JH12 skriver:
Vores datter er 2 år og 7 måneder.. Hun blev renlig for ca 1,5 måned siden.. Hun havde/har kun ble på når hun skulle lave pøller og herhjemme var det intet problem.. Dagplejemoren kæmpet rigtig meget for at hun skulle lave pøller på toilet, hvortil vi til sidst sagde stop, at hun bare skulle have ble på når hun skulle lave stort, hun sagde selv til og fra og var rigtig god til dette.. Men så begyndte der er gå dage imellem hendes afføring.
Så kom juleferien, og nu holder hun sig så længe det overhovedet er muligt, også selvom hele kroppen skriger på at komme af med noget.. Nu er det bare blevet så slemt at hun hyler, skriger, græder når hun så ENDELIG kommer af med noget.. Og søndag aften/nat endte hun simpelthen med at kaste op fordi var blevet så forstoppet.. Hun spiser ingenting, og hun kæmper så meget imod..
Og inden hun blev renlig havde hun ALTID afføring 2-3 gange om dagen..
igår prøvet vi med et termometer med en masse vaseline, og der gik heldigvis ikke længe inden hun kom af med lidt og igen lidt efter.. Men hun bliver aldrig tomt helt.. Og det der kom var meget hårdt.. Så selvfølgelig gør det ondt at komme af med..
Igen idag har hun kæmpet som en besat for ikke at komme af med noget selvom kroppen gør alt sit bedste, men hun vil ikke lige meget hvad vi prøver.. Og idag har hun faktisk overhovedet ikke spist noget som helst og hun drikker meget sparsomt..
Har i prøvet noget lignende. Og har i nogle gode råd? Jeg er total i vildrede og vil så gerne kunne hjælpe min 'lille' pige..
Undskyld fordi det blev lidt langt, men tak fordi du læste med så langt.. 
Ja, der har vi været. Her skyldes det at vores søn ikke brød sig om at blive skiftet af andre end os. Han havde aldrig brudt sig om puslebordet, og da han så begyndte at kunne kontrollere sin afføring, begyndte han at holde sig i institutionen. I længden resulterede det i forstoppelse, der minder meget om det du beskriver med smerter og opkast. Og det blev bestemt ikke bedre af at det gjorde ondt at komme af med afføringen, for så var der jo bare endnu en ting der var ubehageligt. En ond cirkel var født.
Når det er så slemt som det lyder til, vil jeg snakke med jeres læge om at få noget vejledning i afføringsmidler. Vi har både brugt Lactulose og Movicol, men havde de bedste erfaringer med Movicolen.
Vi endte faktisk med at bruge afføringsmidler af flere omgange, hvor det blev ved med at vende tilbage fordi forstoppelsen kun var et symptom. Til sidst sendte vores læge os ud på Skejby, hvor vi fik hjælp af en helt fantastisk sygeplejerske. Hun gav os besked på at give ham dobbeltdosis Movicol og tage bleen fra ham. Det gav en lang periode med underbukseskift flere gange om dagen, men efterhånden glemte han hvor slemt det var at lave lort på "den gamle måde", og fik lært at lave lort på toilettet, hvor han selv havde kontrollen. Vi trappede langsomt ud af afføringsmidlet, og er aldrig vendt tilbage. Men han kommer nok aldrig til at bryde sig om at lave lort andre steder end derhjemme, så vi har lært ham at han istedet skal være bevidst om at få det gjort når han så er hjemme. Det fungerer rigtig godt.
Du skal endelig spørge. Jeg svarer gerne