Fede voksne fik babymad for tidligt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

907 visninger
9 svar
32 synes godt om
6. januar 2015

modesty

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2015

serinasmor

Interessant læsning ..

Jeg tvivler dog -som artiklen - på at det er eneste afgørende faktor ... 

Og hvem ved - måske finder andre forskere om 6 mdr ud ad det modsatte ved at se anderledes på data ... Og have andre data at blande ind i forskningen ... Det er set før især med forskning i ernæring ...

Jeg tror på at hvis baby viser tydeligt tegn på at være klar så er det moderen / forældrene der i de fleste tilfælde er bedst til at vide om barnet er klar

Anmeld

7. januar 2015

Sprit25

Men hvis du giver flaske og introducerer mad sent viser forskning at barnet kan få leukæmi jeg må indrømme jeg er ved at være træt af alt den her skræmmekampagne!

Anmeld

7. januar 2015

FruStolpe

Jeg vil nu mene at fede voksne primært skyldes mangel på LM-LR syndromet  -og ikke fordi de har fået babymad for tidligt... 

(luk munden-let røven) 

Anmeld

7. januar 2015

modesty

serinasmor skriver:

Interessant læsning ..

Jeg tvivler dog -som artiklen - på at det er eneste afgørende faktor ... 

Og hvem ved - måske finder andre forskere om 6 mdr ud ad det modsatte ved at se anderledes på data ... Og have andre data at blande ind i forskningen ... Det er set før især med forskning i ernæring ...

Jeg tror på at hvis baby viser tydeligt tegn på at være klar så er det moderen / forældrene der i de fleste tilfælde er bedst til at vide om barnet er klar

Det er helt sikkert ikke den eneste afgørende faktor. Det er f.eks oftere børn fra lavtuddannede og lavtlønnede familier der får MME og vælling, og der er sandsynligvis en sammenhæng mellem dét og at starte tidligt på fast føde. Og man ved at lavtudannede og lavtlønnede familier generelt spiser dårligere. Så det er et mønster der bliver fulgt op i årene, det er klart at tidlig babymad i sig selv ikke kan føre til fedme hvis man ellers lever godt og sundt.

Men 20% større risiko er ikke en lille faktor. Og - som proefssoren i artiklen også nævner -»Jeg synes, det er en brik i et puslespil, der trækker over imod, at det er en god idé at vente med fast føde til omkring 6-månedsalderen,«  

Jeg er helt uenig i at forældrene er de bedste til at vide hvornår barnet er klar. Forældre begår (mange) fejl i forhold til deres børn, ligesom vi mennesker generelt begår mange fejl. Og jeg synes at man herinde på siden igen og igen læser om mødre som giver MME og fast føde tidligt fordi barnet f.eks begynder at vågne tit, hvilket i mange tilfælde intet har med sult at gøre. 

Det bedste er at handle på et oplyst grundlag, og det er desværre ikke alle forældre der er oplyste. Og nej - jeg siger ikke at forældre der giver deres børn tidlig fast føde er dårlige forældre - slet ikke. Men artiklen kan måske være en hjælp til dem der endnu ikke er nået så langt, om at tænke sig om en ekstra gang - og til de forældre hvis børn startede tidligt, om at være opmærksomme på at give dem en god og sund kost videre i livet.

Anmeld

7. januar 2015

Muffinmus

min datter fik tvunget mad i sig pga undervægt fra ca 3 mdr af, og hun bliver nok aldrig fed... hun er nu snart 6 år, måler 115 cm og vejer knap 16 kg.

Har også godt læst at børn der er tykke når de når 1 år, bliver overvægtige som voksne....men, lad og nu lige slå koldt vand i blodet. Det handler jo om børnenes opvækst også, at forældre giver børnene lyst brød og hvis pasta, saftevand og juice og generelt forkert kost.

Kender flere forældre der siger de ikke kan forstå deres børn er blevet tykke (mens de selv er jævnt overvægtige), fordi børnene får jo grøntsager og sund kost...Kigger man så på det de serverer, snakker vi toastbrød med tre stjernet salami, smør, kakao til morgenmad, frokosten består af købe pølsehorn eller pizzarester, måske en lækker hvid bolle og måske en pære og hvis rugbrødet kommer frem, så skal der være nok, 6-7 halve minimun til lille Kaj på 7 år.. Aftensmaden dækker over et ton kartofler med flødesovs og frikadeller af fed fars, MEN med løg i, så der er grøntsager til maden juice og saftevand til alle måltider og sodavand 3-4 gange om ugen. Der ud over masser af lækre snacks som chips, chokolade kiks, en marsbar eller andet godt. HVER dag. altså, jeg har SÅ svært ved ikke at sige noget, enkelte gange har jeg prøvet at give forslag til lidt sundere tilbehør og retter, men vaner er svære at bryde jo. Selvfølgelig skal der hygge lidt med snolderi, og det er der intet i vejen for, hvis al andet kost er fornuftig

Det omhandler mange ting foruden den vægt man har som 1 årig

og om hvornår man får sin mad første gang....som i øvrigt påvirker tarmsystem mere end vægten efter min mening.

Anmeld

7. januar 2015

Ciss

Jeg tror, det er meget mere kompliseret.

Vi er tre søsken.

Pga ammeproblemer startede begge mine søsken tidlig med mad. Der var ikke så god mme den gang som i dag.

Jeg kom til som efternøler, og da fungerede amningen bedre og jeg er dermed startet senere med mad end de to andre. Ingen af dem har haft vægtproblemer. Jeg har slidt med det stort set hele livet - og vi er alle sammen vokset op med et sundt og varieret kosthold med meget lidt sukker osv. Der var mine forældre strenge!

Jeg blev mobbet hele skolegangen og har slidt en del psykisk senere også og for mig hænger vægtproblemerne helt sikkert sammen med dette.

Der kan jo være tendenser men der vil altid være mange faktorer som spiller ind.

Anmeld

7. januar 2015

Pikku Myy

Ciss skriver:

Jeg tror, det er meget mere kompliseret.

Vi er tre søsken.

Pga ammeproblemer startede begge mine søsken tidlig med mad. Der var ikke så god mme den gang som i dag.

Jeg kom til som efternøler, og da fungerede amningen bedre og jeg er dermed startet senere med mad end de to andre. Ingen af dem har haft vægtproblemer. Jeg har slidt med det stort set hele livet - og vi er alle sammen vokset op med et sundt og varieret kosthold med meget lidt sukker osv. Der var mine forældre strenge!

Jeg blev mobbet hele skolegangen og har slidt en del psykisk senere også og for mig hænger vægtproblemerne helt sikkert sammen med dette.

Der kan jo være tendenser men der vil altid være mange faktorer som spiller ind.

Den faktor du beskriver som hovedårsag til dine vægtproblemer, må man gå ud fra er statistisk ligeligt fordelt på tværs af de to grupper forsøget er delt op i. Vi går ud fra at der ikke er nogen sammenhæng mellem hvornår skemad påbegyndes og mobning. Derfor influerer mobningsfaktoren, som jeg forstår det, ikke på resultatet.

Anmeld

7. januar 2015

Ciss

Pikku Myy skriver:

Den faktor du beskriver som hovedårsag til dine vægtproblemer, må man gå ud fra er statistisk ligeligt fordelt på tværs af de to grupper forsøget er delt op i. Vi går ud fra at der ikke er nogen sammenhæng mellem hvornår skemad påbegyndes og mobning. Derfor influerer mobningsfaktoren, som jeg forstår det, ikke på resultatet.

Det var nu bare ment som et eksempel.

Der er så mange ting, som spiller ind på alt dette med mad og vægt og fordøjelse. Stress og spykiske faktorer er noget af det, forholdet mellem kalorier og fysisk aktivitet en anden, traditioner og madkultur en tredje. Og så er der alle disse ernæringsfaktorer, som vi i praksis ikke har oversigt over. Noget af det enkleste er jo dette med, at man ved, at man optager jern bedre, hvis man samtidig får noget c-vitaminholdigt, men der er jo masser af sammenhænge, som også vil spille ind i forhold til vægt, som vi slet ikke har oversigt over endnu.

I mine øjne bliver statistik som dette interessant men ikke noget mer, fordi det er for enkelt.

- Men jeg er da sørens så glad for, at der bliver forsket i dette!

Anmeld

7. januar 2015

modesty

Jeg tror at noget af det teorien går på, er at ens stofskifte og kroppens måde at fordøje maden på, bliver påvirket alt efter hvor tidligt man begynder på den faste føde. Hvilket jo giver fin mening.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.