Hvad gør jeg/vi?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

540 visninger
4 svar
0 synes godt om
6. januar 2015

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2

Vi har for tiden meget svært ved at putte vores datter. Helt til at starte med har vi været inde ved hende indtil hun sov. Nogle gange har vi holdt hende i hånden imens hun skulle sove. 

Hun er 3 år og det skal måske lige siges at hun har fået en ny seng i midten af december.

Så syntes vi at det var/er på tide at hun skal lære at falde i søvn selv. Specielt også fordi jeg er gravid og har termin om 3 uger. 

Til at starte med holdt vi op med at stå lige ved siden af hende og holde hende i hånden. Vi stod henne ved hendes skab og døren ud. Vi stod stadig inde på hendes værelse indtil hun sov. 

Så gjorde vi det at vi stod i et lille stykke tid henne ved skabet og gik så ud. Gik ind igen når hun kaldte og gik så ud igen indtil hun sov.

Det næste var at vi stod bag døren til hendes værelse så når hun kaldte svarede vi hende så hun kunne høre at vi stadig var i nærheden af hende. Allerede der var hun ikke glad for at vi gjorde det.

Så sagde vi til hende at vi satte os ved køkkenbordet. Hun har værelse ved siden af køkkenet. Dette var hun heller ikke så begejstret for. 

Det sidste vi er igang med er at gå ind i stuen. Altså sige godnat og sov godt til hende og forklare hende at vi sidder inde i stuen. Men det går ikke godt. Græder bare vi siger godnat og vil gerne at vi bliver hos hende. Vi kan blive ved i rigtig lang tid for hun vil ikke overgive sig og ligge sig til at sove idet hun begynder at græde. Og vi lader hende selvfølgelig ikke græde sig selv i søvn. 

Hun kommer så i løbet af natten ind til os og sover. 

Er der mon nogen der kan se ud fra hvad jeg har skrevet hvad vi gør forkert?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. januar 2015

Flomse

Sover hun stadig middagslur?

Vi havde samme problem indtil vored datter kom i bbørnehave og skippede middsgsluren, nu tager det 10 min at putte, hvor det før kunne tage mellem 2-3 timer hver aften

Anmeld

6. januar 2015

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2
Abrazos skriver:

Sover hun stadig middagslur?

Vi havde samme problem indtil vored datter kom i bbørnehave og skippede middsgsluren, nu tager det 10 min at putte, hvor det før kunne tage mellem 2-3 timer hver aften

Nej. Ingen middagslur. Hun har ikke sovet middagslur i lang tid. 

Anmeld

6. januar 2015

mor88

Vi har for tiden meget svært ved at putte vores datter. Helt til at starte med har vi været inde ved hende indtil hun sov. Nogle gange har vi holdt hende i hånden imens hun skulle sove. 

Hun er 3 år og det skal måske lige siges at hun har fået en ny seng i midten af december.

Så syntes vi at det var/er på tide at hun skal lære at falde i søvn selv. Specielt også fordi jeg er gravid og har termin om 3 uger. 

Til at starte med holdt vi op med at stå lige ved siden af hende og holde hende i hånden. Vi stod henne ved hendes skab og døren ud. Vi stod stadig inde på hendes værelse indtil hun sov. 

Så gjorde vi det at vi stod i et lille stykke tid henne ved skabet og gik så ud. Gik ind igen når hun kaldte og gik så ud igen indtil hun sov.

Det næste var at vi stod bag døren til hendes værelse så når hun kaldte svarede vi hende så hun kunne høre at vi stadig var i nærheden af hende. Allerede der var hun ikke glad for at vi gjorde det.

Så sagde vi til hende at vi satte os ved køkkenbordet. Hun har værelse ved siden af køkkenet. Dette var hun heller ikke så begejstret for. 

Det sidste vi er igang med er at gå ind i stuen. Altså sige godnat og sov godt til hende og forklare hende at vi sidder inde i stuen. Men det går ikke godt. Græder bare vi siger godnat og vil gerne at vi bliver hos hende. Vi kan blive ved i rigtig lang tid for hun vil ikke overgive sig og ligge sig til at sove idet hun begynder at græde. Og vi lader hende selvfølgelig ikke græde sig selv i søvn. 

Det er sværere at vænne en 3 årig til at falde i søvn alene end en, der er mindre. Hun har alle dage været vant til at i er der når hun falder i søvn, og nu føler hun sig utryg for hun gerne vil have, at det bliver ved med at være sådan, som det plejede at være, for hun synes nok at det var meget hyggeligere. Derfor må i nok forklare hende situationen mange gange og træde meget varsomt. Hvis hun føler sig meget utryg ved at i er inde i stuen, kan det give et kæmpe tilbageslag, da hun slet ikke har kapacitet til at forstå hvorfor det skal være sådan nu, og derfor føler at i "svigter hende". Derfor synes jeg at i i stedet skal gå tilbage til at stå ved skabet, hvor det gik ok med putningen, og derudover gøre meget ud af at forklare hende hvor stolte i er af, at hun putter selv og forklar hende hvorfor det er sådan nu. Altså ikke på en indviklet måde, men blot at hun er en stor pige nu, og at store piger er rigtig dygtige hvis de putter selv. Giv hende noget at beskæftige sig med i sengen. En bog el.lign., og giv det så al den tid det tager, hvor i til sidst vil kunne sidde inde i stuen imens hun putter alene

Anmeld

6. januar 2015

modesty

Omsorgsgiver skriver:

Hvor hurtigt falder hun i søvn hvis I sidder ved hende og holder i hånd?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.