Hvordan lærer vi hende "R"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.771 visninger
7 svar
2 synes godt om
14. januar 2015

Anonym trådstarter

Min datter er 3,3 og kan ikke sige R lyden... Hun ved hvad alting hedder osv og ord der starter med R siger hun med en anden lyd...

jeg kan høre hun blive frustreret når nogle ikke forstår hende, så ville gerne hjælpe hende til den rullende lyd...

nogle ideer? Lige nu gentager vi hende korrekt og lægger generelt tryk på R'erne for at de bliver mere tydelige...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. januar 2015

Studerendemor

Anonym skriver:

Min datter er 3,3 og kan ikke sige R lyden... Hun ved hvad alting hedder osv og ord der starter med R siger hun med en anden lyd...

jeg kan høre hun blive frustreret når nogle ikke forstår hende, så ville gerne hjælpe hende til den rullende lyd...

nogle ideer? Lige nu gentager vi hende korrekt og lægger generelt tryk på R'erne for at de bliver mere tydelige...

Leg med rim og remser, tekster og sange med r. 

Find dem på nettet, print dem ud og sæt i en mappe. 

Find selv på sjove digte med r. Fx regnen risler og rasler på ruden i rasmus' værelse. Du/I viser vej, indtil barnet er med på legen...

Led efter ting med r i naturen. 

Find Hr. Skægs alfabetsange og download. 

Anmeld

14. januar 2015

serinasmor

Anonym skriver:

Min datter har haft samme talefejl og er generelt lidt sprogligt bagud ... Talepædagog opfordrer til lege med lydene som er problemet .. opfind fx karakteren ræven Rita og fortæl en historie eller små sætninger .. fx ræven Rita rider en tur i Ringsted

Anmeld

14. januar 2015

Valle81

Det kunne min mands søn heller ikke. Han gik til talepædagog i børnehaven.

Der fik han - et måske ikke ret pædagogisk råd - men rådet om at skulle sige ord, der begynder med r, mens havde en slikke pind i munden. Han skulle holde ved den, så den var presset ned mod tungen.

Det hjalp.

Vi skulle faktisk ikke træne ret meget før det gav pote

Anmeld

14. januar 2015

Anonym trådstarter

Det var smart... For det virker ikke som om hun ved hvad hun skal stille op med tungen...

tusind tak, det var lige sådan et råd jeg manglede 

Anmeld

14. januar 2015

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

Min datter har haft samme talefejl og er generelt lidt sprogligt bagud ... Talepædagog opfordrer til lege med lydene som er problemet .. opfind fx karakteren ræven Rita og fortæl en historie eller små sætninger .. fx ræven Rita rider en tur i Ringsted

God ide med ræven rita, så ved jeg hvad godnat historien skal handle om

Anmeld

14. januar 2015

Anonym trådstarter

Mor i Aarhus skriver:

Leg med rim og remser, tekster og sange med r. 

Find dem på nettet, print dem ud og sæt i en mappe. 

Find selv på sjove digte med r. Fx regnen risler og rasler på ruden i rasmus' værelse. Du/I viser vej, indtil barnet er med på legen...

Led efter ting med r i naturen. 

Find Hr. Skægs alfabetsange og download. 

God ide, vil helt sikkert prøve det af 

Anmeld

14. januar 2015

serinasmor

Valle81 skriver:

Det kunne min mands søn heller ikke. Han gik til talepædagog i børnehaven.

Der fik han - et måske ikke ret pædagogisk råd - men rådet om at skulle sige ord, der begynder med r, mens havde en slikke pind i munden. Han skulle holde ved den, så den var presset ned mod tungen.

Det hjalp.

Vi skulle faktisk ikke træne ret meget før det gav pote

TAK ! ... 

Vi kæmper stadig med K og g (også bagvedliggende lyde)... Vil da klart prøve slikkepindstrikket af 

Det kan aldrig skade med flere forskellige tilgange... 

Til ts : talepædagogen foreslog også den klassiske huske leg med en masse ting under et viskestykke - der starter med problemlyden ... Se på tingene snak om hvad hver enkelt hedder - læg viskestykke over og se hvor mange i kan huske ..  Kan være Ring rumpe rosiner ræv rod rød rose radiator radise - gerne både fysiske ting og billeder 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.