Hej Linda.
Jeg står i en meget svær situtation, min kæreste og jeg har været sammen i 4 år, han er 26. Og jeg er 21, min kæreste har en datter på 8 som flytter hjem til os pr 1/1-15. Og jeg har lige fundet ud af at jeg er gravid, jeg er omkring 5 uger henne. Vi står og skal flytte inden for 2 mdr, pga af at der er fundet skimmelsvamp i huset. Og vi har endnu ikk fundet noget. Problemet er, at jeg har fået afvide af min læge at hvis jeg får denne her abort som så vil være min 5, kan jeg risikere at jeg vil ha meget svært ved at få børn. Vi vil gerne have børn i den nærmeste fremtid om 1 år 1.1/5 tid. Det var ikke lige planen at det skulle være nu, jeg vil gerne beholde det da jeg ikke vil ende med ikke at kunne få børn. Men min kæreste vil ikke og siger til mig at hvis jeg vælger at beholde det vil han gå fra mig og ikke ha noget med hverken mig eller barnet at gøre,
Hvad skal jeg gøre er dybt frustreret.
Mvh Olivia
Lindas svar
Kære Olivia
Jeg kan tydeligt mærke din smerte og frustration. Det lyder til at du er rigtig godt begravet i et meget vigtigt dilemma: Skal du følge dit hjerte og tillade dette barn at blive født, eller vil du følge din kærestes ønsker om kun at have hans 8 årige datter boende og måske kun måske kunne prøve at få et fælles barn om 1,5 år, hvis det er muligt.
Jeg kan ikke træffe valget for dig… også selvom jeg aldrig anbefaler abort til nogen, for i sidste ende er det dig, der skal få tingene til at gå op og må leve med de fulde konsekvenser af dine valg.
Men det jeg KAN gøre, er at fantasere frit, om nogle af de ting, du MÅSKE siger mellem linierne i dit brev. Du er velkommen til blankt at afvise alt jeg her skriver… Men måske bare måske kan du bruge det jeg finder på, til at overveje ting, du ikke før har turdet overveje.
1. I dag bør det ikke være problematisk at undgå at blive gravid… Kan det tænkes at du indimellem er ”kommet til” at blive gravid, fordi du faktisk selv længes efter at blive mor? At du inderst inde har håbet, at det DENNE gang ville blive accepteret af din kæreste?
2. Det lyder til, at du 4 gange før er ”kommet til” at blive gravid. Jeg får fornemmelsen af, at du i alle 4 tilfælde er blevet overtalt til en abort af din kæreste. Hvis det er sandt, så er der en skævvridning i magtbalancen mellem jer to. En beslutning om abort bør ikke være standard, eller noget man skal overtales til, efter min personlige mening.
3. Tanken om planlægge børn om 1,5 år: Børn kommer ALDRIG belejligt… tanken om at man kan planlægge deres ankomst fx om 1,5 år er oftest rigtigt svært at ramme i praksis. Har det været begrundelsen for de sidste 4 aborter? I så fald er du allerede ”gået glip af” 4 børn, hvis jeg må sige det så skarpt. Kan den begrundelse klare, at du går glip af et 5. barn… som måske er sidste chance?
4. Et parforhold bør bygge på en vis grad af balance i: Hvem der kan få lov og hvem der så ikke kan få lov. Det lyder til, at hvis din kæreste får ”lov” i denne sag, så får han alle fordelene: Han slipper for at passe flere spædbørn (det er sjældent noget mænd ser frem til, og han har vist allerede prøvet det), han HAR et barn i forvejen, det har du ikke. Han styrer beslutningen (under trusler om at gå) og du underlægger dig ufrivilligt. Han får ret og han får fred. Hvad får du, andet end at få lov til at beholde ham?
5. Nogle gange, når man møder en partner meget tidligt i livet (du var ”kun” 17), så kan det føles som om man SKAL holde sammen resten af livet. Bl.a. fordi man delvist er vokset op sammen og har meget svært ved at kunne se andre muligheder. Hvis jeg har det mindste ret i denne tanke, så KAN det betyde, at du ikke tør følge dit eget hjerte, i ren og skær frygt for konsekvenserne ved at miste en kæreste.
Jeg kan godt selv høre, at jeg mest spørger efter ting, der understøtter dig i at beholde barnet. Men jeg kender på ingen måder jeres forhold. Jeg aner ikke, hvad I har været igennem sammen, og hvordan I plejer løse konflikter og træffe beslutninger sammen. Så med det i mente, vil jeg ønske dig alt godt i verden, og håbe du finder en løsning, som du kan stå ved resten af dit liv.
Skriv endelig igen.
De kærligste hilsner fra
Linda Stæhr
Familierådgiver ved Trivselifamilien.dk
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk