Hvor mange kvinder dør ved fødsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20.541 visninger
8 svar
0 synes godt om
5. januar 2015

Mrsopsand

Ja, et trist emne, men jeg så en film hvor moderen døde ved fødslen og det efterlod mig med en træls følelse så derfor ville jeg finde nogle  statistikker over dette for at berolige mig selv lidt. 

Jeg kan ikke søge mig frem til noget. Er det noget jordemoderen ved noget om? Eller kender i til en oversigt over hvor mange kvinder der dør i barselssengen?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. januar 2015

Chevro

Mrsopsand skriver:

Ja, et trist emne, men jeg så en film hvor moderen døde ved fødslen og det efterlod mig med en træls følelse så derfor ville jeg finde nogle  statistikker over dette for at berolige mig selv lidt. 

Jeg kan ikke søge mig frem til noget. Er det noget jordemoderen ved noget om? Eller kender i til en oversigt over hvor mange kvinder der dør i barselssengen?

I dagens danmark er det heldigvis ikke mange, men selvfølgelig kan der opstå problemer.

Dog fik jeg til samtale med fødselslægen for et par mdr siden, afvide at der stadigvæk er 5 gange så stor risiko ved at få et kejsersnit, som ved at føde almindeligt

Dog kan jeg ikke andet end kejsersnit, men jeg skal jo have bebs ud  Jeg tror ikke man skal tænke så meget over sådan noget, for man kan jo i virkeligheden ikke gøre noget ved det alligevel 

Anmeld

5. januar 2015

M (:

Der dør ca. 5 kvinder pr 100.000 fødsler i Danmark. Der fødes ca. 58.000 børn årligt. Så der dør gennemsnitligt næsten 3 kvinder om året i barselsseng i Danmark. 

Til sammenligning dør der knap 3 spædbørn pr 1000 fødsler - dvs. knap 174 børn årligt. 

Anmeld

5. januar 2015

Mrsopsand

Tak for jeres svar. Jeg ved man ikke bør tænke for meget over det, men jeg har en ængstelig personligheds forstyrrelse så det ligger til mig at bekymre mig om alt. Jeg har erfaret at den bedste måde at berolige mig selv på er ved at læse om emnet og få en fornemmelse af hvad det er jeg er bange for. 

Anmeld

6. januar 2015

Muffinmus

ofte er der jo en grund til det. Sygdomme der er forløbere, ekstrem overvægt og narkose osv... Så almindelige kvinder dør sjældent under fødsler. Der kan komme komplikationer, men ud af de næsten 60.000 fødsler årligt, sker det altså yderst sjældent at moderen går bort uden grund.

Anmeld

6. januar 2015

lineog4

M (: skriver:

Der dør ca. 5 kvinder pr 100.000 fødsler i Danmark. Der fødes ca. 58.000 børn årligt. Så der dør gennemsnitligt næsten 3 kvinder om året i barselsseng i Danmark. 

Til sammenligning dør der knap 3 spædbørn pr 1000 fødsler - dvs. knap 174 børn årligt. 

Mener altså det er 7 børn pr 1000 fødsel fra 22. Graviditetsuge til første leveuge med mindre (forhåbentligt) tallet er faldet drastisk. Da jeg mistede for 8 år siden var det 600 børn om året fra 16. Graviditetsuge til første leveår, så en del mere end man regner med....

Anmeld

6. januar 2015

M (:

lineog4 skriver:

Mener altså det er 7 børn pr 1000 fødsel fra 22. Graviditetsuge til første leveuge med mindre (forhåbentligt) tallet er faldet drastisk. Da jeg mistede for 8 år siden var det 600 børn om året fra 16. Graviditetsuge til første leveår, så en del mere end man regner med....

Jeg ved ikke, hvilken graviditetsuge der er medregnet fra i den statestik jeg har læst. Kun at det er fra fødselstidspunktet og den første leveuge (og der må bestemt være tale om levende fødte børn).. Men håber da egentlig mest på at tallet bare er faldet.. :/ 

Anmeld

6. januar 2015

lineog4

M (: skriver:

Jeg ved ikke, hvilken graviditetsuge der er medregnet fra i den statestik jeg har læst. Kun at det er fra fødselstidspunktet og den første leveuge (og der må bestemt være tale om levende fødte børn).. Men håber da egentlig mest på at tallet bare er faldet.. :/ 

Så passer det for af de 7 er der 3 der dør efter fødslen (dvs. De var levende født) og i den første uge, mens der er 4 der dør før de bliver født eller under fødslen. Og så er der desværre også dem der ikke tæller med dvs. De er før 23. Uge så det øget tallet, og så oven i de der dør i det første leveår.

ved tallet er faldet, men er bange for man nok alligevel rammer de 400-500 hvis man tæller med fra 16. Uge til første leveår - snøft

Anmeld

8. januar 2015

AJ14

Har også lige set sådan en film. ved ikke om det er den samme. Kan ikke huske hvad den hed. Men den var lidt sørgelig.

Sad faktisk og tænkte på det samme, da jeg så den.

Er ikke gravid, men havde helt sikkert googlet noget om det hvis jeg var, for bekymrer mig selv for meget om sådan noget.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.