Overvejer baby som studerende

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

861 visninger
1 svar
0 synes godt om
6. februar 2015

sdj

Hej allesammen. 

Jeg har her de sidste 4 måneder snakket med min kæreste om at få en lille en. 

Vi er begge unge i en alder af 20 og 23 år, men vi føler os bare klar til at få børn nu. Rent mentalt. 

Det eneste som stopper os er økonomien. Vi fungere rigtig fint, som studerende begge som. Jeg læser sygeplejerske og min kæreste læser automatiktekniker. 

Men selvom vi begge modtager udeboende SU, er vi stadigvæk en smule tilbageholdende. 

Jeg har prøvet at læse lidt rundt, ang. økonomiske muligheder der ligger når man får barn som studerende, men jeg synes det er meget indviklet. 

For jeg vil gerne kunne få et barn under mit studie, så jeg også har tiden med den lille, de første par år. Inden jeg starter på arbejde. 

Hvad har i gjort? Og er der nogle som kan forklare mig økonomien? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. februar 2015

migxher

Jeg er 20 og min kæreste er 24, vi venter vores første barn om ca 5 uger +/-, vi er begge studerende (:

Nu er jeg på barsel, og som studerende får man 12 ekstra klip. Jeg har valgt at bruge mine som enkeltklip og tage 12 måneders barsel. Man kan også vælge dobbeltklip og så få 2x klip i 6 måneder istedet. Der er lidt forskellige måder at gøre det på. Min kæreste får som far 6 ekstra klip, som han dog ikke bruger på barsel, så dem får han bare oven i hans almindelige su. MEN det ved jeg så ikke om din kæreste også vil få når det er en erhvervsuddannelse han tager?

Når man så er færdig med de ekstra klip kan man få forsørgertilllæg til sin su hvis man er enlig, eller som mig bor sammen med en der modtager du. Det tillæg kan du dog ikke få sammen med barselsklip!

Oven i det vil vi så få mere i boligstøtte. (: Og når tid kommer hel eller delvis friplads i daginstitution. 

Og ja så er der jo børnepenge fra staten hver 3. måned (: 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.