Sygedagpenge - arbejdsprøvning?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.079 visninger
4 svar
1 synes godt om
11. december 2014

Anonym trådstarter

Hej,

jeg er lige ano. da dette er et meget ømt emne for mig og min familie

jeg er blevet opereret i ryggen, stivgjort efter 3 diskusprolaps.

har ikke fået nogen indkomst i 9 måneder nu, da kommunen ikke mente jeg var berretiget til det, så min mand har forsørget os fuldt i så lang tid.

nu er jeg lige blevet ringet op i eftermiddag at jeg endelig kan komme i arbejdsprøvning, for at vurdere timeantal fremover og muligvis fleksjob. Men er man berretiget til Sygedagpenge under arbejdsprøvninger osv?

vi har brugt alt hvad vi havde af opsparinger, julen er meget hård i år :,( 

så mit ønske er at komme igennem systemet og komme i arbejde så snart jeg kan! Har hele livet arbejdet mere end fuldtid og tjent gode penge, så det er ved at være hårdt og lidt deprimerende at være hjemme uvidende. 

Håber på nogle ved lidt på området!

tak fordi du læste 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. december 2014

aarhusmor

Nej desværre ikke. Man får den ydelse med fik i forvejen. I dit tilfælde ingen ydelse eller kontanthjælp, hvis din mand tjener under 25000.
Da du var igennem sygedagpengeperioden (som jeg regner med var dengang man kunne få det i ét år) fik du da sygedagpenge i hele året? og bagefter fik du det så forlænget? Hvis ikke, klagede du så?
Det er næsten den eneste mulighed, at klage over den manglende ydelse og så forklare hvorfor iflg. sygedagpengeloven (den gamle)

Anmeld

11. december 2014

aarhusmor

Sådan her var reglerne i den gamle sygedagpenge lov, hvis der skulle forlænges:

Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1)            det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2)            det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

3)            den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4)            den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

5)            den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

6)            der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

7)            der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.

Anmeld

11. december 2014

female

Anonym skriver:

Hej,

jeg er lige ano. da dette er et meget ømt emne for mig og min familie

jeg er blevet opereret i ryggen, stivgjort efter 3 diskusprolaps.

har ikke fået nogen indkomst i 9 måneder nu, da kommunen ikke mente jeg var berretiget til det, så min mand har forsørget os fuldt i så lang tid.

nu er jeg lige blevet ringet op i eftermiddag at jeg endelig kan komme i arbejdsprøvning, for at vurdere timeantal fremover og muligvis fleksjob. Men er man berretiget til Sygedagpenge under arbejdsprøvninger osv?

vi har brugt alt hvad vi havde af opsparinger, julen er meget hård i år :,( 

så mit ønske er at komme igennem systemet og komme i arbejde så snart jeg kan! Har hele livet arbejdet mere end fuldtid og tjent gode penge, så det er ved at være hårdt og lidt deprimerende at være hjemme uvidende. 

Håber på nogle ved lidt på området!

tak fordi du læste 

Ud fra dit indlæg er det ikke helt klart for mig, hvorfor du ikke modtager sygedagpenge? Er det fordi du er faldet for varighedsbegrænsningen inden den 1.7.2014? Og ikke er berettiget til uddannelses- eller kontanthjælp pga din mands indtægt?

Hvis du skal arbejdsprøver vil du formentlig blive målgruppeindplaceret som selvforsørgede (2.10) eller på et forrevalideringsprojekt. Det vil dog ikke give dig ret til sygedagpenge.

Hvis du bliver bevilget et fleksjob, vil du få ledighedsydelse indtil du forhåbentlig får du job.

Anmeld

11. december 2014

female

aarhusmor skriver:

Nej desværre ikke. Man får den ydelse med fik i forvejen. I dit tilfælde ingen ydelse eller kontanthjælp, hvis din mand tjener under 25000.
Da du var igennem sygedagpengeperioden (som jeg regner med var dengang man kunne få det i ét år) fik du da sygedagpenge i hele året? og bagefter fik du det så forlænget? Hvis ikke, klagede du så?
Det er næsten den eneste mulighed, at klage over den manglende ydelse og så forklare hvorfor iflg. sygedagpengeloven (den gamle)

Klagefristen er imidlertid 4 uger. Hvis kommunen lukkede hendes sygedagpenge før 1. Juli er klagefristen derfor langt overskredet. Ankestyrelsen kan selvfølgelig vælge at se bort fra det, men det vil kun ske i ekstraordinære tilfælde, hvor der foreligger nogle særlige undskyldelige forhold.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.