SU til myndig gift og gravid 17-årig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.120 visninger
12 svar
0 synes godt om
24. januar 2015

elena1

Jeg er 17 og gift - dermed er jeg myndig. Min mor har ikke forsørgerpligt og modtager ikke nogle børnepenge længere. 

Jeg er nu gravid i næsten uge 24. Min termin er d.19 maj, og jeg fylder 18 måneden før, ifølge min alder hvis alt var "normalt" ville jeg først have ret til SU fra d. 1 juli. Jeg går pt. på HG, og skal så holde barsel når det er ved at være tid. Så har ikke ret til uddannelseshjælp/kontanthjælp.

Men jeg tænkte kan det passe jeg først kan få SU. fra 1. juli? Min baby kommer allerede i Maj, jeg er myndig, under uddannelse, min mand bor i udlandet uden mulighed for at forsørge mig.

Kan man godt søge og modtage SU under 18, hvis man er blevet myndiggjort i sammenhæng med ægteskab og er over halvvejs gravid?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. januar 2015

Stumpen

elena1 skriver:

Jeg er 17 og gift - dermed er jeg myndig. Min mor har ikke forsørgerpligt og modtager ikke nogle børnepenge længere. 

Jeg er nu gravid i næsten uge 24. Min termin er d.19 maj, og jeg fylder 18 måneden før, ifølge min alder hvis alt var "normalt" ville jeg først have ret til SU fra d. 1 juli. Jeg går pt. på HG, og skal så holde barsel når det er ved at være tid. Så har ikke ret til uddannelseshjælp/kontanthjælp.

Men jeg tænkte kan det passe jeg først kan få SU. fra 1. juli? Min baby kommer allerede i Maj, jeg er myndig, under uddannelse, min mand bor i udlandet uden mulighed for at forsørge mig.

Kan man godt søge og modtage SU under 18, hvis man er blevet myndiggjort i sammenhæng med ægteskab og er over halvvejs gravid?

Får du ikke SU nu når du er igang med hg?

Anmeld

24. januar 2015

elena1

Stumpen skriver:

Får du ikke SU nu når du er igang med hg?

Nej, for har været meget usikker omkring reglerne og folk jeg har spurgt har også været meget usikre omkring det. Men burde jeg kunne ansøge allerede nu?

Anmeld

24. januar 2015

Stumpen

elena1 skriver:

Nej, for har været meget usikker omkring reglerne og folk jeg har spurgt har også været meget usikre omkring det. Men burde jeg kunne ansøge allerede nu?

Det vil jeg da tro når du går på en SU berettiget uddannelse, men det er 5 år siden jeg sidst var i SU systemet og meget har ændret sig - men du må da have en studievejleder på skolen som kan hjælpe og råde dig..

Anmeld

24. januar 2015

lineog4

men hvordan klarer du dig økonomisk nu?

Hvis jeg husker SU regler, så er din SU stadig også selvom du er over 18 (mener det er til man er 19) afhængig af dine forældres indkomst og hvor mange kilometer du bor væk fra dem.

Anmeld

24. januar 2015

SandraXOXO

Hvis du bor selv kan du godt få su selv om du er under 18. Men du kan ikke få su lån før du fylder 18.

Anmeld

24. januar 2015

Kay

skynd dig at søge su med det samme fra nu af er nemlig ret sikker på du ikke får det med tilbagevirkende kræft... hvis du ringer der ind kan du også snakke med dem om su under barslen osv. 

Anmeld

24. januar 2015

xStinepigen

elena1 skriver:

Snak med skolens vejledere. De kan hjælpe dig med set hele

Anmeld

24. januar 2015

xStinepigen

lineog4 skriver:

men hvordan klarer du dig økonomisk nu?

Hvis jeg husker SU regler, så er din SU stadig også selvom du er over 18 (mener det er til man er 19) afhængig af dine forældres indkomst og hvor mange kilometer du bor væk fra dem.

Til man fylder tyve er man afhængige af forældrenes indkomst igennem se sidste tre år. De siger at hvis forældrene bor tyve kilometer væk fra skolen af får la udeboende, men de ser stadig tilbage på deres indkomst 

Anmeld

24. januar 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

jeg synes du skal ringe til su styrelsen og hører dem nu hvor du er myndig, så kunne det være at der ikke er samme regler ift. hvor langt væk dine forældre må bo osv.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.