Vilgerneværegravid skriver:
Skriver da jeg står i et dilemma. Jeg er startet på mit tredje studie og er snart halvvejs. Jeg føler umiddelbart jeg er havnet på den rette hylde - jeg har fået rigtig gode karakterer og faget ligger til mig. Men jeg trives bare ikke rigtig med det. Jeg er glad for studiemiljøet og har gode venner, men hader at være under konstant pres- det kører mig virkelig ned psykisk! Jeg er altid nervøs og anspændt og føler aldrig jeg kan holde fri i mit hovedet. Under eksamensperioderne er jeg et nervevrag! Jeg har lyst til at fortsætte, fordi jeg skal have mig en uddannelse og er dygtig, men samtidig føler jeg mig slet ikke glad i min hverdag.. er der andre der har det sådan med deres studie?
Sådan havde jeg det også det første halve år på universitetet. Jeg tog det meget bogstaveligt når der stod at den bog skulle vi have læst til næste forelæsning (det kunne sagtens være 500-600 sider på akademisk højpandet engelsk). Jeg troede jeg skulle læse og skrive noter til 200-300 sider dagligt og var ked af det og frustreret over at jeg ikke kunne nå det hele og over at der var tekster jeg bare ikke forstod. Jeg var ved at køre mig selv helt ned da min kæreste skred ind. Jeg lærte det var ok ikke at læse ALT, at det handlede om at vælge det vigtigste ud, og havde jeg valgt forkert, ville jeg kunne samle op under oplæsning til eksamen. Jeg lærte også at det var vigtigt at holde fri. Lave skemaer hvor der står hvornår der skal bruges tid på studiet, og hvornår der skal holdes fri.
I starten er det virkelig svært at holde fri oven i hovedet, men jeg fandt ud af, at jeg faktisk blev mere effektiv efter at have holdt fri. Jeg havde aldrig klaret min uddannelse uden at lære at selektere i pensum og uden at lære at holde fri. Nogen gange er et 10-tal at foretrække frem for et 12-tal hvis man til gengæld har det godt
Et råd kan også være at tage færre fag og dermed forlænge din uddannelse lidt, hvis du har brug for mere frirum - det er okay, det er der mange der gør. Et andet råd kunne være at finde en studiegruppe, hvor i deler pensum ud imellem jer, så alle får noter til hver tekst, men kun behøver at læse og skrive noter til en tekst.
Anmeld