Småtspisende 7 årig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.195 visninger
6 svar
1 synes godt om
25. januar 2015

hekran

Jeg har brug for et råd, fordi min 7-åriges madvaner fylder så utrolig meget i familien. Han er ældst af fire søskende.

Han er en høj dreng på 135 cm og han vejer 25 kilo. Han er ikke undervægtig som sådan, men han er kræsen og småtspisende. Det eneste han spiser uden forbehold er havregryn og risengrød.

Han rører f.eks. ikke rugbrød, æg, ost, leverpostej (eller andet kødpålæg). Hver dag får jeg fulde madpakker med hjem fra skole. 

Lægen er ikke bekymret, fordi vægten jo ikke er alarmerende, men jeg er bekymret. Jeg er også hans mor, så det falder mig naturligt. De sidste måneders tid har jeg bemærket, at han er bleg og har mørke rande under øjnene. Han er småsløj og har haft en del feber/snotdage. 

Han går til sport 2-3 gange om ugen, så kroppen skal have noget at forbrænde.

Hvad ville I gøre?

Snakke med lægen igen, snakke med en diætist, slå koldt vand i blodet?

I dag har han f.eks. spist en portion havregryn, et rundstykke, en kartoffel og en banan. That's it. Hans søskende spiser normalt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. januar 2015

(august)

finde ud af hvad han godt kan lide også give ham det.

Kender en dreng/ung fyr (20år) som levede af fiskefilet- og leverpostejsmadder og han er helt normalt spisende idag.

Anmeld

25. januar 2015

hekran

Det byder mig imod at give ham franskbrød med smør i madpakken. Hans udvælgelse skifter desuden dag for dag. Han er selv med til at lave sin madpakke om aftenen, men spiser den alligevel ikke.

Læreren er også opmærksom på problemet og er god til at minde ham om mad, men der sker stadig ingenting.

Anmeld

25. januar 2015

B&J

Ja jeg ved det lyder møg hårdt. men lad vær med at spørge ham om madpakken prøv at lave et flutes, pasta og lidt grønt i det han kan lig, eller hvad med hjemmelavet boller??

vores dreng gør tit det samme dog kan han godt lig rugbrød og når vi kan komme til det godt med smør.

han får Altid sødmælk...

vi sørger for at det der er fedt er godt...

men vores elsker også havregryn hvis der ikke er andet...

men ja vores er dog 5år og ind i mellem har jeg også lyst til at rime mig selv i håret. men det hjælper slet ikke

Anmeld

25. januar 2015

nanan78

Profilbillede for nanan78

Jo mere du fokuserer på maden, jo mere stressende bliver det for din søn. Jeg kan sagtens forstå dig, man vil gerne have, at de får en sund og varieret kost. Men du kan ikke tvinge den sunde mad i ham. Mit råd er, at fjerne fokus fra maden. Tilbyd ham det, i andre spiser, men accepter, hvis han ikke vil have det. Giv ham det med i skole, han godt kan lide. På et eller andet tidspunkt vil interessen for mere varieret mad komme. (Var selv sindssygt kræsen indtil ca 8-9 års alderen, kan godt huske det). 

Anmeld

26. januar 2015

hekran

Tak for råd.

I har helt ret. Det fylder så enormt meget og vi er også bevidste om, at det ikke skal fylde meget..... men det gør det altså bare!

Hvis det ikke fylder ved spisetid, så fylder i vores hoved og når han kommer hjem med fuld madkasse. Det fylder også for ham - det kan jeg se, når han afleverer sin madkasse... slukøret.

Vi holder ud og så må vi se, hvad der rykker.

Vi er begyndt at snakke om næring til kroppen og han ved godt, at mad er kroppens benzin. Han ved også godt, at kroppen ikke kører godt uden, men koblingen mellem at indtage maden og dets betydning for kroppen i praksis er der ikke helt endnu.

Anmeld

26. januar 2015

karisima

Min datter er 4 år og er også småtspisende. Men siden hun begyndte på alm mad har hun været vild med smoothies, måske kunne det være en mulighed??

Jeg laver dem på (sød)mælk og nogle gange lidt yoghurt og altid med en banan i. Derudover kommer der ALT muligt i: Rester af ris/pasta/kartofler/grøntsager fra aftensmad, broccoli, kogte gulerødder,  frosne bær osv. Bananen gør at den næsten uanset hvad der ellers kommer i smager sødt og så glider det ned :-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.