Sociale ydelser når man skal flytte

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

759 visninger
5 svar
3 synes godt om
1. februar 2015

sne190810

Hvornår skal man kontakte kommunen, når man flytter? 

Sagen er den jeg står og skal flytte sammen med min kæreste nemlig  YAY!
Det jeg er kommet frem til ændrer sig ift. de tillæg jeg får som enlig/mor er BUY, boligstøtte, og institutionsplads. (Er der mere?)

Hvornår melder man det, at man går fra single til at være samlevende med en? 

Eksempel: Jeg har 3 måneders opsigelse fra min lejlighed, og siger den op her fra 1/2 af. Men derfor bor jeg der jo stadig (som enlig med barn) og betaler de samme regninger osv. alene. 
Jeg regner først med at være såkaldt samlevende, altså at bo-bo sammen med med kæreste i hans lejlighed fra omkring slut april, grundet min opsigelsesperiode. 
Dog overvejer jeg allerede så småt at begynde at flytte ting som lidt tøj, legetøj osv. (småting, som ikke kræver hjælp eller flyttebil) her lige så stille - for ligesom at fange det lidt i opløbet. De store og vigtige ting, som jeg bliver nødt til at have i min lejlighed for at kunne bo der (skabe, senge, køkkenting osv) bliver selvfølgelig først flyttet med bil osv. når vi nærmer os april.

Jeg lidt bange for at komme i klemme og har virkelig ikke lyst til at skulle stå i dårligt lys, men omend lyder det mest logisk i mit hoved, først at melde det til kommunen fra den dag jeg flytter ind og betaler husleje det nye sted (altså d. 1/5) For indtil da har jeg jo de samme udgifter alene, som jeg altid har haft. Men har en ide om det forholder sig anderledes, efter der har været så meget fokus på socialt snyd, de sidste par år. 

Giver det mening? Og kan nogle komme med et råd eller to? Evt hvis i selv har prøvet at stå i lignende situation før .. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. februar 2015

Nystart

Har i planer om at flytte sammen så skal du melde dem fra fra den dag i begynder at planlægge at flytte sammen hvis det er rigtigt...

kunne hende den sure mokke fortælle mig da jeg i go tro ville melde mine fra i go tid....

Anmeld

1. februar 2015

sne190810

Nystart skriver:

Har i planer om at flytte sammen så skal du melde dem fra fra den dag i begynder at planlægge at flytte sammen hvis det er rigtigt...

kunne hende den sure mokke fortælle mig da jeg i go tro ville melde mine fra i go tid....

Okay. Øv, det var lidt det jeg frygtede.. 

Men altså, jeg har jo vidst at jeg ville flytte sammen med min kæreste når jeg var færdig med at læse, siden sommeren 2014. Så ifølge hende du har haft snakket med, skulle det allerede været sket dengang? Det er jo hul i hovedet. 

Selvom jeg i der store hele godt kan se hvorfor dog, men stadigvæk ... 

Jeg har allermest lyst til at ringe til kommunen og snakke med dem, men tør ikke lige netop pga dit eksempel. Fordi jeg orker ikke at få sådan en sur madamme i røret, som bare har siddet de sidste ti år på pinden og hadet sit job. 

Anmeld

1. februar 2015

Mom

Profilbillede for Mom

Okay. Øv, det var lidt det jeg frygtede.. 

Men altså, jeg har jo vidst at jeg ville flytte sammen med min kæreste når jeg var færdig med at læse, siden sommeren 2014. Så ifølge hende du har haft snakket med, skulle det allerede været sket dengang? Det er jo hul i hovedet. 

Selvom jeg i der store hele godt kan se hvorfor dog, men stadigvæk ... 

Jeg har allermest lyst til at ringe til kommunen og snakke med dem, men tør ikke lige netop pga dit eksempel. Fordi jeg orker ikke at få sådan en sur madamme i røret, som bare har siddet de sidste ti år på pinden og hadet sit job. 

Jeg kan godt se at det er surt, hvis du skulle miste dine tillæg inden du rent faktisk er flyttet sammen med din kæreste. 

Men at kalde en person der blot passer sit job indenfor gældene lovgivning en sur madamme er altså over stregen! Og HVIS hun endelig skulle være blevet en sur madamme (for at bruge dit nedladene ord), så er det måske fordi folk ikke "orker" at følge eller sætte sig ind i reglerne, men meget hellere bare vil inkassere og brokke sig imens!!

Anmeld

1. februar 2015

sne190810

Mom skriver:

Jeg kan godt se at det er surt, hvis du skulle miste dine tillæg inden du rent faktisk er flyttet sammen med din kæreste. 

Men at kalde en person der blot passer sit job indenfor gældene lovgivning en sur madamme er altså over stregen! Og HVIS hun endelig skulle være blevet en sur madamme (for at bruge dit nedladene ord), så er det måske fordi folk ikke "orker" at følge eller sætte sig ind i reglerne, men meget hellere bare vil inkassere og brokke sig imens!!

Jeg kan godt se, at det måske er lidt uhensigtmæssigt at kalde en fiktiv dame sådan noget. Og du må skam også undskylde hvis du har følt dig ramt. 

Men jeg er bare farvet af den kontakt jeg har haft til folk fra kommunen. For mange af dem var direkte ubehøvlede og snakkede faktisk ikke særligt pænt. Og så er jeg egentlig lidt ligeglad med om de har haft mange borgere igennem lige den dag, som har været sløsede til at sætte sig ind i reglerne eller "bare vil have penge". Alle fortjener vel at blive mødt med en god service. 

Jeg arbejder selv i det offentlige, og ved hvor krævende det kan være at være i kontakt med folk en hel dag. Men derfor kunne jeg aldrig finde på, at snakke, svare eller opfører mig på den måde, som jeg har oplevet (og deraf kommet på udtrykket en sur madamme) 

Anmeld

1. februar 2015

Mom

Profilbillede for Mom
sne190810 skriver:

Jeg kan godt se, at det måske er lidt uhensigtmæssigt at kalde en fiktiv dame sådan noget. Og du må skam også undskylde hvis du har følt dig ramt. 

Men jeg er bare farvet af den kontakt jeg har haft til folk fra kommunen. For mange af dem var direkte ubehøvlede og snakkede faktisk ikke særligt pænt. Og så er jeg egentlig lidt ligeglad med om de har haft mange borgere igennem lige den dag, som har været sløsede til at sætte sig ind i reglerne eller "bare vil have penge". Alle fortjener vel at blive mødt med en god service. 

Jeg arbejder selv i det offentlige, og ved hvor krævende det kan være at være i kontakt med folk en hel dag. Men derfor kunne jeg aldrig finde på, at snakke, svare eller opfører mig på den måde, som jeg har oplevet (og deraf kommet på udtrykket en sur madamme) 

Jeg følte mig ikke ramt, andet end således at jeg selv er offentlig ansat og møder en del borgere telefonisk henover en uge, som opfører sig urimeligt dårligt! Og jeg prøver at møde hver eneste borger med et frisk sind, og det lykkedes. Måske det så også bare skulle gå den anden vej, at vi ansatte bliver mødt af borgerene med et friskt sind.

ALLE mine kollegaer gør fantisk et stort stykke arbejde og en kæmpe indsats, hver dag, for at hjælpe de borgere vi har med at gøre. Men vi har altså en lovgivning vi skal rette os efter, uanst hvad vi måtte mene om det. Og det er ikke de offentlige ansatte som har lavet loven, men det er vores job at følge den, og det er der mange der ikke forstår eller ikke vil forstå.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.