Søvn er undervurderet!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

971 visninger
6 svar
2 synes godt om
3. december 2014

viben

Jeg magter det snart ikke mere. Min yngste søn på 8 mdr har siden han blev 4 mdr sovet dårligere og dårligere. Det startede med at han ind i mellem vågnede og lå vågen en times tid, og har nu udviklet sig til at han næsten hver nat er vågen i 2-3 timer hvor vi giver flaske/jeg ammer og derefter forsøger at putte ham. Han falder fint i søvn i seng om aftenen ovenpå en flaske majsvælling, han bliver puttet mellem 18.30 og 19 ligesom sin bror. Han var hurtig til at kende forskel på dag og nat, og har siden han var 2 mdr kunnet puttes samtidig med storebror. Problemerne starter når vi går i seng, her bliver han forstyrret i søvnen og vågner langsomt op. Han får en flaske og sover enten videre for senere at have en vågen periode, eller har her den vågne periode. Sådan foregår det næsten hver nat, og han kan desværre ikke længere finde ro i sengen hos os, så jeg er næsten helt holdt op med at amme. Han er ikke ked af det når han vågner (men sulten!), så tror ikke det er ørerne. Vi har ikke mulighed for at putte ham på eget værelse, da han skal dele med storebror - og det tror jeg ikke at nogen af dem er store nok til endnu. De sover desværre begge to meget let og vækker ofte hinanden - så vi er allesammen i søvnunderskud :-(

Man hører altid at søvnen bliver bedre når de begynder på fast føde, men jeg har nu for anden gang oplevet det modsatte - og i endnu værre grad end med min ældste (som også sov godt de første måneder og så vendte). Er der andre der har oplevet det samme og kan komme med et godt råd? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. december 2014

Berta

Øv, det er bare hårdt når man ikke får sin søvn.

Et forslag - jeg ved ikke om det er muligt eller om storebror vil brokke sig - men hvad med at prøve at bytte om på dem? Storebror ind i soveværelset og lillebror på værelset for sig selv. Måske det kan give mere søvn til alle.

Eller forsøg at lade dem sove sammen? Måske virker det - ellers må I flytte tilbage igen.

/B

Anmeld

3. december 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg ville nu alligevel få ørene tjekket. Min dreng græd heller ikke, men var vågen fordi han ikke brød sig om at ligge. Der var ellers intet i løbet af dagen - glad og tilfreds og lange lure. Så det var kun om natten. 

Håber han snart sover bedre

Anmeld

4. december 2014

Elgaard73

Jeg ville altså lige få tjekket ørerne, for en sikkerheds skyld.

Det at han virker sulten/efterspørger flasken, når han vågner, kan også være en indikation på at der er noget med ørerne. Hvis der er tryk i ørerne, vil flasken nemlig gå ind og udligne det, når de drikker og de kan derfor falde til ro/i søvn igen.

Vores dreng viste sig at have meget væske i ørerne, men faktisk ingen symptomer, udover mange opvågninger (uden at være ked, bare vågen) og ville have flasken natten igennem. Han fik lagt dræn og sov igennem fra nat 1.

Anmeld

4. december 2014

modesty

Jeg magter det snart ikke mere. Min yngste søn på 8 mdr har siden han blev 4 mdr sovet dårligere og dårligere. Det startede med at han ind i mellem vågnede og lå vågen en times tid, og har nu udviklet sig til at han næsten hver nat er vågen i 2-3 timer hvor vi giver flaske/jeg ammer og derefter forsøger at putte ham. Han falder fint i søvn i seng om aftenen ovenpå en flaske majsvælling, han bliver puttet mellem 18.30 og 19 ligesom sin bror. Han var hurtig til at kende forskel på dag og nat, og har siden han var 2 mdr kunnet puttes samtidig med storebror. Problemerne starter når vi går i seng, her bliver han forstyrret i søvnen og vågner langsomt op. Han får en flaske og sover enten videre for senere at have en vågen periode, eller har her den vågne periode. Sådan foregår det næsten hver nat, og han kan desværre ikke længere finde ro i sengen hos os, så jeg er næsten helt holdt op med at amme. Han er ikke ked af det når han vågner (men sulten!), så tror ikke det er ørerne. Vi har ikke mulighed for at putte ham på eget værelse, da han skal dele med storebror - og det tror jeg ikke at nogen af dem er store nok til endnu. De sover desværre begge to meget let og vækker ofte hinanden - så vi er allesammen i søvnunderskud :-(

Man hører altid at søvnen bliver bedre når de begynder på fast føde, men jeg har nu for anden gang oplevet det modsatte - og i endnu værre grad end med min ældste (som også sov godt de første måneder og så vendte). Er der andre der har oplevet det samme og kan komme med et godt råd? 

Min erfaring er at søvn og sult sjældent hænger sammen. Og at det er helt normalt at babyer begynder at sove dårligere ved 4 mdrs. alderen. Det handler om udvikling.

Du siger at det starter fordi han bliver forstyrret i sin søvn når I går i seng, og du nævner også at det er et problem at han ligger på værelse med storebror, som også sover let.

Jeg ville prøve at I, forældre, rykkede ind i stuen og sov, og at lillebrors seng blev rykket ind på jeres soveværelse. Det er måske ikke optimalt, men hvis I har en 3-værelses, må I kunne finde en løsning, i hvert fald midlertidigt.

EDIT: Hov, så lige at én foreslog at rykke storebror ind til jer, det kunne også være en løsning.

Anmeld

5. december 2014

viben

Tak for svar allesammen. 

Jeg synes ikke det er en mulighed at flytte storebror ind hos os i stedet - han sover også let, og har en klar forståelse af at det er hans værelse. Vi skal nok blive boende her et års tid endnu, så hvis det ikke bliver bedre, prøver vi nok at flytte sengen hen i stuen. Men her er meget lyt og ingen dør mellem stuen og soveværelset (stor loftlejlighed), så er begrænset hvad vi kan gøre for ikke at forstyrre ham.

Mht ørerne - skal alligevel selv afsted til lægen, så kan jo lave en dobbelt tid. Eller skal vi bare tage direkte til ørelæge? 

Anmeld

6. december 2014

2babygirls

viben skriver:

Tak for svar allesammen. 

Jeg synes ikke det er en mulighed at flytte storebror ind hos os i stedet - han sover også let, og har en klar forståelse af at det er hans værelse. Vi skal nok blive boende her et års tid endnu, så hvis det ikke bliver bedre, prøver vi nok at flytte sengen hen i stuen. Men her er meget lyt og ingen dør mellem stuen og soveværelset (stor loftlejlighed), så er begrænset hvad vi kan gøre for ikke at forstyrre ham.

Mht ørerne - skal alligevel selv afsted til lægen, så kan jo lave en dobbelt tid. Eller skal vi bare tage direkte til ørelæge? 

Ring og book en tid direkte ved ørelægen.de har udstyret i orden.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.