi ofte på biblio og i svømmehal og lignende, så hun ville stadig få kontakt til børn.. Hvad ville i gøre? Håber i kan hjælpe ........

undskyld hvis det står lidt rodet, men skriver fra mobil...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2015

Abracadabra

Det er en svær situation. Men hvis du synes, at kravene i vuggestuen er for høje, skal du være opmærksom på, at kravene i børnehaven er langt højere, OG der er langt færre voksne. Så overgangen fra at gå derhjemme med mor og til børnehaven kan blive meget brutal. 

Jeg ville holde hende i vuggestuen, men overveje en ugentlig fridag. Og snak med personalet i vuggestuen! De kender jo hendes hverdag dernede. 

Anmeld

8. februar 2015

helle85

Anonym skriver:

Sagen er den, at min datter på 2,5 år de sidste 4 uger har været ked, sur og indelukket hver dag efter hun har været i vuggestue.. Hun bliver ked af det hver dag når vi kommer hjem og hun selv skal tage jakken af, og hun sidder som regel bRe på gulvet i 20 minutter indtil hun overgiver sig og tager jakken af, men næsten altid med gråd og protest.. Efter hendes lur, græder hun ofte i en halv time, for derefter at være sur og trist.. Siger at jeg skal gå og hun vil ikke , jeg har forsøgt at tage hende med udenfor for om frisk luft hjalp, leget i højt tempo og i lavt, men alle tingene uden held Hun er stadig let til tårer og utilpas.. Nu har vi så haft ferie i 5 dage, og hun har været sig selv! Glad, tilpas, grinende, aktiv og generelt opført sig pænt (i forhold til alder og selvstændigshedsfasen osv).. Det hr været SÅ dejligt! 

Det jeg så tænker er, st mit barn nok ikke trives i vuggestuen? Jeg har forsøgt at nævnT, e at hun reagerede ret voldsomt hjemme, hvortil de svarede at de troede hun savnede sin bedste veninde, som startede i børnehave for 4 uger siden.. Til trods for de har vidst savnet, føles det ikke som om de har hjulpet hende.. Derudover snakker min datter meget, og af hvad hun fortæller, stiller pædagogerne store krav til hende i ,vuggestuen og det lyder til at det er nej nej nej til alting.. Spørgsmålet er så, om i ville tage jeres barn hjem indtil børnehave start d 1/4? For når hun ikke trives? Jeg har ingen muligheder for at lære mit barn færdigheder de dage hun har været i vuggestue, og det due jo heller ikke rigtig jeg har muligheden for at tage hende ud af vuggestue indtil bh start og vi går til forældre/barn gymnastik og ses ofte med hendes bedste veninde og hun har en jævnaldrende fætter og i vores fridage er vi ofte på biblio og i svømmehal og lignende, så hun ville stadig få kontakt til børn.. Hvad ville i gøre? Håber i kan hjælpe ........

Er hun den eneste store pige tilbage? 

i kan høres om hun kan komme i børnehave nu nå der kun er et par mdr til.

hvad er det for nogen krav de stiller til hende?

Stille spørgsmålene for lige som at få indblik i nogen af de ting der kunne Være galt. For Ja det er et stort problem at hun gå og er ked af det hele tiden 

Anmeld

8. februar 2015

Mor1986

Hvis du oplever et glad barn når i har fri, men et fuldstændig modsat barn når det er i vuggestue, så er min første tanke at hun ikke trives. Det kan skyldes det at hun måske er det store barn? Og så sker der jo heller ikke så meget for hende som der gør for de små.

vores datter er 2 år og 8 mdr. Og hun starter i børnehave 1/4. Hun elsker sin dagpleje, men siden efter jul er hun ked af at afleveres. Det går dog over igen hurtig. Og hun siger dagligt hun vil i legestuen. Min datter er den ældste hos hendes dagpleje, og jeg tror der sker for lidt for hende nu, og det er så hendes måde at give udtryk for det.

når du har muligheden for at have hende hjemme så synes jeg du skal gøre det. Det lyder til du sagens kan finde på noget ar lave med din datter så der sker noget omkring hende.

følg din mave fornemmelse. Den er altid rigtig når det kommer til ens barn

Anmeld

8. februar 2015

TNBC

Anonym skriver:

Jeg ville snakke med dem, der er under 2måneder til hun skal i børnehave, måske kan hun starte lidt før, eller være med nogle dage på deres stue. Kunne forestille mig at hun måske er den eneste store, så er det svært for hende at blive stimuleret på samme måde som det var før, og hun måske keder sig, og hun savner sin veninde, hun forstår jo ikke hvorfor hun lige pludselig er et andet sted.

Omkring kravene, ja der er store krav til den sidste tid i vuggestuen, da de meget gerne må være så selvhjulpende som muligt, når de starter i børnehave.. 

Men tag en snak med dem, gi hende en fridag, men ville ikke tage hende ud så kort tid før start et nyt sted(er det vs/bh??) 

Anmeld

8. februar 2015

lineog4

Anonym skriver:

Nu skriver du efter hendes lur. Betyder det du henter hende før hendes lur hver dag?

hvordan er hendes dag dernede, hvor mange timer og hvornår? 

Hvad er det for nogen krav der stilles.

ja undskyld spørgsmål men kan ikke råde til hverken det ene eller andet når jeg ikke ved mere.

Anmeld

8. februar 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm

Det er heller ikke klart for mig om du henter hende allerede inden luren? - for så er hun måske sur over at skulle hjem så tidligt (det er måske kedeligt hjemme i forhold til i vuggestuen)?

Er hun ked af at skulle derhen om morgenen? Hvis ikke tænker jeg da at hun er glad for stedet, så du istedet måske skulle prøve at lade hende blive længere.

Min pige skal starte BH d.1/3 og har siden start december været ked af dagplejen som hun ellers tidligere elskede. Græd hver morgen og ville ikke derhen. Nogle dage indimellem var der pludselig ingen problemer, og så startede det igen. Vi forsøgte at finde ud af hvorfor, men hver gang vi spurgte havde hun en ny grund (fx at de andre børn ikke ville lege med hende, hvilket ikke passer). Vores konklusion var at man ikke rigtig kan regne med hvad der kommer ud af munden på dem...

Vi havde (også sammen med DP) et hav af teorier, men fandt aldrig en reel årsag - det nærmeste vi kom det var at hun var begyndt at kede sig og var klar til at der skulle ske noget nyt.

Idet jeg skulle starte barsel her d.1/2 tog jeg hende ud for den ene måned, så kan vi hygge os herhjemme. Der er som du skriver virkelig mange gratis aktiviteter rundt omkring, så vi skal nok få den måned til at gå. Og så må vi gerne starte lidt op i BH - altså jeg må selvfølgelig ikke efterlade hende deroppe, men må gerne være der sammen med hende fx en times tid et par gange om ugen. Så kan hun allerede der vænne sig til stedet og møde de andre børn.

Hvis du føler dig overbevist om at hun mistrives, kunne du måske høre din BH om de er åbne for noget lignende?

Anmeld

8. februar 2015

Anonym trådstarter

Tak for alle jeres svar.. I får lige et fælles tilbage her..

hun er afleveret hver dag fra 7-12, spiser morgenmad hjemmefra og får så formiddagsmad og frokost i vuggestuen.. Korrekt, jeg henter hende lige inden luren og selvfølgelig er hendes kamp omkring det med jakken nok fordi hun er træt.. Hun vil 9 ud af 10 gange gerne med hjem med det samme og råber: moaaar, når jeg kommer.. Hun er... Okay med at blive afleveret .. Hun har dage hvor hun blir ked, eller hvor hun ikke siger noget, men kravler op af mig og ikke vil ned.. Men for det meste går det okay.. Hun er en af de største.. Der er en dreng der er en måned ældre end hende, en pige der er 3,5 måned yngre end hende, og så 4 "babyer", hvoraf de 2 tæller dobbelt.. Pigen som er 3,5 måned yngre, er anderledes end min datter.. Jeg har fornemmelsen af de er fint venner, men at hun samtidig heller ikke er det perfekte match for min datter. Min datter snakker som en 4 årig, hvor hende den anden nok snakker alderssvarende, dvs at de måske ikke snakker så godt som mit barn gerne "vil"? Min datter kan huske alle børnesange efter kun 2 gange, og har altid været en smule bagud motorisk, så derfor er det for hende vigtigt med sprog, og leg med figurer.. Det har jeg en fornemmelse af at denne pige ikke leger så meget..

i spørger ind til deres krav til hende.. Hun siger selv at de må ikke pille bussemænd, de skal sidde pænt ved bordet, hun må ikke synge ved bordet, hun skal lukke munden ved bordet, de skal selv hænge flyverdragter op, selv tage alt tøj på, og nok også af, de må ikke sige prutte lyde med munden (det Kom sig af at babyerne startede), og der er helt sikkert mere jeg ikke kan huske i skrivende stund.. Jeg er udemærket klar over at kraveben helt sikkert er almindelige, og ikke urimelige, men min datter er igen en smule bagud motorisk og derfor snakker hun meget og sidder desværre en smule uroligt ved bordet, og det er klart hun skal lære det, men jeg synes også man skal have deres alder i mente og jeg tænker at hun nok ikke blir holdt så skarpt øje med under maden i bh fordi der netop er flere børn og færre pædagoger? Og vi arbejder virkelig på alle tingene herhjemme, men igen kan vi ikke lære hende noget når hun er så "modsat" når hun har været afsted.. jeg ved bla at den store dreng altid ser tegnefilm hjemme til maden, så jeg tænker om noget af uroen under maden stammer fra det hun ser fra de andre 4 babyer , og måske den store dreng? Ja undskyldninger er der nok af! Mit barn er høfligt, glad, fjollet og meget kærligt og tydeligt i selvstændigshedsfasen , og det er klart de også mærker det og måske det bare ender ud i at det er det der er grund til regler i vs og frustrationer hos barnet...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.