Jeg magter det snart ikke mere. Min yngste søn på 8 mdr har siden han blev 4 mdr sovet dårligere og dårligere. Det startede med at han ind i mellem vågnede og lå vågen en times tid, og har nu udviklet sig til at han næsten hver nat er vågen i 2-3 timer hvor vi giver flaske/jeg ammer og derefter forsøger at putte ham. Han falder fint i søvn i seng om aftenen ovenpå en flaske majsvælling, han bliver puttet mellem 18.30 og 19 ligesom sin bror. Han var hurtig til at kende forskel på dag og nat, og har siden han var 2 mdr kunnet puttes samtidig med storebror. Problemerne starter når vi går i seng, her bliver han forstyrret i søvnen og vågner langsomt op. Han får en flaske og sover enten videre for senere at have en vågen periode, eller har her den vågne periode. Sådan foregår det næsten hver nat, og han kan desværre ikke længere finde ro i sengen hos os, så jeg er næsten helt holdt op med at amme. Han er ikke ked af det når han vågner (men sulten!), så tror ikke det er ørerne. Vi har ikke mulighed for at putte ham på eget værelse, da han skal dele med storebror - og det tror jeg ikke at nogen af dem er store nok til endnu. De sover desværre begge to meget let og vækker ofte hinanden - så vi er allesammen i søvnunderskud :-(
Man hører altid at søvnen bliver bedre når de begynder på fast føde, men jeg har nu for anden gang oplevet det modsatte - og i endnu værre grad end med min ældste (som også sov godt de første måneder og så vendte). Er der andre der har oplevet det samme og kan komme med et godt råd?
Min erfaring er at søvn og sult sjældent hænger sammen. Og at det er helt normalt at babyer begynder at sove dårligere ved 4 mdrs. alderen. Det handler om udvikling.
Du siger at det starter fordi han bliver forstyrret i sin søvn når I går i seng, og du nævner også at det er et problem at han ligger på værelse med storebror, som også sover let.
Jeg ville prøve at I, forældre, rykkede ind i stuen og sov, og at lillebrors seng blev rykket ind på jeres soveværelse. Det er måske ikke optimalt, men hvis I har en 3-værelses, må I kunne finde en løsning, i hvert fald midlertidigt.
EDIT: Hov, så lige at én foreslog at rykke storebror ind til jer, det kunne også være en løsning.
Anmeld