Kejsersnit pga. fodstilling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.162 visninger
11 svar
0 synes godt om
26. august 2009

Pipsemor

Hejsa,

Jeg skal efter et par besøg på sygehuset have planlagt kejsersnit, da bebs ikke vil vende sig (endnu?)

Han ligger med foden nedad og hvis det har nogen betydning for mit spørgsmål, er jeg førstegangsgravid. Han er skønnet til at veje ca. 3000 gram på nuværende tidspunkt. jeg er i dag 37+2 og kan tydeligt stadig mærke hans fødder, der losser mig i blæren og hovedet oppe under højre ribben.

Det jeg vil høre er,om der er nogle af jer, der ved, hvor stor sandsynligheden er for, at han måske når at vende sig af sig selv? På sygehuset mente de nemlig ikke, at sandsynligheden for, at han når at vende sig selv nu, er der, fordi han fylder det hele ud.

Hvis han vender sig, vil jeg meget gerne være forberedt på det, så jeg ikke pludselig kun ved noget om kejsersnit eller pludselig bliver totalt bange, fordi jeg står og ikke ved, hvad der nu skal ske. Men hvordan gør jeg det og bør jeg det? Der forvirrer og skræmmer måske bare endnu mere...

Kram fra P

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. august 2009

Mor til Frederic og Freya

hejsa.

Fik selv pks fordi han havde ligget på tværs, på alle notater fra jm og egen læge står der uk/ tværs.

Han ville heller ikke vendes ved deres forsøg på syghus. 

Vi gjorde det, at vi betale for en gang fødselsforberedelse og sagde vi gerne ville vide mere om ks og alm fødsel..... Det var guld værd og gav ro i sjæl...

De spørger også under intro-møde til pks om man vil føde normalt, hvis barnet har vendt sig af sig selv på selve dagen. 

Ellers spørger du bare mere hvis det er... andre ting og spørgsmål du tænker på...

Anmeld

26. august 2009

Anja

Jeg fik kejsersnit da min søn lå i UK. De opdagede det først i uge 38 (altså 37+), de forsøgte at vende ham, men det lykkedes ikke. De mente, at der var for lidt plads.

Jeg fik så en tid til pks og samtidigt fik jeg at vide, at hvis jeg kom ind på den aftalte dato og han havde vendt sig, så ville jeg få valgte om at gennemføre pks som planlagt eller gå hjem og vente på at gå i fødsel. De sagde dog, at jeg ikke ville være i tvivl, hvis han vendte sig, for det ville føles voldsomt.

Vi talte om det og var enige om, at vi ville tage pks uanset hvad, for det var jo det man havde sat sig op til, når man kom. Han havde så ikke vendt sig, så han kom til verden ved et udmærket pks. En stor og god oplevelse

Pøj pøj med det.

Anmeld

26. august 2009

Pipsemor

Anja skriver:

Jeg fik kejsersnit da min søn lå i UK. De opdagede det først i uge 38 (altså 37+), de forsøgte at vende ham, men det lykkedes ikke. De mente, at der var for lidt plads.

Jeg fik så en tid til pks og samtidigt fik jeg at vide, at hvis jeg kom ind på den aftalte dato og han havde vendt sig, så ville jeg få valgte om at gennemføre pks som planlagt eller gå hjem og vente på at gå i fødsel. De sagde dog, at jeg ikke ville være i tvivl, hvis han vendte sig, for det ville føles voldsomt.

Vi talte om det og var enige om, at vi ville tage pks uanset hvad, for det var jo det man havde sat sig op til, når man kom. Han havde så ikke vendt sig, så han kom til verden ved et udmærket pks. En stor og god oplevelse

Pøj pøj med det.

Se, det er netop, det jeg tænker. At når man har fået en dato til kejsersnit, har man jo sat sig op til at det er den dag, man skal se sin baby. Så det ville være vildt mærkeligt/trist at møde op på sygehuset og tro, at man skal se sin baby, men at den så alligevel har vendt sig. Nu glæder vi os jo vildt meget til den 8/9 for der har vi fået at vide, vi skal se baby, men hvad så, hvis han mod alle odds alligevel vender sig, så vil de højst sandsynligt ikke lave ks'et. Og så vil alle spørge "Hvorfor har du ikke barnet med hjem?!"

Synes også jeg har læst rigtig mange historier om JM'ere og gynækologer, der virkelig er imod KS, men det er jo, når de er på moders ønske og ikke i tilfælde som mit. Men alligevel... Jeg bliver næsten helt flov over at skulle have KS.

Synes da, det er super fedt, at de alligevel ville foretage KS på dig, selvom dit barn havde vendt sig på selve dagen. Er glad for, at du siger, man ikke er i tvivl, når/hvis han vender sig. Så kan det vel ikke komme helt bag på én. Jeg er super meget på mærkerne hver gang han bevæger sig og jeg tænker over det nat og dag.

Anmeld

26. august 2009

Pipsemor

Frederic's moar skriver:

hejsa.

Fik selv pks fordi han havde ligget på tværs, på alle notater fra jm og egen læge står der uk/ tværs.

Han ville heller ikke vendes ved deres forsøg på syghus. 

Vi gjorde det, at vi betale for en gang fødselsforberedelse og sagde vi gerne ville vide mere om ks og alm fødsel..... Det var guld værd og gav ro i sjæl...

De spørger også under intro-møde til pks om man vil føde normalt, hvis barnet har vendt sig af sig selv på selve dagen. 

Ellers spørger du bare mere hvis det er... andre ting og spørgsmål du tænker på...

Hvad svarede du så til info-mødet om kejsersnittet, da de spurgte dig om, du alligevel ville føde selv, hvis dit barn vendte sig? Og hvad svarede de på dit svar.

Jeg har sagt til dem, da vi var på sygehuset i sidste uge, at jeg gerne ville føde "normalt", hvis han vender sig, men nu er jeg da lidt i tvivl for, som jeg svarede i indlægget nedenfor, har man jo indstillet sig på at se barnet den dag, man har fået tid til KS og ens forældre og nære venner, venter jo, at man kommer hjem med et barn.

Anmeld

26. august 2009

Mor til Frederic og Freya

Piamus skriver:

Hvad svarede du så til info-mødet om kejsersnittet, da de spurgte dig om, du alligevel ville føde selv, hvis dit barn vendte sig? Og hvad svarede de på dit svar.

Jeg har sagt til dem, da vi var på sygehuset i sidste uge, at jeg gerne ville føde "normalt", hvis han vender sig, men nu er jeg da lidt i tvivl for, som jeg svarede i indlægget nedenfor, har man jo indstillet sig på at se barnet den dag, man har fået tid til KS og ens forældre og nære venner, venter jo, at man kommer hjem med et barn.

med hans 0-5 % chance for at vende sig inden dagen var vi klar til han skulle ud....

Mandag: egen læge, mente der var for lidt vand.
Tirsdag: fostervands scanning og vægt scanning
Onsdag: forsøgte de at vende ham.
Torsdag: intro om pks.

Han kom ud 6 dage efter... Og vi havde i fællesskab valgt han skulle ud den dag, også hvis han havde vendt sig. De står jo klar og vi var også klare, og så evt skulle hjem igen og vente? nope...

Deres svar var at det kunne de godt forstå. Men de gav alle det tilbud...

Anmeld

26. august 2009

Pipsemor

Frederic's moar skriver:

med hans 0-5 % chance for at vende sig inden dagen var vi klar til han skulle ud....

Mandag: egen læge, mente der var for lidt vand.
Tirsdag: fostervands scanning og vægt scanning
Onsdag: forsøgte de at vende ham.
Torsdag: intro om pks.

Han kom ud 6 dage efter... Og vi havde i fællesskab valgt han skulle ud den dag, også hvis han havde vendt sig. De står jo klar og vi var også klare, og så evt skulle hjem igen og vente? nope...

Deres svar var at det kunne de godt forstå. Men de gav alle det tilbud...

Ja, jeg kan jo kun sige, at jeg også forstå det. Så vil man ligesom gerne snart se vidunderet.

Anmeld

26. august 2009

Cris

Jeg kan huske, at der var nogle gode råd, for at undgå en baby i den forkerte stilling. Det var i min rigtig god fødselsforberedelses kursus (Lamaze) Det betyder faktisk meget hvordan vi sidder og hvordan vi ligger. Der er mange ting, som vi ikke ved. Men det er stadig ikke for sent. Man kan stadig prøve at motivere babien at komme i den rigtige stilling. Der er nogle yoga øvelser, som helt sikker vil hjælpe dig og at svømme skulle være meget effektivt. Du kan læse lidt om der her (en link som jeg har fundet), måske den der trick med musik vil hjælpe. Og husk at det er bedre at ligge ned på din venstre side end at sidde for meget og forkert! Ellers ville jeg ønske dig held og lykke med at prøve tricks og en god fødsel, når du nå så lang! (jeg mener det også med KS, man kan altid ønske sig en god fødsel!)

http://hubpages.com/hub/How-to-Turn-a-Breech-Baby

Anmeld

27. august 2009

Pipsemor

Cris skriver:

Jeg kan huske, at der var nogle gode råd, for at undgå en baby i den forkerte stilling. Det var i min rigtig god fødselsforberedelses kursus (Lamaze) Det betyder faktisk meget hvordan vi sidder og hvordan vi ligger. Der er mange ting, som vi ikke ved. Men det er stadig ikke for sent. Man kan stadig prøve at motivere babien at komme i den rigtige stilling. Der er nogle yoga øvelser, som helt sikker vil hjælpe dig og at svømme skulle være meget effektivt. Du kan læse lidt om der her (en link som jeg har fundet), måske den der trick med musik vil hjælpe. Og husk at det er bedre at ligge ned på din venstre side end at sidde for meget og forkert! Ellers ville jeg ønske dig held og lykke med at prøve tricks og en god fødsel, når du nå så lang! (jeg mener det også med KS, man kan altid ønske sig en god fødsel!)

http://hubpages.com/hub/How-to-Turn-a-Breech-Baby

Hej Cris,

Jeg har dyrket yoga hele graviditeten, så det er ikke derfor, den lille ligger med hovedet op. Og det er rigtig, hvad du siger mht., at man kan hjælpe den lille lidt til at vende sig med hovedet ned. Det sagde jordemoderen også til min fødselsforberedelse, men hun gjorde også meget opmærksom på, at den siddestilling, hun viste os ikke er smart, når man har bækkenløsning, og det var jeg jo så uheldig at blive sygemeldt med i 6. måned. Det sætter ret mange naturlige begrænsninger for både søvn og sidde-metoder.

Vi har så været et par uger sydpå, hvor jeg fik svømmet en del, men som stadig ikke hjalp den lille til at vende sig med hovedet nedad. Men hvad... vi er jo nogle stykker, der bedst kan lide at have hovedet op og benene ned. Sådan kom jeg også selv til verden.

Tak for linket.

Anmeld

27. august 2009

Cris

Pipse skriver:

Hej Cris,

Jeg har dyrket yoga hele graviditeten, så det er ikke derfor, den lille ligger med hovedet op. Og det er rigtig, hvad du siger mht., at man kan hjælpe den lille lidt til at vende sig med hovedet ned. Det sagde jordemoderen også til min fødselsforberedelse, men hun gjorde også meget opmærksom på, at den siddestilling, hun viste os ikke er smart, når man har bækkenløsning, og det var jeg jo så uheldig at blive sygemeldt med i 6. måned. Det sætter ret mange naturlige begrænsninger for både søvn og sidde-metoder.

Vi har så været et par uger sydpå, hvor jeg fik svømmet en del, men som stadig ikke hjalp den lille til at vende sig med hovedet nedad. Men hvad... vi er jo nogle stykker, der bedst kan lide at have hovedet op og benene ned. Sådan kom jeg også selv til verden.

Tak for linket.

Jo du har ret, men der er mange, som ikke ved, at man kan hjælpe lidt gennem graviditeten og jeg vidste ikke, om de vidste noget om eller ej. Men sådan er det bare og heldigvis i dag er det ikke så stor problem som dengang! Du skal nok få en rask lille baby i armene. Men så er der måske andre, som kan bruge linket. Held og lykke med det hele!!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.