Begynde på skemad?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

542 visninger
6 svar
10 synes godt om
29. november 2014

Holm14

Hej

Min søn bliver 4 mdr. om 10 dage, og jeg ammer fuldt ud. MEEEEN de sidste 2-3 uger er hans søvn forstyrret, da han konstant er sulten. Han sover 1-2 timer i træk, hvor han før ku' "nøjes" med at spise 1-2 gange i løbet af natten og sov middagslur i 2-3 timer adgangen, hvilket også er helt slut nu!

Jeg ved ikke om det kan være pga. tryghed eller bare sult, for han er en stor dreng med en god appetit og spiser også hver time/halvanden når han er vågen. Heldigvis producerer jeg mælk nok!

Har overvejet at give en flaske modermælkserstatning til natten, da det jo gerne skulle mætte i længere tid..
MEN er også fristet til at begynde at lade ham smage et par skefulde tynd grød/mos til aftenstid, og så ta' den derfra, da han jo bliver 4. mdr. lige om lidt...

Hvad tænker I?
Er det for tidligt at "snyde" og begynde at smage grød før, eller skal jeg prøve at give en flaske til natten i 1-2 uger?

- En tvivlsom førstegangsmor

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. november 2014

anynom

Hej

Min søn bliver 4 mdr. om 10 dage, og jeg ammer fuldt ud. MEEEEN de sidste 2-3 uger er hans søvn forstyrret, da han konstant er sulten. Han sover 1-2 timer i træk, hvor han før ku' "nøjes" med at spise 1-2 gange i løbet af natten og sov middagslur i 2-3 timer adgangen, hvilket også er helt slut nu!

Jeg ved ikke om det kan være pga. tryghed eller bare sult, for han er en stor dreng med en god appetit og spiser også hver time/halvanden når han er vågen. Heldigvis producerer jeg mælk nok!

Har overvejet at give en flaske modermælkserstatning til natten, da det jo gerne skulle mætte i længere tid..
MEN er også fristet til at begynde at lade ham smage et par skefulde tynd grød/mos til aftenstid, og så ta' den derfra, da han jo bliver 4. mdr. lige om lidt...

Hvad tænker I?
Er det for tidligt at "snyde" og begynde at smage grød før, eller skal jeg prøve at give en flaske til natten i 1-2 uger?

- En tvivlsom førstegangsmor

4 måneders alderen er super hård - babys søvnmønster ændrer sig, baby bliver mere opmærksom på sine omgivelser og skal bearbejde indtryk på en helt ny måde. Det kan godt tage 3-4 uger, så bliver det bedre igen 

Det bedste du kan gøre er at vente med overgangskost til 6 måneder, først der er babys tarm klar til andet end mælk. 

Mht flaske. Nogen oplever at baby sover længere på mme. Men langt fra de fleste. Mme ændrer tarmkulturen og hvis du har rigelig mælk, så vil jeg råde dig til bare at amme  

Opvågningerne kan handle om både sult og tryghed. 

Anmeld

29. november 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

De fleste babyer får et appetitspring samt er igennem et udviklingspring når de er omkring de 4 måneder. Så vent med både flaske og grød. Det kan være han vender tilbage til sin gamle rytme om en uge 

i øvrigt ville jeg ikke anbefale man starter på grød når de er 4 måneder - jeg ville trække den så tæt på de 6 måneder som jeg overhovedet kan, de barnet ellers virkelig kan få bøvl med maven. 

http://sundhedsstyrelsen.dk/publ/Publ2009/CFF/boern/mad_2009.pdf

se side  12 

og ellers er denne artikel også god

http://rebeccapersson.com/2011/07/derfor-skal-baby-0-6-maneder-ikke-have-mos-og-groed/

jeg startede på grød med min førstefødte da han var 4 måneder - og hans tarmsystemet var slet ikke klar til det.

Anmeld

29. november 2014

Holm14

1000 tak for jeres svar

Lige fra jeg blev gravid har jeg haft et ønske om at amme fuldt ud til han bliver 5 mdr. i hvert fald og gerne længere, og det må jeg bare holde fast i og leve med at jeg ikke får så meget søvn som jeg plejer, men det er nu det hele værd

- Var bare nervøs for at han ikke fik sit madbehov opfyldt
Men håber det appetitspring snart er ovre

Anmeld

29. november 2014

anynom

Holm14 skriver:

1000 tak for jeres svar

Lige fra jeg blev gravid har jeg haft et ønske om at amme fuldt ud til han bliver 5 mdr. i hvert fald og gerne længere, og det må jeg bare holde fast i og leve med at jeg ikke får så meget søvn som jeg plejer, men det er nu det hele værd

- Var bare nervøs for at han ikke fik sit madbehov opfyldt
Men håber det appetitspring snart er ovre

Jeg vil meget gerne sende dig nogle links, så du kan læse lidt om udviklingen samt hvorfor det er bedst at vente, hvis du vil ha' det?  

Anmeld

29. november 2014

Holm14

JulieWH skriver:

Jeg vil meget gerne sende dig nogle links, så du kan læse lidt om udviklingen samt hvorfor det er bedst at vente, hvis du vil ha' det?  

Det må du gerne

Anmeld

29. november 2014

anynom

Holm14 skriver:

Det må du gerne

Jeg gør det lige senere i dag  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.