I december havde hun sidste dag i dagplejen.. Det gik stille og roligt, givet gave og hygget med dagplejeren... Uha, tårene væltede ud af mig, da vi sagde farvel... Det gik og min prinsesse var visiteret til en special børnehave fra 5. Januar 2015..
Første dag i børnehaven gik fantastisk.. Jeg var der en time sammen med hende, pludselig var hun væk fra den stue hun var på, så jeg smuttede en time og kom igen...
Da jeg kom igen, for at hente hende, sad hun og spiste frokost med de andre børn, hyggede sig rigtig..
Dag nr 2, havde spurgt hende om jeg skulle blive lidt.. Hun sagde nej.. Da vi kom i børnehaven og havde fået hende af overtøjet og hun havde plantet sig, hos en af pædagogerne, kigger hun på mig og peger på mig og siger "mor smut".. Jeg smuttede så i to timer.. Kom igen og hentede hende og det var gået godt denne dag også..
Efterfølgende har det gået super godt, de fortæller i børnehaven, at hun har ikke spurgt til mig eller været ked af det, på noget tidspunkt.. Middagsluren fungere osse rigtig godt.. Så hun har været så klar til, at komme ud i noget nyt...
I børnehaven har hun hele pakken.. Det er både talepædagog, fysioterapeut og ergoterapeut... Børnehaven laver en genoptræningsplan i stedet for sygehuset skal gøre det, os så vi ikke skal ligge og køre to steder hen...
Sprogligt: der har hun rykket sig meget, efter hun er kommet i børnehave... Mange to-ordssætninger indimellem kommer der enkelte tre-ordssætninger, det er begrænset.. Det er fedt at høre hvordan hun har rykket sig på den front..
Motorisk: Der er hun ikke helt med... Hun er hypermobil og lider af hypotoni, hendes gang er som sådan fin, hun går på siden af foden og ofte på hælen kun.. Hun har tendens til at falde ofte, da reflekserne i benene ikke reagere.. Det går ligeså stille fremad med de kære ben...
Så i det hele, stadig en meget glad og tilfreds pige, som ved lige hvordan hun skal charme sig ind på folk...
Lige kort til dem der ikke ved det, så er hun hjerneskadet, en skade som er kommet mens jeg ventede... Diagnosen er cerebral parese, det er den bagerste del af hjernebarken som er ramt, det påvirker motorikken og lidt sproget.. Hun er moderat udviklingshæmmet og psykomotorisk retarderet, trods det, så er hun dælme en utrolig dejlig pige som er glad hele tiden... Det er så fantastisk