Hjælp ang prøvetid ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

750 visninger
4 svar
4 synes godt om
15. januar 2015

Babyklokke

Hej alle sammen 

Jeg står i den kedelige/glædelige situation at jeg er gravid i uge 22 og uden job. Jeg søger på livet løs! Har termin 25 maj.

Men, har jeg forstået det rigtigt at jeg senest den 25 februar skal oplyse om min graviditet hvis jeg får et job? Hvis jeg altså ikke vælger at sige det til en jobsamtale? Jeg ville sagtens kunne skjule det, men jeg er ikke helt sikker på mine egne tanker om hvad jeg syntes jeg burde gøre, sige det eller ej! 

En anden ting er, er det alle jobs som har sådan en prøveperiode? Mit seneste job havde jeg tre måneders prøveperiode. Også bliver jeg jo nød til at fortælle om graviditeten inden den periode er udløbet, også fyrer de mig vel bare bagefter? 

Jeg vil vildt gerne have et job, men har det en smule dårligt med min situation og at jeg måske skal holde det hemmeligt :-( 

kan i hjælpe mig?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. januar 2015

lillespir26

Babyklokke skriver:

Hej alle sammen 

Jeg står i den kedelige/glædelige situation at jeg er gravid i uge 22 og uden job. Jeg søger på livet løs! Har termin 25 maj.

Men, har jeg forstået det rigtigt at jeg senest den 25 februar skal oplyse om min graviditet hvis jeg får et job? Hvis jeg altså ikke vælger at sige det til en jobsamtale? Jeg ville sagtens kunne skjule det, men jeg er ikke helt sikker på mine egne tanker om hvad jeg syntes jeg burde gøre, sige det eller ej! 

En anden ting er, er det alle jobs som har sådan en prøveperiode? Mit seneste job havde jeg tre måneders prøveperiode. Også bliver jeg jo nød til at fortælle om graviditeten inden den periode er udløbet, også fyrer de mig vel bare bagefter? 

Jeg vil vildt gerne have et job, men har det en smule dårligt med min situation og at jeg måske skal holde det hemmeligt :-( 

kan i hjælpe mig?

Du må aldrig blive fyret på baggrund af at du er gravid så kan du køre sag gennem fagforening 

Anmeld

15. januar 2015

Carina:-)

lillespir24 skriver:

Du må aldrig blive fyret på baggrund af at du er gravid så kan du køre sag gennem fagforening 

Man skal fortælle om graviditet til en jobsamtale hvis der er mindre end 13 uger til termin .

Ellers har arbejdsgiveren alt ret til at sige farvel og tak-

Desuden så er prøvetiden jo også indover og der kan man fyre uden at angive en grund .

Anmeld

15. januar 2015

Carina:-)

Babyklokke skriver:

Hej alle sammen 

kan i hjælpe mig?

Jeg vil anbefale dig at fortælle det til en jobsamtale - ja du bliver højst sandsynligt ikke ansat -men du bliver nok fyret anyway når du skal oplyse om graviditeten som du skal gøre senest 13 uger før termin. 

Og ja inden for prøveperioden må en arbejdsgiver fyre dig uden at angive nogen grund. 

Anmeld

15. januar 2015

EAF

Hej alle sammen 

kan i hjælpe mig?

MEN.... i prøveperioden kan og gør mange ledere det at de finder et eller andet at hænge dig op på for at kunne fyre dig og fordi det er i prøveperioden så bliver de sjældent hængt op på det - uanset om fagforeningen er indenover. JEG personligt har været der for et par år siden og for nyligt min pligtopfyldende fantastiske veninde som bare kan sine ting - hendes fyring under prøveperioden blev - altså begrundelsen - at hun ikke var en blå blok - og det var det lederen ville have - efter to uger hvor hun havde fået to børn til at åbne sig for første gang overfor NOGEN i SFO'en og tale dansk til hende  hun var ansat i SFO. Jeg beundrer hende dybt som pædagog og veninde for hun kan sgu sit kram, hun er rummelig, altfavnende, intelligent, 12-10 taller, venlig og kan bare sit kram. Så at den leder kom med en så nedværdigende begrundelse for hendes fyring at hun ikke var en blå blok, men var en anden farve blok er hovedrystende! 

Så vær ærlig, bare vær ærlig. Lad være at lyv, det kommer man ingen steder med. Sig det som det er så de har et valg. Alt andet er ikke fair. 

Og tillykke 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.