Afføring blevet et stort problem

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.245 visninger
9 svar
5 synes godt om
30. december 2014

JH12

Vores datter er 2 år og 7 måneder.. Hun blev renlig for ca 1,5 måned siden.. Hun havde/har kun ble på når hun skulle lave pøller og herhjemme var det intet problem..  Dagplejemoren kæmpet rigtig meget for at hun skulle lave pøller på toilet, hvortil vi til sidst sagde stop, at hun bare skulle have ble på når hun skulle lave stort, hun sagde selv til og fra og var rigtig god til dette..  Men så begyndte der er gå dage imellem hendes afføring. 

Så kom juleferien, og nu holder hun sig så længe det overhovedet er muligt, også selvom hele kroppen skriger på at komme af med noget.. Nu er det bare blevet så slemt at hun hyler, skriger, græder når hun så ENDELIG kommer af med noget.. Og søndag aften/nat endte hun simpelthen med at kaste op fordi var blevet så forstoppet.. Hun spiser ingenting, og hun kæmper så meget imod.. 

Og inden hun blev renlig havde hun ALTID afføring 2-3 gange om dagen..

igår prøvet vi med et termometer med en masse vaseline, og der gik heldigvis ikke længe inden hun kom af med lidt og igen lidt efter.. Men hun bliver aldrig  tomt helt.. Og det der kom var meget hårdt.. Så selvfølgelig gør det ondt at komme af med.. 

Igen idag har hun kæmpet som en besat for ikke at komme af med noget selvom kroppen gør alt sit bedste, men hun vil ikke lige meget hvad vi prøver.. Og idag har hun faktisk overhovedet ikke spist noget som helst og hun drikker meget sparsomt.. 

Har i prøvet noget lignende. Og har i nogle gode råd? Jeg er total i vildrede og vil så gerne kunne hjælpe min 'lille' pige.. 

Undskyld fordi det blev lidt langt, men tak fordi du læste med så langt.. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. december 2014

Muffinmus

Bleen på igen hele dagen til hun har helt styr på det igen..

Anmeld

30. december 2014

Pikku Myy

JH12 skriver:

Vores datter er 2 år og 7 måneder.. Hun blev renlig for ca 1,5 måned siden.. Hun havde/har kun ble på når hun skulle lave pøller og herhjemme var det intet problem..  Dagplejemoren kæmpet rigtig meget for at hun skulle lave pøller på toilet, hvortil vi til sidst sagde stop, at hun bare skulle have ble på når hun skulle lave stort, hun sagde selv til og fra og var rigtig god til dette..  Men så begyndte der er gå dage imellem hendes afføring. 

Så kom juleferien, og nu holder hun sig så længe det overhovedet er muligt, også selvom hele kroppen skriger på at komme af med noget.. Nu er det bare blevet så slemt at hun hyler, skriger, græder når hun så ENDELIG kommer af med noget.. Og søndag aften/nat endte hun simpelthen med at kaste op fordi var blevet så forstoppet.. Hun spiser ingenting, og hun kæmper så meget imod.. 

igår prøvet vi med et termometer med en masse vaseline, og der gik heldigvis ikke længe inden hun kom af med lidt og igen lidt efter.. Men hun bliver aldrig  tomt helt.. Og det der kom var meget hårdt.. Så selvfølgelig gør det ondt at komme af med.. 

Igen idag har hun kæmpet som en besat for ikke at komme af med noget selvom kroppen gør alt sit bedste, men hun vil ikke lige meget hvad vi prøver.. Og idag har hun faktisk overhovedet ikke spist noget som helst og hun drikker meget sparsomt.. 

Har i prøvet noget lignende. Og har i nogle gode råd? Jeg er total i vildrede og vil så gerne kunne hjælpe min 'lille' pige.. 

Ja, der har vi været. Her skyldes det at vores søn ikke brød sig om at blive skiftet af andre end os. Han havde aldrig brudt sig om puslebordet, og da han så begyndte at kunne kontrollere sin afføring, begyndte han at holde sig i institutionen. I længden resulterede det i forstoppelse, der minder meget om det du beskriver med smerter og opkast. Og det blev bestemt ikke bedre af at det gjorde ondt at komme af med afføringen, for så var der jo bare endnu en ting der var ubehageligt. En ond cirkel var født.

Når det er så slemt som det lyder til, vil jeg snakke med jeres læge om at få noget vejledning i afføringsmidler. Vi har både brugt Lactulose og Movicol, men havde de bedste erfaringer med Movicolen.

Vi endte faktisk med at bruge afføringsmidler af flere omgange, hvor det blev ved med at vende tilbage fordi forstoppelsen kun var et symptom. Til sidst sendte vores læge os ud på Skejby, hvor vi fik hjælp af en helt fantastisk sygeplejerske. Hun gav os besked på at give ham dobbeltdosis Movicol og tage bleen fra ham. Det gav en lang periode med underbukseskift flere gange om dagen, men efterhånden glemte han hvor slemt det var at lave lort på "den gamle måde", og fik lært at lave lort på toilettet, hvor han selv havde kontrollen. Vi trappede langsomt ud af afføringsmidlet, og er aldrig vendt tilbage. Men han kommer nok aldrig til at bryde sig om at lave lort andre steder end derhjemme, så vi har lært ham at han istedet skal være bevidst om at få det gjort når han så er hjemme. Det fungerer rigtig godt.

Du skal endelig spørge. Jeg svarer gerne

Anmeld

30. december 2014

JH12

Pikku Myy skriver:

Ja, der har vi været. Her skyldes det at vores søn ikke brød sig om at blive skiftet af andre end os. Han havde aldrig brudt sig om puslebordet, og da han så begyndte at kunne kontrollere sin afføring, begyndte han at holde sig i institutionen. I længden resulterede det i forstoppelse, der minder meget om det du beskriver med smerter og opkast. Og det blev bestemt ikke bedre af at det gjorde ondt at komme af med afføringen, for så var der jo bare endnu en ting der var ubehageligt. En ond cirkel var født.

Når det er så slemt som det lyder til, vil jeg snakke med jeres læge om at få noget vejledning i afføringsmidler. Vi har både brugt Lactulose og Movicol, men havde de bedste erfaringer med Movicolen.

Vi endte faktisk med at bruge afføringsmidler af flere omgange, hvor det blev ved med at vende tilbage fordi forstoppelsen kun var et symptom. Til sidst sendte vores læge os ud på Skejby, hvor vi fik hjælp af en helt fantastisk sygeplejerske. Hun gav os besked på at give ham dobbeltdosis Movicol og tage bleen fra ham. Det gav en lang periode med underbukseskift flere gange om dagen, men efterhånden glemte han hvor slemt det var at lave lort på "den gamle måde", og fik lært at lave lort på toilettet, hvor han selv havde kontrollen. Vi trappede langsomt ud af afføringsmidlet, og er aldrig vendt tilbage. Men han kommer nok aldrig til at bryde sig om at lave lort andre steder end derhjemme, så vi har lært ham at han istedet skal være bevidst om at få det gjort når han så er hjemme. Det fungerer rigtig godt.

Vi har virkelig også overvejet at kontakte lægen og hører hvad Søren vi gør.. For det er godt nok synd for hende.. 

Og det kan bare heller ikke passe hun skal have ble på hele dagen igen, nu hvor det faktisk går utrolig godt, når hun skal tisse.. Hvilket slet ikke er noget problem.  

Jeg synes bare det er så overskridende hvis hun ligefrem skal på afføringsmidle, lige præcis fordi jeg aldrig nogensinde selv ville bruge det.. Men havde det hurtigt effekt hos jer?? 

Anmeld

30. december 2014

JH12

MariaE skriver:

Bleen på igen hele dagen til hun har helt styr på det igen..

Hun har fuldstændig styr på tis, og har (7-9-13) aldrig uheld.. 

Det er udelukket afføring, hvilket hun bare nægter at lave.. Måske eft en dårlig oplevelse.. 

Anmeld

30. december 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Pikku Myy skriver:

Vi har det samme problem her. Jeg spørger lidt uddybende på et tidspunkt når der er mere tid og overskud, hvis det er okay med dig

Anmeld

30. december 2014

lineog4

Vi havde det samme med Dina selv med ble på kunne der  gå over en uge mellem afføringer. 

Hun blev hurtig  tisrenlig men havde så problemet  med afføring. Hun reagerede dårligt på lactulose så det droppede vi. 

Min måde  var at give hende ble på når  jeg kunne se  hun holdt sig og så lave en sangleg hvor vi gik rundt, helst  også løbe lidt. Så til sidst  kunne  hun ikke holde sig.

Hendes vendte af sig  selv da hun var godt 3 1/2 hvor jeg  som ond mor satte hende på toilettet  og blev der og holdt fast  mens hun skreg. Jeg sagde  selvsagt en masse sødt. Hun kom af med det og kiggede  på mig  og sagde: tak for du hjalp mig mor. Og efter den dag skulle hun pludselig  prøve alle toiletter  alle vegne  :-)

Hun kan den dag i stadig  fortælle historien  om jeg hjalp hende - og det hjælper lidt da jeg følte jeg var det ondeste menneske på denne jord

Anmeld

30. december 2014

Pikku Myy

JH12 skriver:

Vi har virkelig også overvejet at kontakte lægen og hører hvad Søren vi gør.. For det er godt nok synd for hende.. 

Og det kan bare heller ikke passe hun skal have ble på hele dagen igen, nu hvor det faktisk går utrolig godt, når hun skal tisse.. Hvilket slet ikke er noget problem.  

Jeg synes bare det er så overskridende hvis hun ligefrem skal på afføringsmidle, lige præcis fordi jeg aldrig nogensinde selv ville bruge det.. Men havde det hurtigt effekt hos jer?? 

Ja, der var ret hurtig ændring i afføringen. Specielt ved Movicol. Men som sagt var det symptombehandling. Det var først da mængden af afføringsmiddel gjorde at han SLET ikke havde mulighed for at holde det inde, at vi kunne bryde det mønster han var kommet ind i.

Umiddelbart lå det os heller ikke lige for at gå i gang med afføringsmidler i det omfang vi endte med, men da sygeplejersken på Skejby sagde at det er langt værre for systemet at have kronisk forstoppelse end det er at tage afføringsmidler i en periode, blev beslutningen taget. Jeg synes det vigtigste er at have en læge ind over. Der er mange myter om afføringsmidler og forstoppelse, så det er vigtigt at snakke med en der faktisk ved hvornår det er vigtigt at sætte ind og i hvor høj grad. Fx endte vi som nævnt med at give dobbelt af den anbefalede dosis. Og det virkede for os. Men det er jo ikke sikkert det er det der skal til for jer.

Mht det med bleen, så var en del af løsningen for os at han kom helt af med den. Jeg tror at hvis et barn kan holde sig i så høj grad at han/hun får forstoppelse af det, er han/hun fysisk klar til at slippe bleen. Så skal det mentale bare lige med. Nogen gange er det desværre ikke nemt.

Anmeld

30. december 2014

Pikku Myy

mor:) skriver:

Vi har det samme problem her. Jeg spørger lidt uddybende på et tidspunkt når der er mere tid og overskud, hvis det er okay med dig

Det gør du bare - jeg skal nok lige prøve at være opmærksom. Ellers må du lige prikke til mig

Anmeld

1. januar 2015

Mor til Frederic og Freya

JH12 skriver:

Ville putte aff pulver i hende...

Det er pisse usundt for kroppen at holde på aff så længe, da affaldsstofferne kommer retur i kroppen igen...

Freya smed - på eget valg - ble'en i start august, der var hun 2,4 år og vi tænkte også; af det er nu lidt tidligt... Men vi støttede hende i det og der har intet været. Hun elsker at se hvilket 'dyr' der ligger i potten/ toilettet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.